جزئیات بیشتری از کلاهبرداری گلدمن سک فاش شد

يكشنبه ، 5 ارديبهشت 1389 ، 10:44

موضوع اختلاف شرکت گلدمن سک با کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا از انجا شروع شد که این نهاد مالی معتبر ، گلدمن سک را به کلاهبرداری از مشتریانش متهم کرد.

 

به گزارش بانکی دات آی آر ، این موضوع با شکایت  گلدمن سک از کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا به دلیل اتهام زنی و بازی با آبروی این شرکت مالی بزرگ جدی تر شد تا جایی که گوردون براون نخست وزیر انگلستان از نهادهای قضایی کشور متبوعش خواست فعالیت این شرکت را مورد بررسی مجدد قرار دهند.

اما موضوع به همین جا ختم نشد و روز گذشته خبری مشکوک در مورد فساد اخلاقی کارمندان ارشد کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا منتشر شد که سر و صدای زیادی هم در رسانه های امریکا داشت.(از اینجا خبر فساد اخلاقی کارمندان ارشد را بخوانید(

امروز نیز شرکت آشانتی یکی از مشتریان قدیمی و پرسابقه ی گلدمن سک پرونده ی جدیدی را از این شرکت رو کرد تا جنجال کمیسیون بورس و اوراق بهادار امریکا و شرکت گلدمن سک به اوج برسد.

داستان این مشتری قدیمی را با هم می خوانیم:

در سال 1998، آشانتی گلد(شرکت غنایی)، سومین استخراج کننده معدن طلا در جهان بود.آشانتی با خرید معدنی در تانزانیا مترصد بزرگتر کردن شرکت خود بر آمد تا در پی آن جایگاه ویژه خود را در بازار بورس لندن تقویت کند.

اما در ماه می  1999 بود که خزانه داری انگلستان تصمیم گرفت تا 415 تن طلای خود را از ذخیره ارزی به فروش بگذارد.با هجوم این مقدار طلا به بازار  ، قیمت طلا شروع به کاهش کرد.در آگوست 1999، قیمت هر انس طلا به مقدار 252 دلار کاهش پیدا کرد که این مقدار کمترین میزان قیمت در 20 سال پیش از آن بود.

آشانتی به مشاور مالی خود یعنی گلدمن سک پناه آورد ، و از آن برای این بحران راهنمایی و مشاوره خواست. گلدمن سک طی پیشنهادی ادعا کرده بود که اگر آشانتی یک قرارداد بزرگ تامین بازار را منعقد کند، می تواند قیمت طلا را به صورت کاذب کنترل کند. نتیجه  این مشاوره آن شد که آشانتی قدم به یک توافق بگذارد مبنی بر این که  مقداری طلا را  با قیمت ثابت وارد بازار کند که بدین وسیله قیمت طلا رو به کاهش برود.

اما واقعیت چیز دیگری بود ، چرا که گلدمن  با نقشی  بیش از یک مشاور برای آشانتی وارد عمل شد و حتی خود به عنوان واسط برای انعقاد قرارداد عمل کرد  تا جایی که به عنوان فروشنده طلا شخصا وارد عمل شد.

در سپتامبر 1999 یعنی یک ماه بعد ، 15 بانک اروپایی که با گلدمن ارتباط کاری بسیار نزدیک و حرفه ای داشتند، به اتفاق آرا طی یک خبر شوک آور اعلام کردند که فروش طلای خود را به بازار به مدت 5 سال متوقف خواهند کرد. در پی این اعلام خبر قیمت طلا به ازای هر انس، 307 دلار افزایش یافت و در ششم اکتبر این میزان به 362 دلار رسید.

آشانتی به سمت ورشکسته شدن پیش رفت و در نهایت به آنگولا گلد فروخته شد. بسیاری از کارشناسان غنایی معتقدند که تمام آنچه اتفاق افتاده حاکی از آن است که گلدمن سک این مسئله را هدایت می کرده است.

در واقع هیچ مدرک رسمی و قانونی برای محکوم کردن آنان در دست نیست. و همه این برداشت ها و مسائل بر اساس وقایع حقیقی می باشد. اما آنچه مهم است اتهام عدم مشاوره ی صحیح بزرگترین موسسه مشاوره ی مالی در ایالات متحده است که می تواند در آینده ای نه چندان دور مشکلات بزرگی را برای امریکا در عرصه ی جهانی به وجود آورد.

► استخدام موسسه مالی مولی الموحدین
انگلیس به پرداخت 650 میلیون دلار به ایران محکوم شد ◄

مطالب مرتبط
بنر