انتخاب باتری مناسب خودرو

پنجشنبه ، 27 آبان 1400 ، 09:03


برای یک رانندگی مطمئن و طولانی مدت انتخاب باتری مناسب برای خودرو شما ضروری است. بدون باتری سالم، کارکرد صحیح وسیله نقلیه غیرممکن خواهد بود چرا که باطری ماشین شما جزء کلیدی آن در روشن شدن موتور و روشن نگه داشتن تمام قطعات الکترونیکی خودرو می باشد. همچنین به شما این امکان را می دهد که ، حتی در زمان خاموش بودن موتور. گوشی خود را شارژ کنید، لوازم جانبی ایمنی را اجرا کنید و موسیقی پخش کنید.


تعویض باتری ماشین کاری است که همه ما باید در طول عمر خودروی خود انجام دهیم. زیرا اینکه باتری به مرور زمان قدرت خود را از دست بدهد امری طبیعی است و شرایطی مثل نحوه رانندگی و هوای سرد می تواند بر روی میزان عمر باتری ماشین تاثیر گذار باشد. در حالت ایده‌آل، باید باتری خود را در یکی از نمایندگی های محلی آزمایش کنید تا مشخص شود کدام باتری برای خودروی شما و نیازهای رانندگی شما بهترین عملکرد را خواهد داشت.

نکات انتخاب باتری مناسب خودرو

اگر پس از تست باتری ماشین مشخص شد که نیاز به تعویض باطری دارید، در اینجا چند نکته ضروری برای انتخاب باتری مناسب آورده شده است:

1. آمپر باتری ماشین

انتخاب باتری ماشین با ظرفیت خیلی کم معمولاً به این معنی است که در نهایت زودتر از حد معمول باتری را باید تعویض کنید. از سوی دیگر، اگر باتریی با ظرفیت بیش از حد خریداری کنید، در نهایت هزینه بیشتری پرداخت کرده اید که غیر ضروری بوده است. از این رو، درک اصول اولیه باتری خودرو امری حیاتی است. لازم به ذکر است خرید باتری با آمپرهای بالاتر ریسک آتش سوزی در تصادفات را افزایش خواهد داد پس اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که در صورت استفاده از کولر و سیستمهای صوتی باتری با ظرفیت بیش از ۱۰ امپر از باتری فابریک ماشین نصب نکنید.





برای هر نوع وسیله نقلیه ای باتری مناسب طراحی شده است . بنابراین قبل از خرید یک باتری جدید برای خودروی خود، با مطالعه دفترچه خودرو،مطمئن شوید که چه باتری از نظر ابعاد و ظرفیت با وسیله نقلیه شما مطابقت دارد. در ادامه ظرفیت مناسب برای تعدادی از خودروهای پرتیراژ ساخت داخل ذکر شده است:
باتری پرایدباتری تیبا باتری ساینا و باتری کوئیک: باتری ۵۰ آمپر، باتری ۵۵ آمپر و باتری ۶۰ آمپر
باتری سمندباطری پژو پارسباطری پژو ۴۰۵ : باتری ۶۶ آمپر، باتری ۷۰ آمپر و باتری ۷۴ آمپر
باتری مگان باتری ساندرو باتری ال نود: باتری ۶۶ آمپر، باتری ۷۰ آمپر و باتری ۷۴ آمپر
باتری دنا: باتری ۶۶ آمپر، باتری ۷۰ آمپر و باتری ۷۴ آمپر
باتری رانا: باتری ۵۰ آمپر، باتری ۵۵ آمپر و باتری ۶۰ آمپر
باتری تارا: باتری ۶۶ آمپر، باتری ۷۰ آمپر و باتری ۷۴ آمپر
باتری شاهین: باتری ۶۶ آمپر، باتری ۷۰ آمپر و باتری ۷۴ آمپر
در صورتی که در خرید باتری مناسب برای خودروی خود مشکل دارید و خودروی شما در لیست بالا نیست می‌توانید به سایت ایران باتری سر بزنید و یا از خدمات مشاوره رایگان ایران باتری بهره مند شوید. کارشناسان ایران باتری شما را در خرید و خرید باتری مناسب ماشین راهنمایی خواهند کرد.
۲- وجود نمایندگی‌های معتبر
برای خرید باتری با کیفیت بالا، با نمایندگی های معتبر تماس بگیرید و از خرید باتری از فروشگاه‌های باتری‌ که باتری‌های با قیمت بسیار پایین می‌فروشند، خودداری کنید، زیرا این باتری‌ها دوام زیادی ندارند و احتمالا تاریخشان در شرف انقضا است. در عوض باتری خودرو خود را میان باتری های با نام تجاری معتبر و فروشگاه معتبر قطعات خودرو تهیه کنید.
کارایی یک باطری تاریخ گذشته به مراتب کم تر از یک باطری با تولید جدید است. حتی زمان انباشته کردن باتری نیز، ممکن است باتری قدرت خود را از دست بدهد. پس پیشنهاد می شود باتری هایی که در شش ماه اخیر تولید شده اند را خریداری کنید. با خرید باتری ماشین از ایران باتری اطمینان خواهید داشت که باتری با تاریخ مناسب و گارانتی معتبر بدست شما خواهد رسید.
قیمت باطری ماشین معمولاً شاخص خوبی برای طول عمر آن به حساب می آید. اکثر آنها برای 5 سال رتبه بندی شده اند، بنابراین با خرید یک باتری بی کیفیت ریسک کار نکردن باتری را نپذیرید . ولی اگر قصد ندارید وسیله نقلیه را برای مدت طولانی نگه دارید، برای خرید یک باتری گران قیمت هزینه نکنید، باتری بخرید که بتواند در آن مدت نیاز شما را برطرف کند.
۴- مقایسه باتری قدیمی در مقابل باتری جدید
خارج کردنباتری قدیمی و مقایسه آن با باتری جدید به تصمیم گیری در مورد اینکه آیا باتری جدید ، باتری مناسبی است یا خیر کمک می کند. اندازه، شکل و پیکربندی این دو را با هم مقایسه کنید و اگر مطابقت نداشتند، بهتر است باتری دیگری رادوباره امتحان کنید.
۵- ضمانتنامه و خدمات پس از فروش
گارانتی باتری می تواند نشان دهنده کیفیت باتری باشد و در تصمیم گیری برای خرید باتری به ما کمک کند. معمولاً هر چه مدت گارانتی طولانی‌تر باشد باتری بهتری است، زیرا سازنده محصول به خریداراین اطمینان را می دهد که طول عمر آن طولانی‌تر خواهد بود. به عنوان مثال به کدهای باتری توجه کنید: 24/84 که دوره تعویض رایگان 24 ماهه و گارانتی 84 ماهه را نشان می دهد.
گارانتی باطری ها شرکتی هستند و هنگام خراب شدن باید به خدمات پس از فروش مربوط به باطری مراجعه شود. تا خدمات لازم ارائه شود. با خرید از فروشگاه ایران باتری همراه با تمامی سفارشات گارانتی معابر همراه با فاکتور خرید ارسال می‌شود. برند های معتبر باتری ایرانی مانند برنا باطری، سپاهان باتری و صبا باطری در ایران باتری موجود است. یکی از مزیت های استفاده از باتری های ایرانی دسترسی آسان به نمایندگی های مجاز آن ها و قیمت کمتر نسبت به باطری های کره ای است.
۶- نکات فنی در انتخاب باتری ماشین
برای به دست آوردن قدرت باتری مناسب برای وسیله نقلیه خود، باید آمپرهای میل لنگ سرد (CCA) و ظرفیت ذخیره (RC) را در نظر بگیرید. آمپرهای میل لنگ اندازه گیری قدرت راه اندازی باتری شما است و همیشه باید با الزامات استاندارد وسیله نقلیه شما مطابقت داشته باشد. دفترچه راهنمای خودرو را برای این مشخصات بررسی کنید.
ظرفیت ذخیره، تعداد دقیقه‌های توان ذخیره باتری را در یک بار مشخص اندازه‌گیری می‌کند. این قدرت باتری است که به شما اطمینان را می دهد که باتری شما انرژی لوازم جانبی خودروی شما را هنگامی که موتور خاموش است تامین می کند. همچنین RC بخش حیاتی برای روشن نگه داشتن وسایل ضروری در هنگام از کار افتادن دینام است و برای کارکرد روان خودرو مورد نیاز است. نوع فناوری و اندازه باتری نیز نقش مهمی در مصرف باتری خواهد داشت. قبل از خرید، حتماً برچسب باتری را بررسی کنید یا از فروشنده بخواهید رتبه بندی RC (در چند دقیقه) را داشته باشد. دفترچه راهنمای خودرو شما دارای RC مدل خودروی شما می باشد.
۷- تعمیر و نگهداری باتری: اتمی یا اسیدی
ممکن است بین انتخاب باتری اتمی یا اسیدی برای خودروی خود تردید داشته باشید. بهتر است بدانید باتری اسیدی به طور تدریجی تخریب می‌شود و باطری اتمی به صورت ناگهانی از کار می‌افتد. از طرفی باتری اتمی نیاز به نگهداری ندارد. امروزه استفاده از باتری‌های اتمی طرفداران بیشتری پیدا کرده است و تنوع و کیفیت باتری‌های اتمی از باتریهای اسیدی بیشتر شده است.
اکثر رانندگان یک باتری اتمی خودکار بدون تعمیر و نگهداری را انتخاب می کنند که معمولاً هزینه بیشتری دارد اما این مزیت را دارد که می توانید بدون نگرانی از عملکرد آن استفاده کنید. هنگامی که این نوع باتری در خودروی شما نصب شد، باتری نیازی به نظارت بر الکترولیت و سطح آب باتری ندارد.
باتری های که نیاز به تعمییر و نگهداری دارند ارزان تر هستند اما به نظارت نیاز دارند. به عنوان راننده، شما باید سطح الکترولیت خودروی خود را خودتان بررسی کنید یا مطمئن شوید که توسط یک متخصص انجام شود. افزایش سطوح الکترولیت نیز ممکن است ضروری باشد.؟
۸- آیا باتری که خریداری کرده اید با ماشین و نیازهای رانندگی شما مطابقت دارد؟
مهمترین سوالی که قبل از خرید باتری جدید باید به آن پاسخ دهید این است که آیا این باتری با نیازهای خودرو و نوع رانندگی شما مطابقت دارد؟ باتری های جایگزین باید اندازه و طراحی مناسب خودروی شما باشند تا اطمینان حاصل شود که منبع تغذیه مناسب است و شما سرگردان نخواهید ماند.
آب و هوایی که در آن زندگی می کنید و شرایط رانندگی را در نظر بگیرید، زیرا دمای بالا می تواند به طور قابل توجهی بر عمر باتری تأثیر بگذارد و باعث خوردگی و تبخیر الکترولیت شود، بنابراین اگر مطمئن نیستید بهتر است با نمایندگی خودروی خود مشورت کنید. تست عمر باتری می تواند تعیین کننده بهترین گزینه برای مکان سکونت و نیازهای رانندگی شما باشد. باتری های اسیدی برای مناطق سردسیر انتخاب بهتری هستند.
چنانچه بهترین باتری ماشین موجود در بازار را هم تهیه کرده باشید ولی از باتری بیش از حد کار بکشید باتری خودروی شما به زودی فرسوده می‌شود. مهمترین عامل فرسودگی زودهنگام باتری استفاده از آن در زمان خاموش بودن خودرو است. در صورت استفاده از تجهیزات صوتی تصویری امکان نصب باتری ۷۰ و ۷۴ امپر بر روی خودروی هایما وجود دارد.
پرسش های متداول درباره انتخاب باتری ماشین
باتری کره‌ای بخریم یا نه؟
باتری های کره‌ای بدلیل تحریم ها بصورت قاچاق و ته لنجی وارد کشور می‌شوند. باتری های کره ای هیچگونه گارانتی و خدمات پس از فروشی ندارند و بدلیل پروسه واردات پیچیده اکثرا تاریخ تولید قدیمی دارند. خوشبختانه کیفیت باتری های تولید داخل مناسب است و در حال حاضر خرید باتری ایرانی بیشتر توصیه می‌شود.
مهمترین نکات انتخاب باتری ماشین چه مواردی هستند؟
آمپر باتری ماشین، ابعاد باتری و گارانتی و خدمات پس از فروش از مهمترین مواردی هستند که در هنگام خرید باتری باید به آن ها توجه کنید.


► انتخاب باتری مناسب خودرو
آیا خاورمیانه مکان مناسبی برای سرمایه گذاری است؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر