10 روش موثر برای رهایی از اعتیاد به خرید

چهارشنبه ، 9 تیر 1389 ، 07:59

 

پاهایش توان رفتن ندارد ویترین های خوش نقش و تابلو های نئون مغازه های تجریش خشکش کرده . وسط تابستان دستکش می خرد خودش می گوید 7 جفت دستکش دارد واقعا این هشتمی به چه کارش می آید؟ ...

به گزارش بانکی دات آی آر ولع خرید گریبانگیر افردای می شود که بیش از حد خرید کرده و نوعی اعتیاد به خرید دارند، اما روانشناسان و جامعه شناسان با اینکه اشتیاق به خرید را واقعیتی انکارناپذیر  می دانند معتقدند این پدیده در جوامع امروزی از حد ضرورت فراتر رفته است.

این حقیقت که به بسیاری از کالاهایی که می خریم نیاز نداریم را نمی توانیم انکار کنیم .حد اقل یک بار در زندگی این امر را تجربه کرده ایم به عنوان مثال هنگام سفر با مترو از دستفروشان کالایی می خریم که اصلا نیازی به آن نداریم. توجه کنید که با وجودی که این کار هدر دادن سرمایه مان است اما  بیماری خرید گریبان گیر کسانی است که دائما خرید می کنند و بعضا در این راه بدهی های هنگفتی هم به بار می آورند.

این بیماری در جوامع سرمایه داری به ویژه آمریکا مدت هاست که شناخته شده و کمپ های ترک اعتیاد خرید تلاش می کنند از طریق گروه در مانی بیماران را در مان کنند.

 

متاسفانه بیشتر کسانی که به این بیماری دچارند با بیان اصطلاحاتی مثل این که من تنوع طلب هستم,بیش از نیازم خرید نمی کنم و یا آنکه به همه این کالاهانیاز دارم خودشان را گول می زنند.

یکی از مشخصه های اصلی معتادان خرید داشتن کمد ها و قفسه های مملو از لباس و وسایل غیر ضرور است که اکثر آنهابیش از یک بار هم مصرف نشده اماشخص بیمار به محض آنکه به میهمانی دعوت می شود بلافاصله به فکر خرید می افتد.

با وجود تصور عامه که این بیماری مختص خانم هاست اما تحقیقات به ویژه در آمریکا نشان داده که میزان آقایانی هم که به این بیماری دچارند قابل ذکر است.

اين مشکل ميتواند افراد ثروتمند، طبقه کم درآمد و تقريبا تمام کساني که بين اين دو محدوده درآمد دارند را درگير خود سازد. البته این حقیقت که افراد کم درآمد هنگامی که به بیماری خرید دچار می شوند با مشکلات بیشتری روبرو می شوند بر کسی پوشیده نیست.

اما سوال اساسی این است که آیا این بیماری قابل در مان است؟

پاسخ مثبت است برای حل چنین مشکلی باید:

1. اين پديده را بشناسيد:
اکثر افرادي که دچار خريد بيمارگونه حاد هستند، کالاهايي که خريده اند را پنهان کرده يا درباره آنها دروغ ميگويند، اگر از کارت اعتباري استفاده کنند، حتما بيش از يک کارت دارند و به شکلي وسواس گونه نگران پول هستند. انبار کردن کالاهايي که هرگز مورد استفاده قرار نگرفته يا پوشيده نميشوند، در ميان اين افراد رايج است و آنها مدام در شرايط بحران مالي به سر ميبرند.

2. خود را بشناسيد:
اگر واقعا عاشق خريد کردن هستيد، از خود بپرسيد: چرا؟ آيا به خاطر هيجان جستجو و يافتن کالاست؟ آيا از اينکه حراجهاي عالي پيدا کرده و اجناسي را با قيمت عالي بخريد لذت ميبريد؟ ميل شديد به تملک مواردي خاص مانند کفش، البسه يا لوازم الکترونيکي است؟ دادن پاسخ مثبت به هريک از پرسشهاي فوق لزوما به اين معنا نيست که شما مشکلي داريد-اما اگر شک داريد که احتمالا خرج کردن شما از کنترل ارج شده است، بسيار مهم است که وقايع را مورد بررسي قرار دهيد.

3. احساس خود در زمان خريد کردن را با دقت بررسي کنيد:
آيا بارها در اثر محرکهاي احساسي خاصی به خرید کردن پرداخته اید؟ برای مثال، آیا هنگامی که افسرده، خشمگین، نگران یا تنها هستید، به امید خوشحال کردن خود، چیزهایی میخرید؟ با درک احساساتی که در این امر دخیل هستند میتوانید روشهای دیگری-غیر از خرید کردن- را برای مقابله با آنها بیابید.

4. به زمانی که از دست میدهید بیاندیشید:
احتمالا با اندیشیدن به کل زمانی که برای گشتن در مغازه های خاص، یافتن اجناس ارزان قیمت در حراجها و ورق زدن کاتالوگها صرف میکنید، وحشت زده خواهید شد و این هشدار بسیار مهمی است. آیا واقعا ترجیح نمیدهید این عمر گرانمایه را برای انجام دادن کارهایی مهمتر و ارزشمندتر صرف کنید؟

5. کنترل موقعیت را در دست بگیرید:
برای اینکه بدانید واقعا چقدر خرج میکنید، از خرید قسطی اجناس غیر ضروری و استفاده از کارت اعتباری خودداری کنید. بهای همه چیز را نقد و کامل پرداخت کنید. فقط هنگامی زیر بار وام بروید که این وام برای خرید کالایی غیرمنقول، مانند زمین یا خانه به مصرف برسد.

6. همه چیز را یادداشت کنید:
یک روش دیگر برای آگاه شدن از ماجرا، نگهداشتن یادداشت روزانه از تمام اقلام خریداری شده و ذکر احساس شما در زمان خرید کردن است. یادداشت کردن اهداف اقتصادی خودتان نیز میتواند بسیار مفید باشد. به این ترتیب بر آنچه واقعا اهمیت دارد متمرکز خواهید شد.

7. مراقب باشید که از هر وسوسه ای دوری کنید:
اگر مطمئن هستید که مشکل دارید، سعی کنید که از حراجیها، فروشگاههای بزرگ و مراکز خرید دوری کنید. اگر نمیتوانید به کلی آنها را نادیده بگیرید، فهرستی تهیه کرده و از آن پیروی کنید و تنها زمانی به گشت زدن و تماشای مغازه ها بروید که همه آنها تعطیل باشند. تمام کاتالوگها و کتابچه های راهنمای مغازه ها را دور بریزید و به صوص هنگام سفر و سیاحت بسیار مراقب ولخرجیهای خود باشید. اگر رفتن شما به مرکز خریدی که برایتان بسیار وسوسه انگیز است، ضرورت دارد، حتما یک دوست قابل اعتماد را با خود همراه کنید و از او بواهید که در پیروی از فهرست خرید به شما کمک کند.

8. جایگزینی سالم برای عادت خرید کردن بیابید:
هنگامی که با تمایل مقاومت ناپذیر خرید کردن مواجه شدید، خود را با فعالیتی نظیر قدم زدن (بدون همراه بردن کیف پول) یا یک فعالیت دیگر مشغول کنید تا این تمایل شدید بگذرد.

9. امکانات خود را گسترش دهید:
به جای اینکه تمام وقت خود را به خرید کردن اختصاص دهید، میتوانید به کارهای خیریه داوطلبانه، گذراندن وقت بیشتر با خانواده، تحصیل و مطالعه کتابهایی عالی بپردازید. ورزش کرده و اهداف دیگری که در زندگی داشته اید را به سرانجام برسانید. به خصوص یافتن روشهایی برای یاری رساندن به دیگران میتواند بسیار رضایت بخش باشد.

10. اگر نیازمند کمکی خارجی هستید، بلافاصله دست بکار شوید:
اگر احساس میکنید که عادت خرج کردنتان از کنترل خارج شده است و شما نمیتوانید به تنهایی با آن مبارزه کنید، بدون اتلاف وقت به دنبال کمکهای حرفه ای روانشناسان و مشاوران باشید. در گروههای درمانی شرکت کنید و اجازه دهید متخصصان به یاری شما بیایند.

با حضور درتالار گفتگوی بانکی در مباحث و مسائل اقتصادی کشور شرکت کنید

712 عضو در حال تبادل نظر در این انجمن هستند

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

 

زندگی بيش از 54000 ميليونر در امارات

گردشگری/ آستارا شهر مورد علاقه توریست ها

حقوق ماهانه رئیس جمهور های دنیا چقدر است ؟+تصویر

کاریکاتورهای جالب در مورد شرکت برتیش پترولیم - 1

گزارش تصویری / افتتاح پارک جادویی هری پاتر

رقم حدودی دستمزد 13 بازیگر مشهور سینمای ایران

گزارشی جالب از جام جهانی و کارمندان ایرانی !

فناوری / بازیگر هالیوودی بالاخره کار با رایانه را فراگرفت

فیلم فیس بوک هم ساخته شد

گزارش تصویری / رونمایی از خودروی ملی عربستان سعودی

75 متر زیرزمین، دفتر پستی در فرانسه

گزارش تصویری/ اسکناس یا کاغذ یادداشت

خریدن سوغات بلای جان توریست شد

 

► گراني سوار بر غول لجبازي
اپل بر خلاف روند شایعات خوب فروخت ◄

مطالب مرتبط
بنر