خدمات واسطه گری پولی ممنوع شد

دوشنبه ، 4 آبان 1388 ، 15:28

 

رئیس کل بانک مرکزی ضمن اعلام استقبال از جذب سرمایه های سرمایه گذاران و ارائه تضمین به آنها، از پرداخت سودهای بالا به این سرمایه ها خبرداد و اعلام کرد هر گونه ارائه خدمات مالی و واسطه گری پولی توسط موسسات پولی و مالی فاقد مجوز ممنوع شده است.

محمود بهمنی در جمع خبرنگاران در مورد آخرین اقدامات صورت گرفته برای ارزش گذاری پول ملی گفت: بزرگ و کوچک بودن ارقام پولی تاثیری بر تورم ندارد و تنها در این بخش تاثیرات روانی آن مطرح می شود.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه پول درشت عامل تورم نیست، به انتشار چک پولهای 50 و 100 هزار تومانی بانک مرکزی اشاره و تصریح کرد: انتشار این چک پولها تاثیری بر تورم نداشته است.

وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی هم اکنون در حال بررسی بحث حذف صفرها از پول ملی است، اظهارداشت: هنوز زمان حذف صفرها از واحد پولی کشور فرا نرسیده است، باید برنامه های دولت از جمله طرح هدفمند کردن یارانه ها در این راستا اجرایی شود و پس از آن مشخص شود که برای حذف صفرها در چه مرحله ای قرارداریم و در نهایت برای این امر تصمیم گیری شود.

به گفته بهمنی هنوز فکر و یا پیش بینی خاصی برای نامگذاری واحد پولی کشور پس از حذف صفرها نکرده ایم، زیرا هنوز به نتیجه نهایی برای حذف 3 یا 4 صفر از واحد پولی نرسیده ایم، اما در مورد حذف صفرها نتیجه قطعی است.

ممانعت از درج آگهی موسسات اعتباری

وی همچنین در مورد چاپ آگهی موسسات پولی و مالی فاقد مجوز از بانک مرکزی در برخی رسانه ها گفت: به منظور اصلاح ساختار موسسات پولی، مالی و اعتباری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کردیم که از درج تبلیغات اینگونه موسسات در رسانه ها ممانعت به عمل آورد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: به عبارت دیگر، با این اقدام خدمات مالی و واسطه گری پولی، ارائه وام و یا دریافت وام توسط اینگونه موسسات ممنوع شد، زیرا فعالیتهای آنها با اشکالات زیادی همراه بود، بنابراین با ساماندهی موسسات پولی و اعتباری از نظر پولی وضعیت بهتری حاکم خواهد شد.

وی اعلام کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نامه بانک مرکزی را به سایر سازمانهای ذی ربط  مبنی بر اینکه حق چاپ آگهی‌های اینگونه موسسات را ندارید، ارجاع داد و اگر رسانه ای نسبت به درج و انتشار آگهی های آنها اقدام کند، مسئول خواهد بود.

بهمنی ضمن اعلام استقبال بانک مرکزی از جذب سرمایه های سرمایه گذاران توسط این بانک و ارائه تضمین به آنها گفت: به اینگونه سرمایه ها سودهای بالایی پرداخت می کنیم و به طور قطع اگر این سرمایه ها وارد پروژه ها شود، سودی بیش از 20 درصد نیز خواهد داشت، زیرا هم اکنون نرخ سود اوراق مشارکت 16 درصد است.

نرخ اجاره بهای مسکن کاهش یافت

وی در پاسخ به مطلبی مبنی بر اینکه مردم در زندگی روزمره خود با  افزایش قیمتها مواجه هستند، این در حالی است که بانک مرکزی از کاهش نرخ تورم خبرمی دهد، این بانک چه ملاکهایی برای محاسبه نرخ تورم دارد؟ گفت: ممکن است که مردم تنها قیمت چند کالا را مد نظر قرار دهند، اما بانک مرکزی شاخص کل کالاها و خدمات یعنی 359 قلم کالا را در نظر می گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: نرخ اجاره بهای مسکن یک قلم کالای اساسی در محاسبات نرخ تورم است، بر اساس آمارهای آمارگرهای بانک مرکزی نرخ اجاره بهای مسکن در اجاره نامه هایی که تجدید می شود، بعضا با کاهش همراه بوده است و حتی اگر کاهش نیافته باشد، با افزایش نیز همراه نبوده است.

وی عدم افزایش نرخ اجاره بهای مسکن را به معنای صفر بودن رشد آن عنوان کرد و افزود: نرخ رشد تورم در 12 ماهه منتهی به شهریورماه جاری 18.5 درصد بوده است.

بهمنی خاطرنشان کرد: اگر قیمت چند قلم کالای اساسی همچون مسکن یا کالاهای لوکس و تجملات کاهش یابد، تاثیرات بسیاری بر محاسبات نرخ تورم دارد و کاهش رشد آن دارد.

رصد متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج

وی سیستم ثبت نام و ارائه تسهیلات ازدواج بانک مرکزی و نظام بانکی را سیستمی یکپارچه عنوان کرد و افزود: برای ارائه تسهیلات ازدواج بانکها نباید چک یا سفته دریافت کنند و تنها ضمانت یک یا دو ضامن کافی است، البته لازم نیست که ضامن حتما کارمند بانک باشد.

وی با تاکید بر اینکه موارد مذکور به بانکها اعلام شده است، بیان کرد: با استفاده از سیستم یکپارچه تسهیلات ازدواج می توانیم بلافاصله افراد متقاضی را رصد می کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار امیدواری کرد که در آینده تمام متقاضیان دریافت تسهیلات از هر بانکی که به آن مراجعه می کنند قابل رصد باشند.

منبع: خبرگزاری مهر

► گزارشی از وضعیت کار زنان در عربستان سعودی + عکس
افزایش وام ازدواج تا سقف 5‌ میلیون تومان ◄

مطالب مرتبط
بنر