پدر خودپرداز بانکها درگذشت+تصویر

شنبه ، 1 خرداد 1389 ، 12:11

 

جان شفرد بارون که در سال 1967 اولین ماشین خودپرداز پول را در لندن اختراع کرد در سن 84 سالگی درگذشت.

به گزارش بانکی به نقل از مهر جان شفرد بارون در سن 84 سالگی و پس از یک بیماری در اسکاتلند در گذشت. وی مخترع دستگاههای خودپرداز پول (ATM) است که در انگلیس به آن "بانکومت" می گویند.

اولین باجه خودکار پول که cash machine (ماشین تحویلدار پول) نام داشت در شرکت انگلیسی "دو لا رو" توسعه داده شد و در 27 ژوئن 1967 در بانک "بارکلایز" در "انفیلد تاون" واقع در شمال لندن نصب شد.

 

 

شفرد بارون بارها تعریف کرده بود که ایده ساخت خودپرداز زمانی که در وان حمام محل زندگی خود نشسته بود به ذهنش خطور کرد.

پدر دستگاههای عابربانک در این خصوص گفته بود: "می خواستم روشی را پیدا کنم که به کمک آن بتوانم پولم را در سراسر انگلیس و دنیا جابجا کنم. ناگهان به یاد دستگاههای توزیع کننده خودکار شکلات افتادم و به بانک بارکلایز پیشنهاد ساخت دستگاهی شبیه به آن را برای اسکناس دادم و آنها فورا با من یک قرارداد امضا کردند."

در آن زمان هنوز کارتهای پلاستیکی تراشه دار وجود نداشتند و بنابراین اولین دستگاه خودپرداز بانک، نوعی از قبضهای ویژه را قبول می کرد. این قبضهای کاغذی دارای علائم ویژه ای مجهز به شماره شناسایی کاربر بودند.

به اعتقاد کارشناسان امور بانکداری الکترونیک ابزاری که شفرد اختراع کرد می تواند در آینده ای نه چندان دور تا 99 درصد از فعالیتهای بانکی را ارائه دهد و شهروندان سراسر دنیا با این ابزار می توانند بدون نیاز به اتلاف وقت در صف های بانک در کمترین زمان و حتی بدون اینکه از خودروی خود پیاده شوند به امور بانکی خود بپردازند.

پدر دستگاهی که توانست مفهوم مبادلات بانکی را تغییر دهد در 23 ژوئن 1925 در اسکاتلند متولد و در 20 می 2010 در زادگاه خود درگذشت.

► خبرهای کوتاه از دنیای اقتصاد و فناوری
طنز/ اندر مصائب کار در شرکت های دولتی ◄

مطالب مرتبط
بنر