رونق بازار خريد و‌ فروش‌ وام مسكن

يكشنبه ، 3 آبان 1388 ، 10:02

 

در حالي كه بازار مسكن همچنان در ركود به سر مي‌برد، دست‌اندركاران خريد و فروش وام مسكن از افزايش ميزان فروشندگان وام مسكن خبر مي‌دهند.

اين در حالي است كه تا چندي پيش انتظار مي‌رفت ركود حاكم بر بازار مسكن و متقاضي اندك خريد وام موجب كاهش قيمت‌ها در بازار وام مسكن شود. اين شرايط نشان مي‌دهد بازار خريد و فروش وام مسكن كه از نيمه‌هاي مرداد دچار ركود شده بود، بار ديگر در آستانه رونق قرار گرفته است.

به‌طور كلي با وجود آنكه خريد و فروش وام مسكن امري غيرقانوني تلقي مي‌شود، هيچ قانوني براي منع اين امر در بازار وجود ندارد، از همين رو اين وام هم‌اكنون در تهران و در صورت عدم ارائه گواهي ضمانت توسط فروشنده از دو ميليون و 400 هزار تومان تا سه ميليون و 200 هزار تومان در بازار به فروش مي‌رسد. البته در صورتي كه فروشنده اقدام به تهيه گواهي ضمانت كند، قيمت وام به سه ميليون و 500 تا چهار ميليون و 200 هزار تومان مي‌رسد. همچنين افرادي كه چنين وامي را دريافت كرده و قصد فروش آن را دارند، مي‌توانند آن را در صورت عدم تهيه گواهي دو ميليون و 700 هزار تومان و در صورت تهيه گواهي تا سه ميليون و 300 هزار تومان به‌فروش برسانند. البته هزينه خريد وام، هزينه محضر و بانك حدود 500 هزار تومان است كه خريدار وام بايد پرداخت كند. البته دست‌اندركاران اين بازار فروش وام مسكن با گواهي ضمانت را به دليل ريسك بالايي كه دارد به متقاضيان توصيه نمي‌كنند. چرا كه در صورت عدم پرداخت يكي از اقساط مشكلاتي براي ضامن پيش خواهد آمد.

لازم به ذكر است نرخ وام 18 ميليون توماني مسكن در صورتي از 3 ميليون و 800 هزار تومان تا 4 ميليون و 200 هزار تومان در بازار به فروش مي‌رسد كه دارنده وام بتواند رضايت شعبه را براي انتقال وام به حومه تهران جلب كند؛ آن‌گاه قيمت وام بسته به شهرستان حومه تغيير مي‌كند.

بر اين اساس، گفته مي‌شود انتقال اين وام به كرج تا حدودي مشكل است اما در صورتي كه فروشندگان بتوانند رضايت شعبه مربوطه را براي انتقال وام به اسلامشهر كسب كنند، مي‌توانند وام خود را بسته به داشتن يا نداشتن گواهي از سه تا چهار ميليون به فروش برسانند. به‌طور كلي اين نوع وام برای انتقال به حومه تهران بسته به داشتن یا نداشتن گواهی به ترتیب از سه میلیون و 300 تا چهار میلیون و 200 هزار تومان از دارندگان خریداری می‌شود.

لازم به ذكر است،فعالان بازار وام مسكن در خصوص تهيه وام ساخت مسكن نيز معتقدند اين وام مربوط به بانك‌هاي خصوصي است و تنها براي ساخت مسكن اعطا مي‌شود، دراين شرايط حدود شش تا هفت ميليون تومان عايد دفاتر يا بنگاه‌ها مي‌كند. براي تهيه اين وام نيازمند معرفي يك ملك با ارزش بالا به بانك خصوصي است تا اين بانك حتي به ارزش 500 ميليون تومان نيز وام پرداخت كند. گيرنده وام مزبور بايد در طول يك‌سال پس از اخذ وام، كل مبلغ وام را به بانك با 25 درصد سود بازگرداند.

اين گزارش نشان مي‌دهد،نرخ وام 15 ميليون توماني در بازار دو ميليون و 200 تا دو ميليون و 300 اعلام شده است، بر اين اساس وام 10 ميليون توماني، يك ميليون و 300 هزار تومان تا يك ميليون و 400 هزار تومان و وام 12 ميليون توماني نيز يك ميليون و 500هزار تومان تا يك ميليون و 700 هزار تومان قيمت‌گذاري شده است. حداقل رسيدن قيمت‌ها را كاهش دهد.

منبع: روزنامه تهران امروز

► اقتصاددانان آفتاب پرست
غيرت عربي سعودي ها کمرنگ مي شود ! ◄

مطالب مرتبط
بنر