قرض الحسنه و دعوایی برای هیچ!!

سه شنبه ، 14 ارديبهشت 1389 ، 07:56

 

به گزارش بانکی دات آی آر همزمان با نزدیك شدن به موعد قرعه‌كشی حساب‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز در سیستم بانكی كشور طی سال جاری، بانك‌ها از راه‌های مختلف به خصوص با تبلیغات گسترده در صدا و سیما و با اعلام جوایز پرداختی به سپرده‌گذاران این حساب‌ها سعی در جذب سپرده‌‌های قرض‌الحسنه دارند،البته اعلام اعطای جوایز رنگارنگ به حساب‌های قرض‌الحسنه همیشه با این عنوان همراه بوده است: «پاسخی به نیات خدا پسندانه شما » اما با مراجعه به آمار منتشر شده توسط بانك مركزی می‌توان به راحتی به این قضیه پی برد كه همواره این جوایز بوده‌اند كه باعث افزایش حجم حساب‌های قرض‌الحسنه در بانك‌های كشور شده‌اند و تاكنون راهكار مناسبی كه به معنای واقعی تحریك‌كننده «نیات خداپسندانه » مردم باشد، اندیشیده نشده است!

 

بر اساس گزارش رسمی بانك مركزی سیستم بانكی كشور از مجموع 10 هزار میلیارد تومان افزایش در سپرده‌های غیردیداری، تنها شش درصد آن متعلق به سپرده‌گذاری‌های قرض‌الحسنه و مابقی مربوط به سپرده‌های سرمایه‌گذاری و با نیت گرفتن سود بود.

اما امسال رقابت آگهی ها بر تعداد جوایز تکیه کرده و هر بانکی تلاش می کند خود را ارائه کننده بیشترین جوایز بانکی معرفی کند.چندصد هزار جایزه متنوع که بهترین آنها ماشین است آیا واقعا قرض الحسنه برای چنین منظوری تشکیل شده است و چرابا وجود این همه خیرین مشتاق در کشور بانک ها تاکنون قادر نبوده اند به جذب سرمایه این افراد بپردازند.

به عقیده من مشکل در تعریف نادرست قرض الحسنه در بین افکار عمومی است . اغلب مردم به درستی نمی دانند که هدف از باز کردن حساب های قرض الحسنه چیست؟

احمد که یک فروشنده لوازم منزل است در این خصوص به خبرنگار بانکی گفت: حساب های قرض الحسنه برای من یعنی درست همزمان با اولین حسابی که پدرم برای من باز کرد به این منظور بوده که پول های مازادمان را دریک بانک به امانت بگذاریم تا خرج کارهای بیهوده نشود.

مهدی که دانش آموز کلاس سوم است می گوید: من می خوام برنده یک خانه با کلید طلایی بشم تا  بتونم یه جای راحت برای بازی داشته باشم .مامانم دیگه نتونه بهم بگه بچه بشین سرجات سرو صدا نکن!

اما به راستی قرض الحسنه چیست و به چه منظوری ایجاد شده است؟

دانشنامه آزاد ویکی پدیا قرض الحسنه را اینطور تعریف می کند:

عبارت قرض الحسنه در قرآن وارد شده‌است و در مورد قرض‌دادن به خداوند است كه قرآن آن را در مورد صدقه به‌كار برده‌است و منظور از آن قرضى است كه چند برابر خود نزد خدا ثواب دارد. اما معناى رایجی که اكنون در آن به‌کار برده‌می‌شود قرض بدون ربا  است و در قرآن به‌كار نرفته‌است.

قرض الحسنه نوعی قرض است که در آن بهره‌ای در کار نباشد. در تعریف دیگر عقدی است که به موجب آن بانک‌ها (به عنوان قرض‌دهنده) مبلغ معینی را طبق ضوابط مقرر در دستورالعمل ذیربط به اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی (به عنوان قرض گیرنده) به قرض واگذار می‌کنند.

در واقع اصل تشکیل حساب های قرض الحسنه بدین منظور بودکه مردم پول های مازاد خود را در حساب های معینی تحت عنوان قرض الحسنه نزد بانک ها به امانت بگذارند تا ضمن نگهداری مبالغشان به افراد نیازمند  وام بدون بهره داده شود تا بدین ترتیب مشکلات اجتماع کمتر شود باری از دوش نیازمندان برداشته شود.

اما متاسفانه این روند به جایگاهی رسیده که با اهداف عالیه خود فاصله آشکاری گرفته است .کار به جایی رسیده که برخی این حساب ها را با لاتاری و بلیط بخت آزمایی مقایسه می کنند که بسیار تاسف آور است.

به نظر می رسد لازم است تعریف مجددی از قرض الحسنه ارائه شود تا هم برخی مدیران بازاریابی بانک ها از اشتباه بیرون بیایند وهم به شکل بهتری بتوان منابع این حساب ها را تامین کرد.

 

► پلیس درجستجوی رابین هود آمریکایی
نحوه ثبت‌نام براي يارانه نقدي ◄

مطالب مرتبط
بنر