40درصد اروپایی ها حساب بانکی ندارند

شنبه ، 19 دی 1388 ، 10:24

 

شاید باور این موضوع کمی سخت باشد که بشنویم میلیونها اروپایی هستند که حتی برای کارهای روزمره حساب بانکی ندارند.


به گزارش بانکی به نقل از واحد مرکزی خبر ، یک آمار سر انگشتی که نهادهای اروپایی آن را تنظیم کرده اند نشان می دهد تقریبا چهل درصد اروپایی ها فاقد حساب بانکی اند.

 


بیکاران ، کم درآمدها ، مادران تنها و بازنشسته ها بیشتر در این فهرست جای می گیرند که بی اعتمادی به بانک ها ، فقر و یا آموزش نادرست علت آن ذکر شده است. لهستانی ها در صدر فهرست بی بانک ها قرار دارند.


تدئوسز بازنشسته لهستانی در این باره می گوید : بهترین روش نگهداری پول ، جیب آدم است.


این تفکرِ بیشترِ لهستانی هاست ؛ کشوری که گفته می شود نزدیک به نیمی از مردمش اصلا حساب بانکی ندارند.


میشل ماتول ، مدیر برنامه مطالعات مالی ، مرکز میکرو فاینانس می گوید تحقیقات ما نشان می دهد این مشکل فقط به سطح درآمد مربوط نیست ؛ مشکل اصلی اینجاست که خیلی ها در لهستان به بانک ها اعتماد ندارند.


در بلژیک نیز ؛ تا چند سال قبل شمار زیادی از مردم حساب بانکی نداشتند ، اما دولت مقرراتی را به اجرا گذاشت تا همه شهروندان موظف شوند نزد یکی از بانک ها حساب داشته باشند.


در انگلیس هم تا چند سال پیش هفت میلیون شهروند انگلیسی حتی یک حساب ساده بانکی نداشتند ، این آمار هم اکنون به دو میلیون نفر می رسد.
پل جونز از واحد تحقیقات محرومیت های مالی در دانشگاه لیورپول انگلیس گفته است نداشتن حساب بانکی به یک مشکل جدی در زندگی برخی انگلیسی ها تبدیل شده است.


طبق برآوردها ، بیشتر اروپایی هایی که فاقد حساب ابتدایی بانکی اند فقیرند و به ندرت تحصیلات درست و حسابی دارند ، اما گفته می شود بخش بانکی هم در این زمینه مقصر است . چرا که بیشتر اوقات بهای خدمات بانکی شان بالاست و مردم ترجیح می دهند پولشان را در خانه نگهدارند.


به گفته پل جونز بیشتر بانک ها خدماتی ارائه نمی کنند که برای افراد کم درآمد به صرفه باشد تا نزد آنها حساب داشته باشند.


همه این عوامل باعث شده تا جمعیت عظیمی از اروپای متحد به حاشیه رانده شود چرا که وقتی فردی حساب بانکی نداشته باشد عملا در جامعه حضور ندارد و اگر هم حضور داشته باشد حضورش محسوس نیست و کاملا از نظرها دور است.

 

► مدیر عامل بانک رفاه عضو هیات امنای موسسه عالی بانکداری ایران شد
بحران اقتصادی برای مردان است یا زنان؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر