درباره ماهیت طرح یک میلیونی احمدی نژاد

شنبه ، 21 فروردين 1389 ، 10:31

 

دولت برای دومین بار در طول یک سال اخیر وعده راه‌اندازی صندوقی تحت عنوان «آتیه جوانان» را مطرح کرده که به موجب آن قرار است با تولد هر نوزاد یک میلیون تومان دولت به نام فرد کنار بگذارد و سالانه خانواده نوزاد 240 هزار تومان و دولت نیز 120 هزار تومان به این حساب واریز کند تا بعد از 18 سال تسهیلات 120 میلیون تومانی به جوانی که در آستانه ازدواج است، تعلق گیرد.

طرح مذکور اگر چه هنوز در حد وعده قرار دارد، اما با 4 اشکال اساسی روبه‌رو است. اول اینکه به اعتقاد نمایندگان مجلس چنین طرحی باید اول به قانون تبدیل شود تا منابع مالی آن مشخص شود.
دوم اینکه باید طرح به قانون تبدیل شود تا ضمانت اجرایي آن در طول 18 سال معلوم شود. سوم اینکه در شرایط کنونی که دولت سرسختانه با پرداخت وام خرید مسکن مخالف است، چگونه قرار است 18 سال بعد تسهیلات خرید مسکن احیا شود. چهارم اینکه در 18 سال آینده قیمت مسکن چه عددی خواهد بود که 120 میلیون تومان قرار است به خرید مسکن کمک کند.

 



در عین حال طرح دولت با عنوان تامین آتیه جوانان با واکنش برخی از نمایندگان و کارشناسان مسکن مواجه شده است.  نمایندگان مجلس اگرچه با محتوای این طرح پیشنهادی موافق هستند، اما از دیگر سو به عدم مطالعات کارشناسی پیرامون این طرح و فقدان اعتبار لازم برای اجرای آن اشاره می‌کنند و معتقدند که این نوع طرح‌های شتابزده امیدواری‌های کاذب را در بین مردم ایجاد خواهد کرد.

محتوای طرح مطلوب است

به گزارش بانکی در همین زمینه مهرداد لاهوتی – عضو کمیسیون عمران مجلس به دنیای اقتصاد گفت: اجرای این پیشنهاد نیاز به تعریف بودجه هنگفتی دارد که با توجه به اینکه چنین رقمی در بودجه سالانه امسال دیده نشده است؛ بنابراین بعید به‌نظر می‌رسد این طرح در سال‌جاری جنبه اجرایی پیدا کند.

وی تاکید کرد: البته اصل کار اقدام درستی است، اما به هر حال برای اجرای صحيح نیاز به فراهم شدن بسترها و زیرساخت‌های لازم دارد. لاهوتی افزود: بر اساس این طرح خانواده‌ها ملزم می‌شوند که به منظور تامین آینده فرزندان خود ماهانه یک رقمی را پس‌انداز کنند که این رویه به هر حال در نهایت به سود آینده فرزندان خواهد بود، اما به هر حال برای اینکه این طرح به قانون تبدیل شود، باید مسیرهای قانونی و مطالعات کارشناسی لازم را طی کند. به گفته این عضو کمیسیون عمران مجلس، از آنجا که این پس‌انداز قابل‌برداشت نیست؛ بنابراین می‌توان برای آن برنامه‌ریزی‌های اقتصادی لازم را کرد و در جهت سودآوری آن اقدامات هدفمند انجام داد، اما به شرطی که این اقدامات با مطالعات کارشناسی لازم همراه باشد.وی اذعان داشت: در صورتی که این طرح جنبه اجرایی و عملیاتی پیدا کند، نباید این‌گونه تلقی شود که این پس‌انداز در آینده قادر خواهد بود که کل هزینه تمام شده مسکن را پوشش دهد، بلکه ممکن است بخشی از هزینه‌ها یا نیمی از هزینه‌های خرید مسکن را در برگیرد.

تورم 20 سال بعد محاسبه شود
لاهوتی با بیان اینکه تمامی این موارد نیاز به دستورالعمل و آیین‌نامه دارد، گفت: در صورتی که دولت بخواهد از صندوق آتیه، جوانان آینده را خانه دار کند، باید تورم آن سال‌ها را پیش‌بینی کند و سپس بر مبنای آن برنامه‌ریزی کند. وی با اشاره به اظهار نظر برخی از کارشناسان مبنی بر اینکه ممکن است تا 20 سال آینده مشکل مسکن به کلی حل شود و بین عرضه و تقاضا تعادل ایجاد شود، گفت: این تصور اشتباه است و کلا کمبود مسکن در کشور ما کماکان تا چندین نسل ادامه خواهد داشت و از این رو این برنامه‌ریزی‌ها به منظور خانه‌دار کردن نسل آینده امری ضروری است.

بدنه دولت از این طرح بی‌اطلاعند
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه با توجه به دغدغه دولت در خصوص تورم‌زا بودن تسهیلات خرید مسکن، در این صورت توزیع تسهیلات وام آتیه برای جوانان در آن سال‌ها چه تاثیری بر بازار مسکن به جا خواهد گذاشت، گفت: این طرح به حدی خام و ابتدایی است که هنوز نمی‌توان آن را به بوته نقد کشاند؛ چرا که حتی بدنه اجرایی دولت نیز از آن بی‌خبر است؛ بنابراین باید منتظر ماند و زمانی که این طرح مطالعات کارشناسی خود را از سرگذراند و سپس به یک نتیجه منطقی رسید، آن وقت می‌توان در خصوص آمار و ارقام و تاثیر اجرایی آن بر بازار مسکن اظهار نظر کرد.

لاهوتی همچنین اذعان داشت: در صورتی که این طرح به قانون تبدیل شود قطعا دولت‌های آینده نیز به موجب قانون ملزم به اجرای آن خواهند شد و از این رو نمی‌توان از این بابت دغدغه‌ای داشت؛ چرا که به هر حال وقتی طرحی به قانون مبدل شود در آن صورت الزامات اجرایی آن نیز دیده خواهد شد.

بنیان طرح زیر سوال است
در همین حال علی اکبر اولیاء، از دیگر اعضای کمیسیون عمران مجلس نیز در این زمینه با اشاره به اینکه این بحث از بنیان ابهام‌برانگیز است، گفت: با توجه به اینکه منابع مالی این طرح در بودجه پیش‌بینی نشده است؛ بنابراین احتمال اجرای آن بسیار کمرنگ است. وی تاکید کرد: اگر قرار باشد که منبع این طرح از محل در آمد اجرای طرح هدفمند شدن یارانه‌ها باشد در این صورت مجلس در خصوص نحوه اجرای طرح هدفمندن شدن یارانه‌ها تجدید نظر خواهد کرد، اما به هر حال مجلس قطعا در خصوص این طرح واکنش نشان خواهد داد.

فقط پنج متر مسکن می‌شود خرید

دکتر بیت‌الله ستاریان – عضو هیات علمی دانشگاه تهران و کارشناس برجسته مسکن نیز در این باره تصریح کرد: این طرح به هیچ وجه جنبه عملیاتی نخواهد داشت و هر چقدر که دولت در سال‌های آینده به رشد اقتصادی دست پیدا کند، از بابت پرداخت این اعتبار ناتوان خواهد بود. وی تصریح کرد: در همین حال میزان وام صندوق آتیه که رقمی معادل 120 میلیون تومان است، در 20 الی 25 سال آینده تکافوی خرید 5 متر مربع واحد مسکونی را خواهد داد و از این رو این مهم حاکی از آن است که اصل این طرح بدون نیاز سنجی و مطالعات کارشناسی صورت گرفته است.

وی گفت: شواهد امر مبین آن است که این طرح به هیچ وجه ماهیت اجرایی نخواهد یافت و از این رو اظهار نظر درباره جزئيات آن و تاثیر اجرای آن در بازار مسکن بیهوده است.

 

► نرخ بلیت اتوبوس‌ها افزایش یافت
امکان برداشت وجه نقد توسط کارت های هدیه بانک رفاه فراهم شد ◄

مطالب مرتبط
بنر