7 ویژگی اصلی یک سایت خوب

دوشنبه ، 10 خرداد 1400 ، 23:17


امروزه داشتن یک وبسایت خوب برای کسب و کارهای مختلف بیش از هر زمانی اهمیت دارد. شرکت‌ها برای معرفی محصولات و خدمات خود، فروشگاه‌ها برای فراهم کردن امکان خرید آنلاین، و حتی اشخاص حقیقی برای ارتقای جایگاه خود در بازار کار نیازمند طراحی سایت با کیفیت هستند. این مساله خصوصا بعد از همه‌گیری ویروس کرونا در جهان اهمیت دوچندانی یافت.

سوالی که ذهن بسیاری از افراد و طراحان سایت را درگیر خود می‌کند این است که سایت خوب چه سایتی است و ویژگی های یک سایت خوب چیست؟ آیا چک لیستی وجود دارد که بتوان با رعایت موارد موجود در آن در طراحی سایت، یک سایت خوب داشت؟ یک سایت خوب و کارآمد چه خصوصیاتی دارد؟ پاسخ به این سوالات کار آسانی نیست و در واقع پاسخ واحدی برای آن وجود ندارد. بستگی دارد که با چه نوع سایتی طرف سر و کار داشته باشید و باید دید که جامعه هدف آن سایت چه افرادی هستند. یا اصلا هدف آن سایت چیست و در چه حالتی می‌توان گفت که به موفقیت رسیده است.

اما فارغ از تمام این شرایط و اما و اگرها، در اینجا می‌خواهیم ۷ عامل اساسی را که رعایت دقیق آن‌ها می‌تواند به داشتن یک سایت خوب منجر شود معرفی کنیم. به خاطر داشته باشید که طرح‌ریزی و اجرای یک استراتژی جامع سئو سایت بهترین نتایج را به دنبال دارد. با اجرای چنین برنامه‌ای، تمام قسمت‌های سایتتان به صورت موازی و مساوی بهینه‌سازی می‌شوند تا بتوانند رضایت کاربران را جلب کرده و یک تجربه کاربری فوق‌العاده برای آنان رقم بزنند.

هفت ویژگی یک سایت خوب: نکات طراحی سایت

بیشتر مواردی که برای یک سایت خوب، لازم تلقی می‌شوند، غیر قابل شمارش هستند و در واقع کیفیت آن‌هاست که اهمیت بیشتری دارد. حتی خود گوگل نیز اعلام کرده که بهتر است روی کیفیت سایت خود و محتوای آن تمرکز کنید. با هر بروز رسانی الگوریتم رتبه دهی گوگل، تاکید روی اهمیت کیفیت سایت بیشتر می‌شود. پس بهتر است از همین امروز شروع کنید و برای ماندن در رقابت دائمی کسب رتبه، کیفیت سایتتان را بهبود ببخشید.

هرچند که باید توجه داشته باشید که نیازی نیست هرچه گوگل می‌گوید بدون چون و چرا اجرا کنید، اما در این مورد، عمل کردن به توصیه گوگل بسیار مهم است. قاعده کلی این است که همواره باید تلاش کنید کیفیت سایتتان را افزایش دهید. باید فرآیند تحقیق کلمات کلیدی را به صورت دوره‌ای انجام دهید، و همواره به دنبال کشف مقصود و نیت جستجوی کاربر باشید.

یکم - سایت شما باید نیت کاربر از جستجو را برآورده کند و هدف مشخص داشته باشد.

آیا مخاطبانتان را می‌شناسید؟ یا اصلا کسب و کار خود را می‌شناید و می‌دانید که قرار است چه کمکی به دنیا بکنید؟ چرا باید کسی به سایت شما مراجعه کند و از شما خرید کند؟ دلیلتان نمی‌تواند صرفا این باشد که محصول یا خدمات فوق‌العاده‌ای دارید. این به تنهایی کافی نیست. شما باید یک ماموریت و یک هدف مشخص داشته برای وبسایتتان داشته باشید.

اگر به دنبال کسب موفقیت هستید، باید مخاطبانتان را بشناسید. باید از همه زوایای نیازهایشان پرده بردارید. پی بردن به آنچه که خودشان می‌گویند می‌خواهند راحت است. اما آیا می‌توانید کشف کنید که آن‌ها «واقعا» دنبال چه چیزی هستند؟ آیا محصول یا خدماتی که ارائه می‌کنید واقعا راه‌حلی برای یک مشکل هستند و می‌توانند زندگی مشتریانتان را بهتر کنند؟

باید یک داستان درست داشته باشید. داستانی که همراستا با نیازهای مردم باشد. و این بدین معنی است که باید پروسه‌ی «کشف نیت جستجو» را به درست‌ترین شکل انجام دهید. باید تمام سناریوهایی را که طی آن کاربران به سایت شما هدایت می‌شوند پوشش دهید و مسیرشان را طوری طراحی کنید که به نیازهایشان پاسخ داده شود. باید مسیرهای فرضی‌ای را که کاربران در سایت شما برای رسیدن به هدفشان طی می‌کنند مجسم کنید تا بتوانید پاسخ‌های مناسب را برایشان طراحی کنید.

دوم - رعایت نکات سئو در طراحی سایت

یک سایت خوب باید برای ربات‌های موتورهای جستجو به راحتی قابل دسترسی باشد و اینکه کدام صفحات باید ایندکس شوند و کدام صفحات نه، برای موتورهای جستجو باید کاملا روشن باشد. سایت خوب نباید خطاهای زیادی داشته باشد. همچنین یک سایت خوب، سایتی است که سرعت بارگذاری بالایی داشته باشد. باید مطمئن شوید که افرادی که به سایتتان مراجعه می‌کنند بتوانند به سرعت به محتوای سایتتان دسترسی پیدا کنند.

سئوی تکنیکال بی‌اندازه مهم است. اما می‌توان با رعایت اصول اولیه سئو، از خیلی سایت‌های رقیب پیشی گرفت. در انتخاب سیستم مدیریت محتوای خود و اینکه قرار است چطور سایتتان را مدیریت کنید، نهایت دقت را به خرج دهید. در اینجا پیشنهاد ما استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس است، چرا که می‌تواند به خوبی همه نیازهای شما را برآورده کند. 

وردپرس بسیار قدرتمند و قابل اعتماد است و محبوبیت فراوانی در میان کاربران دارد. امروزه بیش از ۴۰ درصد از وبسایت ها از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می‌کنند. همچنین از لحاظ سئو وردپرس بسیار کارآمد است و به کمک افزونه‌های مناسب، همه نیازهای سئوی سایتتان برآورده خواهد شد. در نهایت برای عملکرد صحیح سایت و سرعت بارگذاری مناسب باید یک هاست خوب و معتبر برای میزبانی سایتتان انتخاب کنید. هاستی که قابل اعتماد، انعطاف پذیر و مفید باشد.

سوم - سایت شما باید امن و قابل اعتماد باشد.

هم کاربران و هم موتورهای جستجو، به دنبال سایت‌هایی هستند که حس اعتماد ایجاد می‌کنند. عدم استفاده از SSL و نداشتن آیکن قفل سبز در کنار آدرس سایتتان در نوار آدرس مرورگر به کاربر نشان می‌دهد که اهمیت چندانی برای امنیت سایت قائل نشده‌اید. موتورهای جستجو و از همه مهم‌تر گوگل به دنبال این هستند که بهترین نتایج ممکن را به کاربرانشان ارائه دهند. اگر موتورها جستجو تشخیص دهند که از روش‌های غیر معمول برای اعتبار بخشیدن به سایت و محتوایتان استفاده کرده‌اید، هرگز انتخاب اولشان برای نمایش به کاربران سایت شما نخواهد بود. به همین دلیل باید روی قابل اعتماد بودن سایتتان هم از لحاظ فنی و هم محتوا کار کنید. استفاده از SSL یکی از فاکتورهای رتبه بندی سایت شما در گوگل است.

علاوه بر این، سایت شما باید بهشتی امن برای مخاطبانتان باشد. یک سایت هک شده شما را به هیچ جایی نخواهد رساند. ضمن اینکه پیشگیری از هک شدن سایت راحت‌تر از رفع مشکلات یک سایت هک شده است. پس باید از همین الان به فکر امنیت سایتتان باشید. از نرم‌افزارها و افزونه‌های بروز شده استفاده کنید، کارهای مربوط به SSL سایتتان را انجام دهید، پسورد قوی برای سایتتان تعریف کنید و از ابزارهای توزیع محتوا (CDN) مانند Cloudflare استفاده کنید تا از حملات هکرها در امان بمانید.

چهارم - سایت شما باید طراحی منحصر به فرد و تجربه کاربری عالی داشته باشد.

آیا سایت شما باید زیبا باشد؟ البته! طراحی سایتتان باید به گونه‌ای باشد که اهداف شما را تامین کند. پیامتان باید به وضوح به کاربر منتقل شود. طراحی باید کاملا فکر شده و حساب شده انجام شود. اما مهم‌تر این است که یک سایت، مشخص و واضح باشد و کاربران بتوانند به راحتی به آنچه که می‌خواهند برسند. قابلیت دسترسی چیزی نیست که به سادگی از کنار آن رد شوید.

تجربه کاربری تنها مربوط به ظاهر سایت نیست، بلکه به آنچه که کاربر حس می‌کند نیز مربوط است. هدف باید این باشد که یک تجربه لذت‌بخش برای کاربر فراهم شود، تجربه‌ای که به خاطر بسپارند. تجربه کاربری یا UX خوب باید به گونه‌ای باشد که کاربران زمان زیادی را برای بارگذاری صفحات سایتتان منتظر نمانند، یا اینکه به خاطر انتخاب رنگ و اندازه نادرست برای متن‌ها، دلزده نشوند، و یا برای زدن یک دکمه از سایتتان روی صفحه موبایل دچار مشکل نشوند. باید با خود فکر کنید «چگونه می‌توانم مشکلات کاربری سایت را به یک تجربه دل‌نشین تغییر دهم؟»

پنجم - سایت شما باید محتوای کاربر-محور و باکیفیت داشته باشد.

تمرکزتان باید روی کاربرانتان باشد، نه خودتان. محتوای خوب به کاربرانتان کمک می‌کند به اهدافشان برسند. شما باید سعی کنید این محتوای خوب را در زمان درست به کاربر ارائه دهید، ضمن اینکه اهداف کسب و کارتان را نیز در این فرآیند اعمال کنید. برای این کار باید کاربرانتان را به طور کامل بشناسید. باید درک کاملی از رفتار کاربر داشته باشید و محتوایتان را بر اساس آن بنا کنید. محتوایی که ارائه می‌دهید باید واضح و روشن باشد و با همان زبان و منطقی نوشته شده باشد که کاربرانتان با آن آشنایی دارند. سعی کنید محتوایتان اصیل، یکتا و باکیفیت باشد.

ششم - سایت شما باید برای نمایش روی موبایل بهینه‌سازی شده باشد.

طی سال‌های اخیر، ترافیک موبایل در حال رشد بوده است. اگر سایتتان نمایش مطلوبی روی موبایل ندارد، بهتر است هرچه زودتر دست به کار شوید و این مشکل را برطرف کنید. حتی اگر سایتتان نمایش مطلوبی روی موبایل دارد، وقت آن است که برای سایت بعدیتان روش mobile-first را پیش بگیرید.

روش mobile-first هیچ چیز پیچیده‌ای ندارد. فقط مساله اینجاست که بیشتر وبسایت‌ها هنوز هم به این شکل طراحی می‌شوند که نسخه سایت پایه و اساس هستند. بعد از طراحی نسخه دسکتاپ، طراحی سعی می‌کند همان طراحی را به نسخه موبایل تبدیل کند که معمولا در این پروسه کیفیت اولیه طراحی از دست می‌رود. اما در روش mobile-first از ابتدا طراحی بر اساس کارکرد مطلوب در موبایل انجام می‌شود. اتخاذ این روش کمک می‌کند که سایت تمیز‌تر و مرتب‌تری طراحی شود که در آن تمرکز بیشتر روی نیازهای کاربر است.

هفتم - سایت شما باید بتواند مستقیما با موتورهای جستجو حرف بزند.

در گذشته موتورهای جستجو سعی می‌کردند محتوای موجود در یک صفحه را بخوانند تا بفهمند آن صفحه در چه موردی است. آن‌ها برای ربط دادن یک صفحه به کلمات مورد جستجوی کاربر به این محتوا نیاز داشتند. اما پی بردن به ماهیت واقعی محتوای یک صفحه کار بسیار سختی است، خصوصا برای ربات‌های خزنده. چاره‌ای که برای این مشکل اندیشیده شد، داده‌ی ساختاریافته در قالب اسکیما است.

اسکیما Schema را می‌توان به نحوی یک مترجم برای موتورهای جستجو دانست که المان‌های یک صفحه را توضیح می‌دهد. در نتیجه موتور جستجو می‌تواند با قطعیت بداند که مثلا با یک صفحه‌ی نقد محصول مواجه است یا یک صفحه دستور پخت غذا. در صورت استفاده از اسکیما، گوگل با نمایش بهتر سایت (Rich Result) در صفحه نتایج جستجو، سایتتان را مورد تقدیر قرار خواهد داد. اگر قبلا در نتایج جستجوهای خود به مواردی چون ستاره‌های امتیازدهی یک مطلب، سوالات متدوال یا دیگر گزینه‌های متفاوت مواجه شده‌اید، باید بدانید که آن‌ها نتیجه استفاده ازا اسکیما هستند.

با استفاده از افزونه‌ای چون یوست سئو و رنک مث می‌توانید به راحتی داده‌های ساختار یافته اسکیما را به سایت وردپرسی خودتان اضافه کنید. با این کار، همه‌چیز در سایتتان معنا و کاربرد درست خود را به موتورهای جستجو معرفی خواهند کرد.

جمع بندی

همانطور که گفته شد توجه به نکات ذکر شده در بالا نظیر طراحی صحیح رابط کاربری، واکنشگرایی و سازگاری سایت با موبایل و توجه به نکات سئو از مواردی است که در هنگام طراحی سایت و حضور در فضای وب بایستی به آن توجه کنید. برای طراحی سایت می‌توانید از خدمات طراحی سایت گروه نردبان استفاده کنید. ما به شما در طراحی و توسعه وبسایت‌ زیبا، کارآمد و کاربرمحور که نتایج مثبت برای کسب و کار شما داشته باشد کمک خواهیم کرد. نردبان در ایجاد یک سایت کارآمد که به خوبی بیانگر کسب و کار شما باشد شما را یاری خواهد کرد.

در صورتی که خودتان قصد دارید طراحی سایتتان را انجام دهید در مورد موارد بالا بیشتر تحقیق کنید و همواره خود را به جای کاربر سایت قرار دهید. سعی کنید نیازهای کاربر را در طراحی سایت در اولویت قرار دهید و صفحات طراحی شده را به افراد مختلف نشان دهید و نظرشان را بپرسید. در نهایت امیدواریم که مطالعه مقاله فوق یک برداشت کلی از نکات طراحی سایت و ویژگیهای یک سایت خوب به شما ارائه کرده باشد.


منبع: خبرگزاری ایلنا

► 7 ویژگی سایت خوب
بازار ذرت ◄

مطالب مرتبط
بنر