کلیات بودجه 89 در مجلس تصویب شد

دوشنبه ، 17 اسفند 1388 ، 11:57

 

کلیات بودجه در صحن علنی مجلس تصویب شد.این در حالی است که مخالفان پیشنهاد دولت در 2 صف کاملا مجزا تلاش کردن کلیات لایحه رای نیاورد.

به گزارش بانکی دات ای ار به نقل از جهان در جلسه امروز اصولگرایان منتقد لایحه بودجه با بیان نظرات خود بررسی این بودجه در مجلس را هم به زیان اعتبار دولت و هم جامعه دانستند و ضمن انتقاد به جزئی نگری بودجه در کمسیون تلفیق از نمایندگان خواستند که با استرداد بودجه ،فرصت بازنویسی آن را برای دولت فراهم کنند.

در این راستا نقش الیاس نادران و احمد توکی به عنوان 2 چهره اصولگرا و با نفوذ مجلس پر رنگ تر از دیگر مخالفین بود.از سویی برخی از نمایندگان اقلیت مجلس هم نیز ضمن اشکال وارد کردن به اهداف اصلی دولت و بیان انتقاداتی چون گدا پروری با  تصویب این لایحه مخالفت کردند که البته صف بندی مشخصی با مخالفیان اصولگرای مجلس داشتند.



در همین راستا احمد توكلي رئيس مركز پژوهشهاي مجلس در مخالفت با كليات لايحه بودجه 89 هشدار داد، بودجه اي كه دولت پيشنهاد كرد و تلفيق تصويب نمود، رشد اقتصادي منفي و تورم 50 درصدي در سال آينده درپي خواهد داشت.

وي با بيان اينكه طي 20 سال اخير صحبت‌هاي زيادي درباره هدفمندي يارانه‌ها مطرح شده است، افزود: در اين مورد بانك جهاني و صندوق بين المللي پول بسته هاي سياستي را توصيه كردند كه لايحه دولت نيز شباهت زيادي با اين بسته‌ها داشت، هرچند كميسيون تلفيق سعي كرد اين مسئله را تا حدي برطرف كند.

وي با اشاره به حوادث سال 74 و نرخ تورم 49.5 درصدي در آن سال، گفت: سال آينده كشور ممكن است اين نرخ تورم را تجربه كند و حال بايد به اين نرخ تورم ركود شديد را نيز اضافه كرد.

عضو كميسيون برنامه و بودجه تأكيد كرد: لايحه دولت از نظر آثار ركودي و تورمي مخرب بوده و نتيجه عملكرد كميسيون تلفيق نيز قابل دفاع نيست.
وي خواستار ارائه مهلتي به دولت براي اصلاح لايحه بودجه 89 شد و گفت: به اين ترتيب دولت مي‌تواند طي مدت دو ماه بودجه‌اي مناسب را تدوين كند و در عين حال بودجه سال 88 نيز براي سه ماهه اول امسال عملياتي شود.

نادران عضو كميسيون اقتصادي مجلس نیز که به عنوان مخالف سوم صحبت می کرد با بيان اينكه كشور سال آينده مصداق ركود تورمي را به طور عميق تجربه خواهد كرد گفت: بودجه‌ريزي 89 سازي است كه صداي آن چند سال ديگر در مي‌آيد.

وي تصريح كرد: كميسيون تلفيق دچار 3خطاي اساسي شده است كه يكي از آنها اين است كه از پرداختن به مسائل اساسي براي اصلاح چارچوب‌ها تخلف كرده است.

وي با بيان اينكه كميسيون تلفيق دچار خطاي جزئي‌نگري شده است، افزود: چند هزار ميليارد تومان از بودجه به عنوان بودجه فرهنگي در اختيار دو نفر قرار گرفته كه سوابق آنها مشخص و نسبت به بودجه مسئوليت پاسخگويي به مجلس ندارند.

وي تاكيد كرد: عملكرد كميسيون تلفيق با مفهوم بودجه‌ريزي مطابقت ندارد و اين بودجه‌ريزي، سازي است كه صداي آن چند سال ديگر در مي‌آيد.
وي در پايان تاكيد كرد: من به كليات بودجه راي نمي‌دهم و از شما نمايندگان نيز مي‌خواهيم بين خود و خدا شجاعانه تصميم بگيريد.

با این حال بخشی از مخالفان بودجه هم اقلیت مجلس بودند که همان ایرادهای سیاسی سابق را به بودجه داشتند.کواکبیان در همین راستا ضمن مخالفت با بودجه دولت گفت: اين بودجه اشتغال‌زا نيست بلكه اقتصاد صدقه‌اي و توزيع پول بين فقرا را تشويق مي‌كند.

نماينده سمنان افزود: دولت با اين تورم چگونه رفتار خواهد كرد و اين همه مشكلات كه بر اثر فقر و گراني به عنوان مثال گوشت كيلويي 15 هزار تومان بر مردم وارد شده، چگونه مي‌توان تورم جديد به مردم تحميل كرد.

 

 

 

 

► هزینه ماهیانه زندگی در تهران، یک میلیون تومان
ورزشکاران چگونه کسب درآمد می کنند؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر