قلب تپنده آسانسورها را بهتر بشناسیم

شنبه ، 8 خرداد 1400 ، 12:19

موتور آسانسور یکی از مهم‌ترین و گران قیمت ترین اجزای آسانسور به شمار می‌رود که حکم قلب را برای سیستم آسانسور دارد و نیروی محرکه لازم برای جابجایی کابین و مسافران آسانسور را فراهم می کند. پس هنگام خرید آسانسور باید از شرکت مربوطه اطلاعات کافی و دقیق از کیفیت موتور آن بگیریم و با دید کارشناسی به تصمیم گیری اقدام نماییم.

البته لازم است به این موضوع نیز اشاره کنیم که در آسانسورهای کششی همه ی نیروی لازم برای جابجایی کابین به تنهایی از موتور تامین نمی شود؛ بلکه بخشی از این نیرو ناشی از وزن کادر وزنه (Counter weight) است. جالب است که بدانید این فرآیند دقیقا مثل الاکلنگ -سرگرمی محبوب بچگی هایمان- انجام می شود که از پایین رفتن یکی دیگری بالا می آید. برای مثال وقتی که کابین آسانسور در پایین ترین طبقه هست، کادر وزنه ابتدا در سطح بالاتری قرار گرفته است. وقتی کاربر دکمه (شستی) طبقات بالایی را فشار داد، تابلو به موتور فرمان می دهد که وزنه ها پایین بیاید و متعاقبا کابین به بالا حرکت داده می شود. مشابه همین موضوع در پایین آمدن آسانسور نیز رخ می دهد. در نتیجه این فرآیند فیزیکی به عنوان مکمل موتور آسانسور، تمام نیروی مورد نیاز برای به حرکت در آوردن کابین تامین می شود.

بهترین موتور آسانسور در بازار ایران کدام است؟

پاسخ این سوال بسیار بستگی به کاربری و قیمت آسانسور مورد نظرتان دارد. در بازار کشور ما انواع مختلفی از موتور آسانسور موجود هست که عمدتا ساخت کشور های آلمان، اسپانیا، چین و ایتالیا و ترکیه می باشند. محصولات هر کدام از این کشورها مزایا و معایبی دارند.

به طور کلی در موتورهای گیرلس، برندهای آلمانی حرف اول را می زنند و در موتورهای گیربکس، موتورهای ایتالیایی بهترین گزینه هستند. شایان ذکر است که اخیرا در کشور عزیز خودمان نیز انواع گیربکسی موتور آسانسور تولید می شوند که برای آسانسورهای 6 و 8 نفره تا 7 الی 8 طبقه(ایستگاه) می توانند پیشنهاد مناسبی باشند.

در ساختمان های مسکونی کم تردد نهایتا تا 8 طبقه اگر بخواهیم بهترین گزینه از نظر بهره وری و قیمت را داشته باشیم، به فرض که ظرفیت کابین 6 الی 8 نفر باشد میتوانیم به موتور گیربکس های ساخت شرکت الکو و بهران فکر کنیم.

اگر در همین ساختمان ها ترافیک بالایی داشته باشیم و یا سرعت خدمات رسانی بهتری از آسانسور بخواهیم به سمت موتور گیربکس های ایتالیایی از قبیل سیکور (sicor) و یا ساسی (alberto sassi) می رویم. ناگفته باقی نماند که در چنین ساختمان هایی باید به ظرفیت و ابعاد کابین آسانسور نیز دقت کافی نمود.

همین طور در ساختمان های بلند -که باید آسانسورهای سریعتری داشته باشند- از موتورگیرلس های چینی همانند سیتور، بلولایت و ویتور چینی استفاده می‌کنیم.

در نهایت در صورتی که به دنبال یک آسانسور سریع با کیفیت حرکت بسیار بالایی باشیم، موتور گیرلس زیلابگ (ziehl-abegg) آلمان بهترین گزینه خواهد بود.

پیشنهاد فنی شرکت ما معمولا برای ساختمان های معمولی موتور گیربکس بهران و برای ساختمان‌های بلندتر موتور گیرلس بلولایت چین و در نهایت برای ساختمان های لوکس و یا با ارتفاع زیاد موتور گیرلس زیلابگ آلمان می باشد. این پیشنهاد با توجه به قیمت و نوع کاربری ارائه گردیده است.

طبیعتا کیفیت موتور گیربکس های بهران با موتور گیرلس زیلابگ بسیار متفاوت است و از لحاظ هزینه هم در حدود 80 درصد صرفه جویی خواهیم داشت.

موتور تک سرعته و دو سرعته از لحاظ ساختار و عملکرد چه تفاوت هایی دارند؟

موتورهای آسانسور کششی به دو دسته گیربکسی و بدون گیربکس تقسیم می شود. موتور‌ گیربکس آسانسور خود دو دسته «تک سرعته» و «دو سرعته» دارد.

اجزای اصلی تشکیل دهنده موتور گیربکس عبارت است از الکترو موتور که وظیفه تولید حرکت از نیروی الکتریکی را دارد و گیربکس که وظیفه تبدیل سرعت به قدرت را دارد.

تاریخچه موتورهای دو و 3 سرعته

در اوایل موتور ها که همگی دارای گیربکس نیز بودند دارای دو و یا حتی 3 دور سرعت بودند تا بتوانند میان سکون و حرکت با سرعت نامی(غالبا 1 متر بر ثانیه) سرعتی مابین صفر و سرعت نامی نیز داشته باشند. در نتیجه اینها شوک ناشی از تغییرات ناگهانی سرعت کاهش پیدا می‌کند.

نمونه ای از یک موتور 3 سرعته ساخت کشور آلمان با برندziehl-abeggرا در تصویر بالا می بینیم که در سالهای 1973 تا 1985 استفاده می شد.

موتور گیبرکس تک سرعته

پس از آن با پیشرفت تکنولوژی و پر استفاده شدن درایوهای3vfبا استفاده از موتورهای تک سرعته و میزان ولتاژ و فرکانس برق مورد استفاده موتور تغییر می داد. در نتیجه این امکان میسر شد که سرعت آسانسور در ابتدای حرکت به آرامی زیاد شده و در انتها نیز به آرامی کم شود و در نهایت مسافر نیز آرامش و راحتی بیشتری در طی حرکت آسانسور را تجربه می کرد و حس بهتری داشت. لازم به ذکر است که با توجه به کم شدن (تقریبا از بین رفتن) شوک وارده به سیستم، هم به استهلاک قطعات کمتر می شد و هم مصرف انرژی تا 50 درصد کاهش پیدا می کرد.

در بالا تصویری از یک موتور تک سرعته با برند ziehl-abegg را می بینیم که در حال حاضر بسیاری از ساختمان ها از این سیستم استفاده می کنند. این موتور ساخت کشور آلمان با درایو کنترل سرعت راه اندازی می شود و شوک بسیار ناچیزی در شروع و پایان حرکت دارد.

کیفیت حرکت آسانسور با موتور گیرلس

پس از آنکه تکنولوژی موتورهای بدون گیربکس (GEAR LESS) پیشرفت چشمگیری کرد، نسل جدیدی از آسانسورها با موتورهای گیرلس و کیفیت حرکتی بی نظیر وارد بازار شد.

فناوری بکار رفته در این موتورها به گونه ای بود که خود موتور میتوانست خروجی سرعتی در حدود 1 تا 2 متر بر ثانیه را بدهد.

در تصویر بالا نمونه ای از یک موتور گیرلس با برند ZIEHL-ABEGG را ملاحظه می کنیم. در موتورهای گیرلس با توجه به اینکه یک مجموعه قطعه مکانیکی عظیم به اسم گیربکس، از موتور حذف شده بود، هم راندمان و مصرف انرژی بسیار بهینه شد و هم هر گونه لرزش و افت کیفیت ناشی از چرخ یا حلزون گیربکس از سیستم برداشته شد.

بدین ترتیب کیفیت حرکت بسیار بالا و دلچسب را در کابین آسانسور ملاحظه می کنیم که برای مسافران این آسانسور تجربه خوشایندی رقم خواهد خورد.

به این نکته هم باید توجه داشت که قیمت موتورهای گیرلس با توجه به تکنولوژی بالاتر تولید این موتورها از موتورهای گیربکس بالاتر است.

خرید قطعات آسانسور از افلاک مهر

شرکت افلاک مهر در زمینه فروش آسانسور کششی و هیدرولیک و قطعات آن مثل موتور گیربکس و گیرلس، کابین، شاسی و درب آسانسور فعالیت دارد. کارشناسان این شرکت آسانسور با توجه به بودجه شما و امکانات مورد انتظارتان آماده مشاوره به شما هستند تا بهترین انتخاب را داشته باشید. برای مشاهده رزومه شرکت، پروژه های انجام شده و گواهی نامه های شرکت ما می‌توانید به سایت افلاک مهر مراجعه نمایید.


► قلب تپنده آسانسورها را بهتر بشناسیم
کجا بهترین دسرهای دنیا را امتحان کنیم؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر