عبورمعوقات بانكي از خط قرمز

دوشنبه ، 2 آذر 1388 ، 10:51

 

 

گويا معوقات بانكي پيچيده تر از آن بود كه تصور مي شد و مفسدان اقتصادي بيش از هربخش ديگري از فعالان افزايش معوقات بانكي به شمار مي روند .


به گزارش بانکی به نقل از خبرگزاری پانا ، معوقات بانكي تا جايي افزايش يافت كه از خط قرمز عبور كرده و بسياري از مراكز قضايي و اجرايي را به تكاپو وا داشت تا راه حلي براي رهايي از اين معضل پيدا كنند.

از سوي ديگر به نظر مي رسد وضعيت معوقات بانكي بسيار پيچيده تر از آن است كه به سادگي قابل حل باشد وبا تشكيل كارگروه و سخنراني هاي پياپي مبني بر پيگيري معوقات از سوي مقامات قضايي و اجرايي گره اين ماجرا باز نمي شود .

معوقات بانكي طي چند سال گذشته بزرگ و بزرگ تر شد تا جايي كه كارشناسان و مديران بانك هاي دولتي ابراز نگراني كرده و معوقات 40 هزار ميليارد توماني به وجود آمد تا زنگ خطري براي سيستم بانكداري باشد .

 



هرچند دولت توجه خاصي به حل مشكلات سيستم بانكداري دارد اما اين به تنهايي كافي نيست .

چرا كه تدابير پيشگيرانه در سيستم اقتصادي كشور چندان پررنگ نيست . اين در حالي است كه هر گاه مسئله اين چنيني تبديل به معضلي بزرگ شده و بحران جدي را پيش رو مي گذارد جلوگيري و حل آن بهانه اي براي تشكيل كارگروه هاي مختلف و برپايي جلسات و هزينه هاي زيادي مي شود تا بخشي از خسارات وارد شده را جبران كند .

از سوي ديگر طي يك ماه گذشته كه حرف و حديث هاي زيادي در رابطه با وصول مطالبات بانك ها صورت گرفت و با بررسي هايي كه در اين زمينه انجام شد نقش مفسدان اقتصادي در پرونده معوقات بانكي پررنگ تر شده و به نظر مي رسد بيشترين عامل افزايش مطالبات بانكها از سوي آنها بوده است .

بديهي است حفظ سرمايه بانكها و جلوگيري از هدر روي منابع آنها از اولويت هاي مهم است كه هر يك ازبانكها اعم از خصوصي و دولتي بايد به آن توجه ويژه داشته باشند اما اينكه چرا اغلب بانك هاي دولتي خارج از اين قاعده عمل كرده و چندان به دنبال پيگيري معوقات خود نبوده اند و يا حداقل اقدامي جدي در اين راستا انجام نداده اند نكته اي ست كه به طور قطع بررسي آن از سوي مسئولان صورت مي گيرد .

ذكر اين نكته ضروري است كه مسائلي كه در رابطه با معوقات بانكي اعلام مي شود از نگاه كارشناسان بسيارجدي است.

اين درحالي است كه بخش صنعت همواره از مشكل كمبود منابع رنج مي برد و چه بسا بسياري از طرح هاي توسعه اي مراكز توليدي و صنعتي به همين دليل نيمه كاره مانده اند . هرچند با توجه به سياست هاي دولت نهم و دهم در برخورد جدي با مفسدان اقتصادي انتظار مي رود جلوگيري از ارائه تسهيلات به اين افراد و وصول مطالبات بانكي از آنها با موفقيت صورت بگيرد .

در حال حاضر پيچيدگي اين معوقات بانكي آنقدر زياد شده كه كارشناسان اقتصادي و مديران برخي ز بانكها از ورشكستگي نيز سخناني به زبان آورده اند از اين رو مسئولان مربوطه بايد سرعت و جديت را در اولويت كاري خود قرار دهند .

► کمتراز100موسسه مالی و اعتباری هنوزمجوزنگرفته اند
فروش مو برای مقابله با بحران مالی! ◄

مطالب مرتبط
بنر