باز هم یلدا با طعم گرانی!

سه شنبه ، 24 آذر 1388 ، 14:53


عدم حمایت از صیفی‌كاران در ماه‌های گذشته و زیان‌دهی آنان باعث شد تا آنان به اجبار به كاشت محدود این محصول مبادرت كنند و همین امر موجب كاهش عرضه و در نتیجه رشد قیمتی آن در سال جاری و در آستانه شب یلدا شود.

دبیر اتحادیه بارفروشان تهران در آستانه شب یلدا از افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی هندوانه در بازار خبر داد وگفت: قیمت این محصول به دلیل كاهش عرضه به بازار با افزایش قیمت مواجه شده است.

 



علی حاج فتحعلی افزود: عدم حمایت از صیفی‌كاران در ماه‌های گذشته و زیان‌دهی آنها باعث شد تا صیفی‌كاران به اجبار دست به عدم كاشت این محصول به میزان فراوان زنند و همین امر موجب كاهش عرضه و در نتیجه رشد قیمتی آن در سال جاری و در آستانه شب یلدا شود.

وی در خصوص واردات مركبات به بازار با وجود فراوانی محصولات ایرانی گفت: واردات این محصولات در گذشته صورت گرفته بود و در انبارها دپو شده بودند و به بازار عرضه شدند.

به گفته وی در حال حاضر واردات مركبات به كشور صورت نمی‌گیرد و بر اساس وعده مسوولان فعلا وارداتی در دستور كار قرار نگرفته است.

دبیر اتحادیه بارفروشان تهران همچنین از روند رو به بهبود قیمت‌ها در بازار مركبات طی چند روز گذشته خبر داد و تاكید كرد: به دلیل عرضه فراوان میوه‌های داخلی و خارجی بازار مركبات در شیب قیمتی نسبتا مناسبی قرار گرفته است.

وی از كاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت میوه داخلی در میادین بارفروشی خبر داد.

همچنین در خبری جداگانه فعالان بازار شیرینی از افزایش مجدد قیمت انواع شیرینی در آستانه شب یلدا خبر دادند.

به گزارش بانکی به نقل از ایلنا یكی از این فعالان با اعلام این‌كه قیمت انواع شیرینی از ۳ ماه گذشته با روند رو به رشدی مواجه شده‌است، بیان داشت: افزایش سرسام‌آور قیمت مواد اولیه تشكیل دهنده شیرینی اعم از تخم‌مرغ، شكر و خامه از دلایل عمده افزایش قیمت شیرینی شده‌اند.

 

به گفته فعالان بازار شیرینی، طی ۸ ماه گذشته این بازار با چالش‌های جدی مواجه بوده‌است.

عدم نرخ‌گذاری‌های مناسب از سوی كمیسیون‌های بازرگانی بدون توجه به تورم اقتصادی و افزایش قیمت مواد اولیه و افزودنی باعث به وجود آمدن بحران‌هایی برای قنادان شده است.

این امر باعث شده است كه طی ۸ ماه گذشته و به ویژه در ۳ ماه گذشته قنادان به عرضه شیرینی براساس قیمت‌هایی كه خود وضع كرده‌اند، اقدام كنند.

در همین زمینه، رییس اتحادیه قنادان تهران  با تایید افزایش قیمت هزینه‌های تمام شده تولید شیرینی گفت: افزایش نرخ ۲۵ درصدی دستمزد كارگران در سال جاری و افزایش قیمت ۱۰۰ قلم مواد افزودنی به شیرینی باعث نابسامانی در این بازار شده است.

وی با تایید افزایش قیمت تخم مرغ و شكر طی ۳ ماه گذشته بیان داشت: نرخ تعرفه قیمت‌گذاری انواع شیرینی در مجمع به تصویب رسیده است و در حال حاضر به كمیسیون بازرگانی برای تصویب نهایی ارائه شده است.وی احتمال افزایش قیمت شیرینی در آستانه شب یلدا را تكذیب نكرد.

 

► عابربانک‌ها به زودی سکته می‌کنند!
حاشیه های خواندنی جلسه اوباما و بانکداران + عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر