چگونه از طریق اینترنت بلیط قطار بخریم؟

پنجشنبه ، 8 بهمن 1388 ، 11:23

 

تهیه بلیط از طریق اینترنت که چند سالی است در کشور ما مرسوم گشته از مصداق های بهره گیری از فن آوری های روز جهت کاهش معضلات اجتماعی و رفاه هموطنان به شمار می رود. که فراهم نمودن بسترهای لازم و زیر ساخت های مورد نیاز آن می تواند نقش ارزشمندی در کاهش سفرهای درون شهری، اتلاف وقت، صرف هزینه و صف های طویل و شلوغ تهیه بلیط از آژانس های خدماتی داشته باشد.

در همین راستا برای آشنای بهتر هموطنان که قصد دارند از طریق اینترنت بلیط تهیه نمایند مواردی را به صورت گام به گام ارائه می نماییم.

 

۱) عضویت در سایت خرید اینترنتی بلیت قطار

با مراجعه به صفحه اول سایت www raja ir و انتخاب گزینه «خرید اینترنتی» یا وارد کردن http://ticket raja ir در قسمت کادر آدرس، وارد صفحه خرید اینترنتی بلیت می شوید. سپس در پایین صفحه گزینه «ورود به سیستم خرید» را انتخاب کنید. برای ثبت نام در سیستم خرید اینترنتی گزینه «به عنوان کاربر جدید، یک نام در سیستم ایجاد کنید» را انتخاب کنید. کلیه مواردی که در این فرم با علامت ستاره مشخص شده اند، باید تکمیل شوند. در ضمن نام کاربری و کلمه عبور حتما باید انگلیسی و یا عدد باشد. نام کاربری شما حداکثر تا ۴۲ ساعت اداری پس از تکمیل فرم فوق و تأیید آن، فعال خواهد شد. کد کاربری و رمز عبور به پست الکترونیک شما ارسال خواهد شد.

۲) دارا بودن کارت پول و یا افتتاح حساب در یکی از بانک های سامان، پارسیان یا ملت

خرید اینترنتی بلیت از طریق کارت پول بانک های سامان و پارسیان (به جز کارت نقدی پارسیان) و ملت انجام می گیرد. از این رو متقاضیان باید ابتدا نسبت به افتتاح حساب و تهیه کارت پول بانک های فوق اقدام کنند. پس از افتتاح حساب و دریافت کارت پول، کلمه عبور (Password) و کد خرید اینترنتی (۲CVV) به متقاضیان داده می شود. دارندگان کارت پول سایر بانک های عضو شتاب و در صورت داشتن کد خرید اینترنتی با ورود به یکی از بانک های فوق می توانند فقط بلیت خریداری کنند و امکان استرداد بلیت برای آنان از طریق اینترنت میسر نمی باشد.

۳) ورود به سایت رجاء و تهیه بلیت مورد نظر

با استفاده از نرم افزار اینترنت اکسپلورر (IE) نسخه ۵، ۵ یا بالاتر به سایت رجاء و بخش خرید اینترنتی بلیت مراجعه کرده و پس از مطالعه «ضوابط خرید اینترنتی بلیت شرکت قطارهای مسافری رجاء» و «راهنمای استفاده از سیستم خرید اینترنتی بلیت قطار» در صفحه اول، به سیستم خرید وارد شده و بلیت خود را مطابق با راهنمایی های قبلی تهیه کنید.

۴) ورود خودکار به سایت بانک و پرداخت وجه بلیت

پس از درج اطلاعات لازم و اطمینان از مشخصات سفر، بانک خود را (سامان، پارسیان، ملت) انتخاب کنید تا با ورود به سایت بانک، عملیات پرداخت وجه بلیت را انجام دهید.

۵) ثبت اطلاعات بلیت خریداری شده

پس از پرداخت وجه بلیت، اطلاعات مربوط به بلیت مورد نظر شامل: شماره سریال بلیت، مبدأ و مقصد، نام مسافر، تاریخ و ساعت حرکت، درجه و نوع قطار، شماره سالن و صندلی را یادداشت کنید. این اطلاعات را با مراجعه به پست الکترونیک خود یا بخش «گزارش آخرین خریدهای شما» در قسمت خرید اینترنتی بلیت سایت رجاء نیز می توانید دریافت کنید.

۶) دریافت نسخه چاپ شده بلیت

با مراجعه به یکی از مراکز فروش بلیت قطار و اعلام مشخصات بلیت و ارائه شناسنامه یا کارت شناسایی معتبر به متصدی فروش، می توانید بلیت خود را بدون پرداخت وجهی دریافت کنید.

● یادآوری های مهم بلیت اینترنتی

- هر فرد روزانه می تواند تا سقف ۳ میلیون ریال یا ۲۱ فقره بلیت خریداری کند.

- در صورت بروز اشکال در فرآیند خرید باید قبل از اقدام مجدد، گزارش خرید بررسی شود.

- تنها بخشی از کل موجودی بلیت از طریق اینترنت فروخته می شود. از این رو در صورت نبود بلیت مورد نظر در سایت، این امکان وجود دارد که در سهمیه نمایندگی های فروش، بلیت مورد نظر موجود باشد. (در چند پیش فروش اخیر بلیت قطار، فروش به صورت یکپارچه و یکسان از طریق اینترنت و مراکز فروش بلیت انجام می شد. بدین معنی که هرگونه موجودی بلیت که در دفاتر فروش وجود داشت در سیستم اینترنتی نیز قابل مشاهده بود و بالعکس.)

- استفاده غیر شخصی از کد کاربری و رمز عبور موجب حذف کاربر از سیستم می شود.

- جانبازان و خانواده معظم شهدا حتما برای خرید باید از قسمت درخواست های ویژه در بالای صفحه اول اقدام کنند.

- برای دربست کردن کوپه باید از قسمت درخواست های ویژه گزینه «تمایل به دربست» را انتخاب و تأیید کنند.

- اطلاعات مربوط به بلیت خریداری شده به پست الکترونیک شما ارسال می شود. بنابراین پس از خرید بلیت، حتما آن را بررسی کنید.

- چنانچه هنگام خرید مشکلی ایجاد شد، ابتدا از آخرین خریدها و موجودی حساب گزارشی تهیه کنید و در صورت مغایرت، با شماره تلفن ۹۳۱ (واحد اطلاع رسانی و ارتباط با مشتری) تماس بگیرید.

- درحال حاضر فروش اینترنتی بلیت فقط برای قطارهای داخل کشور فراهم شده است و تهیه بلیت قطارهای بین المللی و بلیت حمل خودرو از این طریق ممکن نیست.

- این سیستم امکان فروش گروهی را ندارد. به همین دلیل متقاضیان بلیت گروهی باید به نمایندگی های فروش مراجعه کنند.

- در صورت مفقود شدن نسخه فیزیکی بلیت در ساعات اداری به باجه خدمات مسافران ایستگاه راه آهن مراجعه کنید.

- خرید بلیت از طریق کارت های عضو شتاب که قابلیت پرداخت اینترنتی (داشتن کد ۲CVV) را دارند ممکن می باشد، ولی به دلیل عدم امکان برگشت پول در شبکه شتاب در صورت بروز خطا یا استرداد بلیت، بازگرداندن وجه به حساب مشتری امکان پذیر نبوده و لازم است طی تماس با تلفن ۹۳۱ (مرکز اطلاع رسانی شرکت رجاء) یا نمایندگی های فروش نسبت به برگشت وجه مربوطه اقدام لازم صورت گیرد.

- در صورت عدم انتخاب صحیح سهمیه، از چاپ بلیت و سوار شدن مسافر به قطار جلوگیری می شود.

● استرداد بلیت اینترنتی

در صفحه اول سامانه خرید اینترنتی، با انتخاب گزینه «استرداد و جستجوی بلیت» از پنج گزینه موجود، می توانید بلیت های خریداری شده را استرداد کنید. ابتدا بلیت مورد نظر خود را با درج یکی از موارد «شماره بلیت»، «مشخصات مسافر» یا «تاریخ حرکت» انتخاب کنید. سپس بلیتی را که قصد استرداد دارید تعیین و کلید استرداد را انتخاب کنید. با انجام این عمل بلیت مورد نظر شما مسترد می شود. توجه داشته باشید؛ پیش از استرداد بلیت به پیام هایی که در صفحه ابتدایی سامانه نمایش داده می شود توجه کنید، فقط قبل از مراجعه شما به یکی از مراکز فروش و تهیه نسخه چاپی بلیت، استرداد اینترنتی بلیت طبق شرایط زیر امکان پذیر است:

- بلیت تا یک ساعت پس از تهیه، با پرداخت کامل بهای آن مسترد می شود.

- تا ساعت ۲۱ روز قبل از حرکت قطار ۰۹ درصد بهای بلیت پرداخت می شود.

- تا ۳ ساعت قبل از حرکت قطار ۰۷ درصد بهای بلیت پرداخت می شود.

- از ۳ ساعت قبل از حرکت تا لحظه حرکت ۰۵ درصد بهای بلیت پرداخت می شود.

- استرداد بلیت پس از حرکت قطار امکان پذیر نمی باشد.

► گزارش تصویری / اجلاس داووس با حضور همه!
پیشنهاد 40 میلیون دلاری دوبی بحران زده به ویکتوریا بکهام ◄

مطالب مرتبط
بنر