تحریم ایران یک جا ممکن است : سرزمین عجایب!

يكشنبه ، 12 ارديبهشت 1389 ، 11:27

يك روزنامه معتبر آسيايي در گزارشي پيرامون تلاش كشورهاي غربي براي اعمال دور جديدي از تحريم ها عليه ايران اعلام كرد كه تحريم اين كشور فقط در سرزمين عجايب ممكن است.

 

 

به گزارش بانکی دات آی آر ، روزنامه آسيا تايمز در اين گزارش با اشاره به مخالفت برزيل با اعمال تحريم ها عليه ايران نوشت: وزير خارجه برزيل تاكيد كرده است كه به هيچ عنوان اجماعي در ميان جامعه بين المللي در خصوص منزوي كردن ايران وجود ندارد.

 

براساس اين گزارش، كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها (گروه نم) نيز بالاتفاق با اعمال تحريم هاي بيشتر عليه ايران مخالفند و حتي بالاتر از اين مي توان به گروه يكصد و هفتاد و دو اشاره كرد كه شامل همه كشورهاي جهان به غير از گروه بيست مي شوند كه آنها نيز با اعمال تحريم هاي بيشتر در قبال ايران مخالفت مي كنند.

 

در ادامه اين گزارش آمده است: تركيه نيز در كنار برزيل با در اختيار داشتن دو كرسي اعضاي غيردائم شوراي امنيت با اعمال تحريم هاي بيشتر بر تهران مخالف است كه اين موضع گيري مشترك اساسا بازتابي از ديدگاه هاي روسيه و چين به عنوان دو عضو دائم شوراي امنيت نيز به شمار مي رود. هم چنين اعضاي «بريك» كه شامل كشورهاي برزيل، روسيه، هند و چين مي شوند در نشست اخير خود كه كمتر از دو هفته پيش در شهر برازيليا برگزار شد بار ديگر هرگونه اعمال تحريم هاي جديد را بر ايران به عنوان راهي براي حل و فصل موضوع هسته اي اين كشور رد و تاكيد كردند كه اين پرونده بايد از طريق مسالمت آميز و از سوي آژانس بين المللي انرژي اتمي به نتيجه برسد.

 

کیهان نوشت آسيا تايمز در ادامه با اشاره به دلايل مخالفت چين و روسيه با تحريم ها عليه ايران نوشت: مسكو ارسال كننده فناوري رآكتور هسته اي و تسليحات به تهران است و به خوبي مي داند واشنگتن دير يا زود اين واقعيت را خواهد پذيرفت كه ايران به عنوان توليدكننده اصلي انرژي، يك بازيگر منطقه اي واقعي به شمار مي رود. براي پكن نيز موضوع امنيت انرژي بسيار حائز اهميت است و اعمال تحريم هاي بيشتر در قبال تهران مي تواند ثبات آن را تهديد كند و مي تواند چين را وارد ورطه اي كند كه آمريكا خواهان آن است. دهلي نو نيز تمايل دارد تا از اتحاد آمريكا و پاكستان در افغانستان جلوگيري كند و بنابراين به ايراني باثبات نياز دارد كه به عنوان قدرتي در قبال اسلام آباد بتواند در افغانستان حضور داشته و حتي با طالبان نيز مقابله كند.

 

در ادامه اين گزارش آمده است: واشنگتن در خصوص اعمال تحريم ها عليه ايران نياز دارد تا براساس واقعيت، آن را بررسي كند و اين باور كه كشورهاي عضو «بريك» يا كشورهاي آسيايي و اروپايي از ايران نفت و گاز نخرند و يا حتي بنزين به اين كشور نفروشند و اين كه بانك هاي ايراني راه هايي را براي ارتباط از طريق واسطه ها به اقتصاد جهاني ايجاد نكنند همان طور كه اين كشور شركايي در امارات عربي متحده و ونزوئلا دارد، در حقيقت زيستن در «سرزمين عجايب» است.

 

در پايان اين گزارش تصريح شده است: همه سران بريك به خوبي مي دانند ايران نمي تواند بمب اتمي بسازد و حتي تاسيسات نطنز به شدت تحت بازرسي آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار داشته است و حتي به اين حقيقت نيز آگاه هستند كه واشنگتن قادر نيست تا از دستيابي تهران به توانايي هسته اي جلوگيري كند حتي اگر تحريم هاي پياپي را عليه اين كشور اعمال نمايد. بنابراين تنها يك راه وجود دارد و آن اين است كه آمريكا با ايران بر سر ميز بنشينند و گزينه هاي ديپلماتيك را حتي در خصوص امنيت خاورميانه بررسي كنند كه از آن جمله عاري سازي اين منطقه از سلاح هسته اي خواهد بود.

 

 

► استخدام بانک شهر
10 اشتباه بزرگ در هنگام تاسیس شرکت تجاری-2 ◄

مطالب مرتبط
بنر