معرفی و بررسی تویوتا یاریس نسل دوم

دوشنبه ، 21 تیر 1400 ، 09:20


نسل اول تویوتا یاریس در سال ۱۹۹۹ به بازارهای جهانی راه یافت و تا‌کنون در سه نسل روانه بازار شده است. نسل اول تویوتا یاریس در دو کلاس سدان و هاچ‌بک تولید و به بازارهای جهانی عرضه شد. این نسل از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۰۵ روی خط تولید تویوتا قرار داشت، تا اینکه در این سال نسل دوم جایگزین آن شد. نسل دوم تویوتا یاریس از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ روی خط تولید تویوتا قرار گرفت و به‌دلایلی مانند مصرف سوخت کم، امکانات مناسب و طراحی مدرن در مقایسه با رقبا، بااستقبال خوبی روبه‌رو شد.

این نسل یعنی نسل دوم که قصد معرفی آن را داریم، اولین نسل از تویوتا یاریس بود که توانست به بازار ایران راه یابد. این خودرو باتوجه‌به ویژگی‌های مثبت زیاد و طراحی ظاهری و داخلی متفاوت با سایر خودروهای موجود در بازار ایران در زمان عرضه خود توانست به محبوبیت نسبتاً خوبی دست یابد. گفتنی است که این خودرو در دو کلاس سدان و هاچ‌بک تولید و عرضه شد.

طراحی بدنه و کابین

واقعیت این است که تویوتا یاریس به‌عنوان خودرویی شهری و اقتصادی طراحی به‌نسبت قابل‌قبولی دارد، بااین‌حال اگچه این خودرو نسبت به نسل اول پیشرفت‌هایی داشته و تغییرات مثبتی در آن صورت گرفته ولی کماکان با سطح انتظارات مشتریان و طراحی‌های مدرن امروزی فاصله دارد. درون کابین نیز وضع بر همین منوال است. با ورود به کابین این خودرو، با یک کابین خشک و بی‌روح مواجه می‌شویم و تمام زوایای کابین، اقتصادی‌بودن آن را فریاد می‌زنند.

متریال استفاده‌ شده در اقتصادی‌ترین حالت خود قرار دارد. نکته عجیبی در طراحی کابین این خودرو به چشم می‌خورد و آن‌هم محل قرار‌گیری نامتعارف صفحه کیلومتر‌شمار است. در واقع صفحه کیلومتر‌شمار به‌جای اینکه پشت فرمان و روبه‌روی راننده قرار گیرد، در این خودرو در وسط کنسول میانی قرار گرفته است. برای مطالعه درباره جزئیات تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی خودرو همچنین مشاهده تصاویر خودرو به یاریس دیوار مراجعه کنید.

مشخصات فنی

هر دو مدل هاچ‌بک و سدان یاریس از یک پیشرانه ۱٫۳لیتری ۴ سیلندر بهره می‌برند که می‌تواند ۸۴ اسب بخار قدرت و ۱۲۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی این پیشرانه به‌وسیله یک جعبه‌دنده ۴ دنده‌اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. شتاب صفر تا ۱۰۰ این پیشرانه ۱۱٫۵ ثانیه خواهد بود و می‌تواند یاریس را به حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت برساند. تویوتا یاریس خودروی کم‌مصرفی است زیرا برای پیمودن ۱۰۰ کیلومتر، به‌صورت ترکیبی تنها ۶ لیتر بنزین مصرف می‌کند و باک بنزین آن گنجایش ۴۲ لیتر بنزین را دارد. بنابراین شرایط فنی ماشین کاملاً اقتصادی درنظر گرفته شده است.

تجربه رانندگی

تویوتا یاریس از همان ابتدا با ایده خلق خودرویی شهری جمع‌وجور و اقتصادی شکل گرفت و به بازارهای جهانی راه یافت؛ یعنی اینکه هنگام رانندگی با این خودرو باید در همین حد از یاریس انتظار داشته باشید. از بهترین ویژگی‌های یاریس می‌توان به استهلاک کم و کیفیت زیاد ساخت آن اشاره کرد. این خودرو پایداری و مقاومت فنی مناسبی هم دارد و در مصرف سوخت کاملاً نقش خودرویی اقتصادی را ایفا می‌کند. سواری آن مانند تمام محصولات تویوتا بسیار نرم و راحت است و از فنربندی و تعلیق خوبی بهره می‌برد.

در این بین باید به ضعف موتور نمونه ۱٫۳لیتری آن اشاره کرد که در عمل بسیار کند و کسل کننده است و هیچ هیجانی را به راننده و سرنشینان منتقل نمی‌کند. آپشن‌های رفاهی و تجهیزات ایمنی این خودرو بسیار محدود است و با ۲ کیسه هوای راننده و سرنشین در کنار سیستم‌های ABS و EBD در فقر کامل به سر می‌برد. آپشن‌های آن به شیشه‌بالابرهای برقی، سیستم صوتی قدیمی باقابلیت پخش CD محدود شده‌اند. با خواندن این سطح امکانات سؤالی که پیش می‌آید این است: این محصول به کدام‌یک از محصولات تویوتا یا خودروسازان داخلی ایران تعلق دارد؟

► نقش پلتفرم‌های رمز ارز ایرانی در توسعه کسب و کار فناورانه بومی
روال خرید خودروی کارشناسی شده چیست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر