کجا بهترین دسرهای دنیا را امتحان کنیم؟

دوشنبه ، 10 خرداد 1400 ، 09:48

هر فرهنگ و کشوری علاوه بر آداب و رسوم مخصوص خود، از غذاها و دسرهای متنوعی نیز برخوردار است. همین مسئله باعث به وجود آمدن طعم‎ها و مزه‎های متنوع در فرهنگ‎ها و کشورهای مختلف شده است و بر گردشگری جهانی تأثیر بسزایی داشته است.

اگر شما به مزه کردن غذاها و دسرهای متنوع دنیا علاقه‎مند هستید، و یا می‎خواهید اطلاعات خود را درباره بهترین دسرهای دنیا افزایش دهید، با ما همراه باشید. ما در ادامه شما را با خوشمزه‎ترین دسرهای دنیا آشنا می‎کنیم.

کجا بهترین دسرهای دنیا را امتحان کنیم؟

دسرهای زیادی در سرتاسر جهان وجود دارند، که شما متناسب با سلیقه خود می‎توانید آنها را خریداری یا آماده کرده و مصرف کنید. حالا بیایید با برخی از بهترین و خوشمزه‎ترین دسرهای دنیا بیشتر آشنا شویم.

دسر اول، ژله که با نام جلی هم شناخته می‎شود

ژله، یکی از دسرهای معروف و پرطرفدار در سراسر جهان است. این دسر اولین بار در کشور ایالات متحده آمریکا تهیه شده است. ژله، از ژلاتین که استخوان جوشانده حیوانات است، تهیه می‎شود. این دسر خوشمزه، اولین بار در  سال ۱۸۹۷ توسط پیرل وایت اختراع شده و سپس همسر وی نام ژله برای این دسر انتخاب کرده است.

امروزه شما می‎توانید ژله را در طعم میوه‎ها (موز، انبه، و توت فرنگی) و مواد غذایی متنوعی (نظیر طعم کوکاکولا) در بازارهای فروش پیدا کنید.

دسر پرطرفدار و خوشمزه بعدی، کیک حلقوی شکل یا Ciambella است

سیامبلا یا Ciambella، یک کیک حلقوی شکل سنتی ایتالیایی است. این کیک از پوست لیمو، آرد، کره، شکر، تخم‎مرغ، شیر، و جوش‎شیرین تهیه می‎شود. معمولا، ایتالیایی‎ها این کیک را برای تعطیلات ویژه خود نظیر کریسمس یا عید پاک، یا حتی صبحانه‎های مفصلشان به همراه قهوه یا شیرگرم سرو می‎کنند.

نسخه کوچکتر سیامبلا، همان پیراشکی موجود در بازار است. بدنیست بدانید سیامبلا در گروه بهترین دسرهای دنیا قرار دارد و نسخه‎های زیادی از آن در جهان وجود دارند.

پنکیک، سومین دسر پرطرفدار دنیا است

طبق بررسی‎ها تاریخچه پنکیک به کشور آلمان باز می‎گردد. زمانی که مهاجران در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی به کشور ایالت متحده آمریکا سفر کردند، پنکیک را با خود به آمریکای شمالی و کانادا بردند. پنکیک‎ها از آرد، تخم‎مرغ، شیر و کره تهیه می‎شوند.

معمولا پنکیک را در آمریکا و کانادا به عنوان صبحانه مصرف می‎کنند. البته، پنکیک از نظر طعم و مزه مشابه کرپ فرانسوی است اما از نظر قطر (5 تا 10 سانتی‎متر) و ضخامت تفاوت‎هایی دارد. پنکیک‎های آمریکایی و کانادایی معمولا با شربت درخت افرا یا عسل  سرو می‎شوند.

چهارمین دسر خوشمزه‎: پاری برست است

این دسر در سال ۱۹۱۰ توسط سرآشپز لوئی دورند برای پذیرایی در جشن مسابقه معروف دوچرخه‎سواری پاری برست در شهر پاریس آماده شد. این دسر یکی از دسرهای کلاسیک فرانسوی است.

شما می‎توانید این دسر خوشمزه را در شهرهای مختلف فرانسه پیدا کنید. پاری برست یک شیرینی توخالی پف کرده است. این دسر، به شیوه سنتی طعم‎دار شده و روی آن با تکه‎های بادام تزئیین می‎کنند.

دسری با عطر و طعم ژاپن، تای یاکی

Taiyaki تای یاکی، یک کیک ژاپنی ماهی شکل است. معمولا از این کیک به عنوان میان وعده استفاده می‎شود. این کیک با  آرد و خمیر لوبیای شیرین آزوکی پر می‎شود.

این دسر به صورت گرم سرو می‎شود. شما می‎توانید به وفور آن را در غرفه‎های تای پاکی ژاپن در جشنواره‎های زمستانه ژاپن پیدا کنید. تای یاکی در سال ۱۹۷۶ و همراه با آهنگ محبوب کودکان ژاپنی Oyoge به شهرت رسید.

ترایفل، دسر خوشمزه انگلیسی

Trifle یا ترایفل، یک دسر کلاسیک انگلیسی است که با استفاده از تکه‎های کیک اسفنجی، مربای میوه، پوره میوه، یا کاستارد تخم‎مرغ تهیه می‎شود. ترایفل سنتی را معمولا در کاسه‎های شیشه‎ای آماده می‎کنند.

از جمله مواد افزودنی این دسر می‎توان به شکلات، ژله، آجیل، بلوبری یخ‎زده، و آب میوه اشاره کرد. این کیک در دوران ملکه ویکتوریا به اوج محبوبیت خود رسیده است.  و پس از آن به عنوان یکی از محبوب‎ترین و بهترین دسرهای دنیا شناخته می‎شود.

پافرجتز، دسری از هلند

Poffertjes  یا پافرجتز پنکیک گرد پفکی در اندازه های کوچک است. این پنکیک با استفاده از مخمر آرد گندم سیاه تهیه می‎شود. سپس آن را در تابه‎های مخصوصی به نام poffertjespan طبخ می‎کنند. معمولا از این پنکیک در فضای باز و جشنواره‎های مختلف هلند به عنوان میان وعده استفاده می‎شود.

در هلند، به ندرت این پنکیک‎ها به عنوان صبحانه مصرف می‎شوند. پافرجتزها را با کره ذوب شده تفت می‎دهند و سپس به آن پودر قند اضافه می‎کنند. گاها، از میوه‎های تازه و یا خامه‎زده شده هم برای تزئیین این پنکیک استفاده می‎شود.

شیربرنج یا پودینگ برنج، دسر خوشمزه و محبوب ایرانی

حالا که با دسر کشورهای مختلف آشنا شده‎ایم، بدنیست با یکی از محبوب‎ترین دسرها ایرانی به نام شیربرنج هم آشنا شویم. در شاهنامه فردوسی شیربرنج را می‎توان با نام شیربا یافت. در شاهنامه ذکر شده است، ایرانیان باستان در مراسم تمنای باران شهر مازندارن از شیر و برنج برای پذیرایی استفاده می‎کرده‎اند.

باور ایرانیان کهن بر این بوده که با خوردن شیربرنج در هوای آزاد باران بیشتری در مناطق مختلف کشور باریده می‎شود. شیربرنج، را می‎توان با ادویه‎های متنوعی نظیر زعفران، دارچین، و هل طعم‎دار کرده و سپس مصرف کرد. شیربرنج، امروزه به عنوان میان وعده، صبحانه و یا در سفره‎های افطار سرو می‎شود.

و دسر آخر، تولومبا یا بامیه است

تولومبا که نام ترکی بامیه است. این دسر،  اولین بار برای امپراتوران عثمانی سرو شد. این دسر پس از مدتی در سراسر شبه جزیره بالکان و خاورمیانه طرفدارانی پیدا کرد. تولومبا، در سوریه و لبنان با شکوفه‎های گیلاس و پرتقال طعم داده می‎شود.

این در حالی است، که ایران و دیگر کشورهای حاشیه خلیج‎فارس از هل و زعفران برای طعم‎دهی آن استفاده می‎کنند. این دسر در مصر با نام بالاح السلام و در عراق با نام داتلی شناخته می‎شود.

جمع‎بندی

همانطور که با دسرهای مختلف جهان آشنا شده‎اید، احتمالا شباهت‎های زیادی را بین این دسرهای خوشمزه در کشورهای مختلف پیدا کرده‎اید. دسرها با گذشت زمان، به عنوان یکی از خوشمزه‎ترین میان وعده‎های غذایی یا حتی وعده کامل غذایی شناخته و سرو می‎شوند.

شما می‎توانید برای آشنایی بیشتر با دسرهای متنوع دنیا انواع مختلف آن را خریداری یا تهیه کرده و سپس آنها را در کنار عزیزانتان میل بفرمایید.


► کجا بهترین دسرهای دنیا را امتحان کنیم؟
7 ویژگی سایت خوب ◄

مطالب مرتبط
بنر