"حس ششم ميليونرم كرد"

يكشنبه ، 22 آذر 1388 ، 10:36

 

در ميان طيف‌هاي مختلف سهامداران بورس 41 ساله ايران، نسل جديد سرمايه‌گذاران برخلاف سهامداران قديمي و سنتي رويه ديگري را براي حضور در بورس انتخاب كرده‌اند.
به گزارش بانکی به نقل ازفارس سهامداران نسل جديد اكثرا داراي تحصيلات بوده و با توجه به آرزوها و اهداف و گاهي هم حرض و آزي كه دارند از دسته سهامداران پر ريسك به شمار مي‌آيند. اين دسته از سرمايه‌گذاران كه سال به سال بر تعدادشان افزوده مي شود سعي مي‌كنند با استفاده از اطلاعات، نرم افزارها و روزنامه‌ها و سايت‌ها و نشريات تخصصي در بهترين زمان اقدام به خريد و فروش سهام كنند تا سود مناسبي را به دست آوردند كه اتفاقا در غالب موارد هم موفق عمل مي‌كنند.


محمدرضا اسدي 31 ساله يكي از اين سهامداران نسل جوان بورس است كه از سال80 با 165 هزار توماني پولي كه از پدرش گرفته بود وارد بورس شد و حال با تكيه بر دانش و تجربه مفيد نه تنها سرمايه خود را در بازار سهام مي‌چرخاند و سود كسب مي‌كند بلكه به اقدام به سبد گرداني و خريد و فروس سهام براي ديگر اعضا خانواده و اقوام و دوستان خود مي‌كند.

 


هيجان هاي بورس و روزمره نبودن اين بازار پرنوسان باعث شد وي از كار اداري خود استعفا داده تا بهتر بتواند 150 ميليون تومان سرمايه خود و ديگران را مديريت ‌كند.
اين سهامدار بر اين نكته تاكيد دارد كه براي حضور موفق و پايدار در بازاري پيچيده و پر از نوسان ، بهترين تكيه گاه اطلاعات است و تحليل داده‌ها و در نهايت اتكا به خود و نه ديگران.


با اين سهامدار كه به گفته خودش بعد از 8 سال آشنايي با بورس طي 7 ماه گذشته حرفه‌ايي شده و بورس را بهترين مكان براي سرمايه گذاري مي داند خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، گفت‌وگويي انجام داده كه خواندن آن خصوصا براي سهامداران تازه كار و حتي سرمايه‌گذاران حرفه‌ايي ديگر مي‌تواند داراي نكات آموزشي و تجربه‌ايي مناسبي باشد.

اين بازار جگر مي خواهد

اگر موافقيد از چگونگي ورود به بورس و اينكه چطور شد به جرگه سهامداران پيوستيد شروع كنيم.


سهامدار: سال آخر دانشگاه حقوق در سال 80 بودم كه در مورد مسائل مالي واحدي را داشتيم. در يكي از جلسات استادمان از بورس و بازار سهام گفت. همان زمان علاقمند شدم بدانم اين بورس چيه و مردم براي چه هر روز مي آيند تالار و كار آن تابلوها مي ايستند. اومدم همين تالار حافظ كه اون موقع پر از جمعيت بود تا كمي اطلاعات بگيرم. اما چند نفر از سهامداران قديمي گفتند پسر، تازه اومدي و همه اطلاعات بازار را مي‌خواهي بگيري؟ بايد بروي كلي زحمت‌ بكشي.
آن موقع اين گونه بود كه سهامداران عارشان مي‌آمد به تازه‌ واردهايي مثل من اطلاعات بدهند. ولي در ميان اين سهامداران يكي بود بنام حسن كه گفت اين بازار فقط جگر مي‌خواهد. بعدها فهميدم كه منظورش ريسكه . اما نمي‌دانستم EPS (سود يا زياني كه شركت‌ها به ازاي هر سهم پيش بيني مي‌كنند) و DPS (سودي كه بهر هر سهم شركت در مجمع سالانه تصويب و تقسيم مي‌شود) چيه. شايد باورتان نشود يك ماه تمام روزنامه‌ها را خواندم تا فهميدم اين كلمه‌ها يعني چه؟ ديدم روزنامه كافي نيست مجله‌هاي تخصصي خريدم و خواندم.

كلاس و دوره آموزش چطور؟
سهامدار: چرا . علاوه بر كلاسي كه بورس گذاشته بود دو دوره آشنايي با بورس و چگونگي خريد و فروش سهام را در دانشگاه تهران و يكي از مراكز آموزشي مرتبط با بورس طي كردم كه مفيد بود. فهميدم روش‌هاي خريد و فروش سهام چيه و چطور بايد از اونها براي معامله استفاده كرد.

الان براي خريد و فروش سهام از چه روش‌هايي استفاده مي‌كنيد؟
سهامدار: از سه روش: تكنيكال، فاندامنتال و حستامنتال!

حستامنتال؟
سهامدار:حس ششم .از حسم استفاده مي كنم.باورم اينه كه علاوه بر استفاده از نمودارها و چارت‌ها (روش تكنيكالي) ويا بررسي‌ هاي همه جانبه و پايه‌ايي (روش فاندامنتالي) بايد از روش حستامنتال!! كه همان سهم خريد و فروش با حس ششم است هم بايد استفاده بشه. بار اصلي اين حس بر روي روش فاندامنتاله. اين نكته رو هم بايد بگم كه در دوران ركورد بازار روش تكنيكال جواب نمي‌ده.

به شايعات يا سهامي كه از طرف ديگران معرفي مي شود هم توجه‌ايي داريد؟
سهامدار: شايعات روزنامه‌ها و سايت‌ها و بازار را مي‌خونم اما هيچ وقت به آنها تكيه نمي‌كنم .با معرفي سهام از سوي ديگران هم خريد نمي‌كنم. دوستي دارم كه از نظر تحليل حرف اول را مي‌زند. حتي تحليل هايش را به قيمت‌ بالايي فروشد اما هيچ وقت فقط با اين تحليل‌ها خريد و فروش نمي‌كنم.

پس چكار مي‌كنيد؟
سهامدار: اول از همه تحليل‌هاي ديگران از جمله دوستم را در كنار تحليل‌ هاي خودم مي‌گذارم و نكات مشترك را استخراج مي‌كنم. اگر جواب گرفتم مي‌خرم. چرا كه به اين نتيجه رسيده‌ام اگر سهمي را خودم با اطلاعات و تحليل خودم بخرم بهتر از اين است كه از رو دست ديگران سهام بخرم. اگر ضرر و زياني هم كردم ناراحت نمي‌شوم.معتقدم ماده خام بازار اطلاعاته. اطلاعات و اخبار و شايعات شركت‌ها را در سر رسيدي كه دارم مي‌نويسم. بعد از چند روز يا يكي دو هفته اطلاعاتي را كه نوشته‌ام يكبار ديگر بررسي مي‌كنم و اگر نشانه‌ايي از رشد قيمت سهام ديدم از روش‌ها استفاده مي‌كنم تا به نتيجه برسم.اين رو هم بايد كه اضافه كنم كه تحليل تكنيكال همواره درست از آب در نمي‌آيد اما مي شود از آن به عنوان تابلوي راهنما استفاده كرد.

از نرم‌افزارهاي اطلاعاتي موجود در بازار هم استفاده مي‌كنيد؟
سهامدار: آره. از نرم افزار ره آوردنوين كه هم اطلاعات مالي و معاملاتي گذشته و حال شركت ها و هم نمودارهاي مختلف را داره استفاده مي‌كنم. خيلي هم به در دم مي‌خورد. اولش فكر مي‌كردم قيمت‌‌اش بالا است اما با معامله كوچولو كل هزينه سالانه را در آوردم.

 

انتخاب‌هاي درست با تمركز

با اين همه اطلاعات و روش و نرم افزار چقدر از اين بازار و سهام سود مي‌گيريد؟
سهامدار: سالي 60 تا 80 درصد سود مي‌كنم. دو سه ماهه هم بين 50 تا 60 درصد سود ‌گرفتم. روي برخي سهام ضرر هم كردم اما در مجموع سود خوبي توانستم از بورس به دست بيارم. بورس انقدر برام خوب و جذاب بود كه از كار قبلي ‌ام استعفا دادم و تمام وقتم رو گذاشتم براي بورس و سهام.اعتقاد دارم اگر عشق و علاقه در هر كاري وجود داشته باشد، آدم مي‌تواند موفقيت‌هاي بزرگي را به دست بياورد.به اين نتيجه رسيدم اگر كسي بتواند روي هر كاري تمركز داشته باشد مي‌تواند حرف‌هاي زيادي براي گفتن داشته باشد. با وجود سابقه آشنايي 8 ساله با بورس مي‌توانم بگويم 7 ماه است كه حرفه‌ايي شده‌ام. از روش‌ها و مدل‌ها و كتاب‌ها و نشريات مختلف استفاده مي‌كنم. كتاب‌هاي روانشناسي مانند راز و چهار اثر از اسكاولين شين را هم مي‌خوانم.

چرا؟
سهامدار: چون براي موفقيت و حضور در بورس علاوه بر اطلاعات، كلاس آموزشي، تحليل و روش‌هاي خريد و فروش ، براي سهامداري بايد تمركز هم داشت. با تمركز كردن توانستم انتخاب‌هاي درستي را در بازار داشته باشم.

روزي چند ساعت وقت براي خريد و فروش و بررسي اطلاعات صرف مي‌ كنيد؟
سهامدار: بدون اغراق 18 ساعت از شبانه روز را براي بورس و مطالعات مرتبط صرف مي‌كنم. لازمه.

سبدگردان 150 ميليون توماني

الان چه ميزان سرمايه وارد بورس كرده‌ايد؟
سهامدار: با احتساب سرمايه 11 نفري كه برايشان سبد گرداني مي‌كنم حدود 150 ميليون تومان را در بورس مديريت مي‌كنم.

پس براي ديگران هم خريد و فروش سهام مي‌كنيد؟
سهامدار: آره. براي اعضاي خانواده و اقوام و دوستان هم خريد و فروش مي‌كنم. سهام به نام خودشان است و همواره در جريان چند و چون خريد و فروش‌ها قرار مي‌گيرند. مي‌دانيد چرا اينكار رو مي‌كنم؟ چون معتقدم بهترين جا براي سرمايه‌گذاري بورس است. هيچ بازار ديگري هم سرمايه‌گذاري نمي‌كنم. حيفه كه كسي پولش را به بانك يا اوراق مشاركت بدهد. با دوستانم به اين نتيجه رسيدم كه نمي‌شود اين بازار را رها كرد.

از كساني كه برايشان سبد گرداني مي‌كنيد چقدر سود مي‌گيريد؟
سهامدار: 20 درصد از كل سودي كه محقق مي‌شود.

قرارداد مي‌بنديد؟
سهامدار: نه. براساس اعتماد متقابله.بدون محضر. مشكل حقوقي هم تا حالا نداشته‌ايم.

از تبعات منفي بازار و احيانا " اعتراض مشتريان نگراني نداريد؟
سهامدار: نه. اولش دو جلسه آشنايي براي كسي كه علاقمند به سبد گرداني است مي‌گذارم. آنقدر بدي هاي سرمايه‌گذاري در بورس را به طرف مي‌گويم كه با 10 درصد سود هم راضي شود. در واقع به مرگ مي‌گيرم تا به تب راضي بشه. همين چند وقت پيش يكي از كارخانه‌دارها كه ورشكست شده بود از300 ميليون تومان سرمايه‌ايي كه داشت 25 ميليون تومان را به صورت علي‌الحساب داد تا برايش سهام خريد و فروش كنم. سه ماهه 61 درصد بازدهي گرفتم.هميشه اين اتفاق نمي‌افتد اما در ميان مدت 20 تا 30 درصدي مي‌شه از اين بورس سود گرفت.

براي شما كوتاه مدت و ميان مدت و بلند مدت چه دوره‌اي است؟
سهامدار: از نظرم كوتاه مدت از يك روز تا دو ماه ، ميان مدت از 2 تا 6 ماه و بلند مدت هم 6 ماه به بالا.



براي دادن اطلاعات خساست نكنيم


برنامه آينده شما براي ادامه حضور در بورس چيست؟
سهامدار: اول اينكه به دنبال تحصيل دانشگاهي در حوزه مالي ام. مي خواهم يك بار ديگر برم دانشگاه تا در يك رشته مالي تحصيل كنم. نه اينكه دانشگاه رفتن مهم باشه اما خب بايد براي اشراف بيشتر در كارم بايد وارد دانشگاه بشم. از طرف ديگر مي خواهم طوري كار كنم و مشتريان را راضي نگه دارم كه سال به سال بتوانم سبد بيشتري را بچرخونم.

برنامه تاسيس شركتي هم داريد؟
سهامدار : چرا كه نه. در فكر راه اندازي يك شركت هستم تا بهتر و كامل تر در بورس فعاليت كنم.

به عنوان آخرين سوال. گفتيد آن موقع سهامداران قديمي به تازه واردهايي مثل شما اطلاعات نمي‌دادند الان شما در مقابل تازه واردها چه رويه‌اي داريد؟
سهامدار: باور كنيد هر كسي كه اطلاعات بخواهد مي دهم. خساست نمي كنم. باور دارم سهامداران هر چه بيشتر به هم اطلاعات درست بدهند به همان اندازه هم بازار ما بزرگتر و شفاف تر مي شود و مردم بيشتري وارد بورس مي شوند. اين طوري به نفع همه است.

► حمله ی شدید اوباما به بانکی های امریکایی !
هرم گسترده می شود (3) ◄

مطالب مرتبط
بنر