معرفی انواع لوله فولادی

سه شنبه ، 8 مهر 1399 ، 09:09

لوله فولادی یکی از انواع لوله هاست که به دلیل استحکام زیاد، مقاومت در برابر خوردگی، فشار و گرما، مورد توجه اکثر سازندگان قرار میگیرد. اصولا لوله ها یک استوانه ی تو خالی هستند که دو طرف آن ها باز است. چیزی که لوله ها را در صنعت لوله کشی از یکدیگر مجزا می سازد، مواد به کار برده شده در ساخت آن ها و قطر سطح مقطع آن ها می باشد.  سیستم های صنعتی و پالایشگاهی به لوله کشی هایی در ابعاد بزرگ و با استحکام زیاد احتیاج دارند که معمولا لوله های فولادی اولین و بهترین گزینه برای این مدل لوله کشی ها و هر گونه لوله کشی صنعتی هستند.

کاربرد و ویژگی های لوله فولادی

خب! همان طور که از نام لوله فولادی پیداست، در ساخت این مدل لوله ها معمولا از فولادهای مختلف با جنس های متنوع استفاده می شود. فولادهای به کار برده شده در ساخت لوله فولادی از خواص فیزیکی و مکانیکی با ترکیب شیمیایی متفاوتی برخوردار هستند. حالا مطالعات نشان می دهد که اگر این تفاوت ها و یا شباهت ها در رفتار فولادهای به کار برده شده در ساخت لوله فولادی به دقت مورد بررسی قرار گیرد، رفتاری سیستمی که این لوله ها در آن استفاده شده اند تا مدت زمان طولانی قابل پیش بینی و برطرف شدن خواهد بود.

لوله فولادی کاربردهای فراوانی دارد. به عنوان مثال از لوله های فولادی در مواردی مانند لوله کشی پالایشگاه ها، لوله کشی های صنعتی، خطوط انتقال سوخت مانند گاز و نفت، صنایع پتروشیمی، سیستم های تاسیساتی و انتقال آب، موارد مطبوع سازی و تهویه و صنایع بویلر سازی استفاده می شود.

شرکت آهن ملل اصفهان، یکی از بزرگترین انبارهای آهن فروشی و توزیع آهن و ورق و فولاد در ایران است که متقاضیان خرید آهن و فولاد می توانند فولاد و آهن مورد نیاز خود را از این مجموعه، با نازلترین قیمت تهیه و خریداری نمایند. همچنین میتوانند در زمینه های قیمت لوله، میلگرد و تیرآهن، قیمت انواع لوله فولادی و پروفیل نیز از متخصصان این شرکت مشاوره دریافت نمایند.


انواع لوله فولادی و روش تهیه آن ها

لوله فولادی به روش های متفاوتی تهیه و تولید می شوند. بنا بر روش های ساخت متفاوت، لوله فولادی به دو نوع درزدار یا جوشی (  Welded ) و بدون درز یا مانیسمان(Seamless)تقسیم می شوند. خود لوله های درزدار نیز روش ساخت متفاوتی دارند.

لوله فولادی درزدار و روش های ساخت آن

روش ساخت این مدل لوله فولادی بر پایه ی جوشکاری است. به این صورت که ورقه های فولادی را به صورت لوله فرم دهی می کنند و سپس با استفاده از دستگاه جوش درز محل جدا شده را به یکدیگر جوش می دهند. جالب است که روش جوشکاری لوله فولادی درزدار نیز با یکدیگر متفاوت است. انواع جوشکاری لوله های درزدار عبارت است از جوشکاری میدان الکتریکی، جوشکاری زیرپودری.

تولید لوله های فولادی با مقاومت الکتریکی

جوشکاری ورق فولادی در تولید این مدل لوله ها، بدون الکترود انجام می شود. اندازه ی لوله ها در این روش از 5.1" تا 24"  است. در این روش ورقه ی فولاد رول شده پس از این که از روی قرقره برش داده شد، از یک میدان الکتریکی میگذرد که با تولید حرارت ذوب شده، محل اتصال به یکدیگر جوش می خورد. این روش را Electric resistance weld و به اختصار ERW می نامند.


تولید لوله های فولادی با جوشکاری زیرپودری

جوشکاری لوله فولادی درز دار در این روش با استفاده از الکترود انجام می شود. خب در این روش ورقه فولاد به صورت لوله در می آید و سپس توسط الکترود جوش داده نمی شود. موضوعی که در این روش بسیار حائز اهمیت است عدم تماس الکترود با هواست. برای جلوگیری از تماس مواد مذاب با هوا، الکترود را با یک نوع پودر مخصوص می پوشانند. به همین دلیل به این روش، روش جوشکاری زیر پودری گفته می شود. این روش Submerge arc weld نامیده می شود که به اختصار به آن SAW گفته می شود. گاهی اوقات در جوشکاری زیر پودری به جای پودر از نوعی گاز خنثی مانند آرگون و یا CO2  استفاده می کنند. اندازه ی لوله فولادی در این روش تولید 20" و گاهی اوقات بالاتر نیز هست. روش جوشکاری زیر پودری خود به دو روش دیگر انجام می شود که عبارت است از : لوله های درزدار با درز طولی و لوله های درزدار با درز مارپیچی.

لوله های فولادی بدون درز ( SEAMLESS )

این مدل لوله ها معمولا هیچ گونه درزی بر روی آن ها مشاهده نمی شود. در واقع هیچ گونه جوشکاری در آن ها صورت نمی گیرد. طریقه ی تولید لوله فولادی بدون درز یا SEAMILESS با استفاده از شمش های گرد گداخته و سنبه کاری چرخشی می باشد. لوله های فولادی بدون درز به نسبت لوله های فولادی درزدار یا همان جوشکاری از استحکام و مقاومت بالاتری برخوردار هستند. این لوله ها در صنایع مختلف مانند انتقال نفت و گاز و صنایع پتروشیمی، مدارهای هیدرولیکی، مخزن های تحت فشار و بویلر ها استفاده می شوند. در واقع در هر صنعتی که فشار کار در آن جا خیلی زیاد باشد، لوله های فولادی بدون درز به کار خواهند آمد.


استانداردهای رایج برای لوله های فولادی

به منظور اینکه مصرف کننده بتواند با توجه به نیازهای خود، لوله ی مورد نیاز خود را تامین نماید، یک سری استانداردها برای این لوله ها تعریف شده است. معمولا در این استانداردها عواملی مانند خواص فیزیکی و مکانیکی، ترکیب شیمیایی، روش های ساخت لوله، آزمایش های انجام شده ذکر می شود. در واقع این استاندارد برای ایجاد ارتباط راحتتر و زبان مشترک بین تولید کننده، تجهیزات و مصرف کننده به وجود امده اند.

در ادامه برخی از استانداردهای رایج برای لوله های فولادی را نام خواهیم برد. لوله های API 5L، لوله های ASTM A53، لوله های ASTM A106، لوله های ASTM A179، لوله های ASTM A333، لوله های AWWA C 200، لوله های DIN 2440,2441، لوله های BS1387، لوله های فولاد آلیاژی ASTM A335 و ... .

در نهایت باز هم ذکر خواهیم کرد که برای دریافت راهنمایی های بیشتر جهت خرید لوله های مد نظر خود می توانید از تیم شرکت آهن ملل اصفهان کمک بگیرید.

► کرونا، اشک‌ها و لبخندها از نگاه بنیان‌گذاران استارتاپ‌های فینتکی
یوآیدی در اقدامی جدید احراز هویت سامانه ثنای قوه قضاییه را غیرحضوری کرد ◄

مطالب مرتبط
بنر