هزينه آموزش يك ايراني از ابتدايي تا دكترا

دوشنبه ، 17 خرداد 1389 ، 09:40

 

معاون آموزشي وزير علوم گفت: در ايران براي آموزش يك فرد از ابتدايي تا اينكه از مقطع دكتري فارغ‌التحصيل شود، نزديك يك ميليون دلار هزينه مي‌شود.

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از  فارس، حسين نادري‌منش معاون آموزشي وزير علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اينكه به كار بردن تعبير "مهاجرت نخبگان " به جاي "فرار مغزها " تعبير مناسب‌تري است، اظهار داشت: همه افراد تحصيل كرده، نخبه به شمار نمي‌روند بلكه نخبه كساني هستند كه در زمينه تحصيلي و شغلي خود موثر بوده و صاحب نوآوري باشند، بنابراين استعدادهاي درخشان و نفرات ممتاز كنكور بالقوه نخبه هستند.

 

 

وي افزود: مهاجرت نخبگان امر جا افتاده‌اي در كشورهاي غربي و توسعه‌يافته است كه طي آن نيروهاي تحصيل كرده براي مدتي به يك كشور ديگر مي‌روند و پس از كسب تجربيات و افزايش دانش به كشور باز مي‌گردند.

معاون آموزشي وزير علوم گفت: مهمترين علت‌هايي كه افراد تحصيل كرده براي خروج از كشور ذكر كرده‌اند، عدم استفاده از توان و دانش آنها در كشور و كمبود امكانات پژوهشي و آزمايشگاهي در كشور است كه بايد براي آنها برنامه‌ريزي كنيم.

نادري منش در همين زمينه خاطرنشان كرد: در طرح توسعه آموزش عالي براساس آمايش سرزمين، كه اخيراً براي روساي دانشگاه‌ها نيز تشريح شد تناسب رشته‌هاي تحصيلي با امكانات مناطق و بكارگيري نيروهاي مستعد در آينده علم و فناوري و توليد علم كشور تبيين مي‌شود.

وي با بيان اينكه براي آموزش يك فرد از ابتدايي تا اينكه از مقطع دكتري فارغ‌التحصيل شود، نزديك يك ميليون دلار هزينه مي‌شود، يادآور شد:استفاده از سرمايه انساني و ظرفيت بالقوه افراد تحصيل كرده در ساختن آينده كشور موضوع مهمي است كه نيازمند برنامه‌ريزي است.

معاون آموزشي وزير علوم در پايان اضافه كرد: استفاده از توان و ظرفيت ايرانيان متخصص خارج از كشور در آموزش و پژوهش كشور در دولت‌هاي نهم و دهم مورد توجه مسئولان بوده است و در شوراي عالي امور ايرانيان خارج از كشور برنامه‌هاي خوبي در اين راستا طراحي شده است .

► عکسهای خبری روز - 17 خرداد 89
ایران ؛ بزرگترین پرداخت کننده یارانه انرژی در جهان ◄

مطالب مرتبط
بنر