بهترین سامانه احراز هویت غیر حضوری چه ویژگی‌هایی دارد؟

سه شنبه ، 2 آذر 1400 ، 12:13


سیستم‌های احراز هویت غیر حضوری برای مدیران کسب و کارها بسیار سودمند هستند. با این حال، بایستی تاثیر و اهمیت یک سامانه احراز هویت خوب برای کاربران را بررسی کنیم. چون میزان رضایت کاربران در استفاده از پلتفرم‌های احراز هویت الکترونیکی اثرگذار است و می‌تواند تاثیرات مثبت یا منفی بر روی کسب و کارها بگذارد. برای نمونه، احراز هویت غیر حضوری سجام باعث شده تا آمار ثبت نام در بورس افزایش پیدا کند. برخی از افراد، هزینه پایین و پیاده سازی ساده سامانه‌های احراز هویت غیر حضوری را تنها 2 عامل موثر برای انتخاب بهترین سامانه احراز هویت می‌دانند. در صورتی که بسیاری از پارامترهای مهم و تاثیرگذار برای KYC و یا شناخت مشتریان وجود دارد. اگر می‌خواهید بدانید که سامانه‌های احراز هویت غیر حضوری خوب چه ویژگی‌ها و خصوصیاتی دارند، همراه ما باشید.

یک سیستم احراز هویت خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

تمامی ویژگی‌های سامانه احراز هویت خوب مطابق با رفع نیازهای کاربران بررسی شده است. به همین خاطر، این ویژگی‌ها در دنیای واقعی صحت دارند. برای نمونه، سرعت احراز هویت به تنهایی نمی‌تواند یک عامل مناسب برای انتخاب بهترین پلتفرم باشد. چون عوامل دیگری به غیر از سرعت هم برای رفع نیازهای کاربران لازم و ضروری است. این 10 ویژگی عبارتند از:

1-تشخیص نمونه‌های اشتباه

سیستم احراز هویت خوب باید نمونه‌های اشتباه را رد کند. برای پی بردن به این موضوع نیاز است تا 4 حالت را در نظر بگیرید. چون در این چهار حالت، وضعیت پاسخگویی و تشخیص هویت افراد و نمونه‌ها انجام می‌شود. این 4 وضعیت عبارتند از:

1. درست را قبول کند.

2. درست را رد کند.

3. غلط را رد کند.

4. غلط را قبول کند.

سامانه‌های احراز هویت غیر حضوری در بررسی نمونه‌های درست، 2 حالت دارند. ممکن است که این نمونه‌ها تایید و یا رد شوند. تایید نمونه‌های صحیح در اکثر سامانه‌های احراز هویت انجام می‌شود. این درحالی است که سامانه‌های ضعیف و نسبتا ضعیف، نمونه‎های غلط را تایید می‌کنند.

در شرایط استاندارد، هدف اصلی سامانه‌های احراز هویت پیدا کردن موارد غلط و رد نمودن آنهاست. اگر سامانه احراز هویت مورد درست را رد کند جای نگرانی نیست اما اگر مورد اشتباهی و غلط تایید شود کارایی آن سامانه زیر سوال می رود. به همین خاطر است که سامانه‌های قابل اعتماد، کمترین میزان غلط را تایید می‌کنند.

2- بهره‌مندی از سطوح امنیتی بالا


مهم‌ترین مسئله‌ای که باعث به خطر انداختن سیستم احراز هویت می‌شود، نفوذ افراد جاعل است. چون با نفوذ به لایه‌های امنیتی، ایمنی دسترسی سایر افراد هم به خطر خواهد افتاد. به بیانی دیگر، هر چقدر که سطوح امنیتی ضعیف‌تر باشند، ماهیت احراز هویت غیر حضوری به مرور کمرنگ‌‌ می‌شود. در حالی که در سیستم‌های احراز هویت خوب و برتر، هیچ نوع امکانی برای عبور جاعل وجود ندارد. استفاده از تکنیک‌های یادگیری عمیق یا دیپ لرنینگ موجب می‌شود تا مهارت تشخیص هویت این سیستم‌ها، قدرت بیشتری داشته باشد.
بحث بروزرسانی امنیتی هم در فراهم کردن سطوح بالای امنیت یک سیستم احراز هویت خوب اهمیت بسیار زیادی دارد. استفاده از فایروال‌های سخت افزاری و نرم افزاری یکی از تکنولوژی‌های امنیتی است که برای افزایش امنیت در زمان‌های آینده لازم و ضروری می‌باشد. در همین راستا بهتر است بدانید که پلتفرم تخصصی احراز هویت فراشناسا یکی از سامانه های احراز هویت در کشور است که به مجموعه‌ی کامل تکنولوژی‌های افزایش سطوح امنیتی مجهز است. علاوه براین، ساختار فراشناسا براساس جدیدترین استانداردهای امنیتی فضای مجازی روز دنیاپیاده سازی شده و مورد تایید سازمان‌های امنیتی کشور قرار گرفته است. درحال حاضر نیز، سیستم احراز هویت فراشناسا توسط این سازمان‌ها درحال استفاده است.
3- سرویس دهی متنوع و سرعت مناسب
سرعت تشخیص هویت تنها عامل موثر برای تشخیص پلتفرم‌های ایده‌آل احراز هویت نیست.چون سرعت سامانه احراز هویت به تعداد سرویس‌‌های هوش مصنوعی فراخوانی شده آن بستگی دارد. برای مثال، یک سامانه احراز هویت که ارائه دهنده یک سرویس است، می‌تواند سرعت بالایی داشته باشد و یک سامانه دیگر، با ارائه‌ی چند سرویس در زمان مناسب، نیازهای واقعی کاربران را فراهم کند. با مقایسه‌ی این دو نوع سیستم، کدام یک از آن‌ها دارای عملکردی موثر برای رفع نیازهای کاربران است؟ بله، پلتفرم دوم که از 2 بُعد تنوع خدمات و سرعت سنجیده می‌شود، می‌تواند میزان رضایت کاربران را به طور واقعی افزایش بدهد.
4- مقیاس پذیری در توسعه
سیستم‌های احراز هویت متعددی در سراسر کشور وجود دارد. هر کدام از آن‌ها می‌توانند برای یک نوع کسب و کار مناسب باشند. به همین خاطر است که مدیران کسب و کارها می‌بایست زمان زیادی را صرف انتخاب مناسب‌ترین سیستم احراز هویت کنند که مطلوب نیست. یک راه دیگر برای انتخاب سیستم احراز هویت متناسب با هر کسب و کار وجود دارد. سامانه‌ای را برای احراز هویت انتخاب کنید که مقیاس پذیری بالایی داشته باشد. چون وجود پارامتر مقیاس پذیری باعث می‌شود که پیاده سازی سیستم احراز هویت برای هر نوع کسب و کاری قابل انجام باشد. در ضمن، با تغییر مقیاس کسب و کار شما، قابلیت‌ها و توانایی‌های این سیستم هم افزایش پیدا می‌کند که برای رفع نیازهای کاربران متناسب است.
5- توسعه پذیری
بعضی از سیستم‌های احراز هویت تنها می‌توانند در یک کسب و کار کوچک، مقیاس پذیر باشند. در صورتی که کسب و کار گسترده شود و توسعه پیدا کند، امکان توسعه یافتن آن‌ها هم اندک است. مسلما انتخاب این سامانه‌های احراز هویت نمی‌تواند پاسخگوی حجم زیادی از داده‌ها و اطلاعات باشد. برای نمونه، پلتفرم احراز هویت فراشناسا که مجهز به طراحی Microservice است، می‌تواند بدون هیچ اختلالی گسترش پیدا کند.
6- حفظ حریم شخصی کاربران


اطلاعاتی که از کاربران در پروسه‌ی احراز هویت دریافت می‌شود، بعد از اعلام نتیجه باید پاک شوند. اگر این فرآیند به صورت دوره‌ای و در بازه‌های زمانی معین انجام شود، هیچ نوع اطلاعاتی در پایگاه داده وجود نخواهد داشت. لازم است بدانید که سامانه احراز هویت فراشناسا هیچ اطلاعاتی از کاربران خود نگهداری نمی‌کند.تنها عکس و فیلم ارسالی کاربران جهت پردازش سرویس‌های هوش مصنوعی بصورت کدهای متنی وارد سیستم می‌شود. سپس، عملیات احراز هویت روی آن اعمال می‌شود. بنابراین، سیستم احراز هویت فراشناسا اطلاعات شناسنامه‌ای تصاویر را به هیچ وجه نگهداری نمی‌کند.
7- عدم تبادل اطلاعات
عدم نشت اطلاعات کاربران در فرآیند احراز هویت باعث جلب اعتماد آن‌ها می‌شود. چون بسیاری از سیستم‌های احراز هویت، زیرساختی مبتنی بر نظارت حفظ حریم شخصی ندارند. ناگفته نماند که این سیستم‌ها دارای هسته‌ای هستند که می‌تواند تبادل اطلاعات داشته باشد و داده‌ها را بر روی سرورهای متعدد پیاده سازی کند. جالب است بدانید که سیاست کمینگی اطلاعات در فرآیند احراز هویت فراشناسا از استانداردهای روز در دنیا پیروی می‌کند. چون این موضوع به طور کامل رعایت شده و هیچ نوع اطلاعاتی از کاربران فاش نمی‌شود.
8- پایداری معماری پیاده سازی احراز هویت
سیستم احراز هویت خوب، سیستمی است که معماری آن پایدار باشد و در طی زمان‌های آینده پاسخگوی نیازهای افراد باشد. برای مثال، سیستم‌های احراز هویتی که از خدمات ابری برای معماری پلتفرم خود استفاده می‌کنند، دارای پایداری خوبی در معماری و زیرساخت خود هستند. در همین راستا، سیستم احراز هویت فراشناسا از خدمات ابری IaaS برای سرویس‌دهی استفاده می‌کند. بروزرسانی سریع و پشتیبانی 24 ساعته در 7 روز هفته به دلیل معماری خوب و پایدار آن است.
9- هزینه پیاده سازی متناسب
پلتفرم‌های احراز هویت نیاز به زیرساختی مطمئن و تضمین شده دارند. به طور معمول، هزینه تهیه‌ی زیرساخت‌های امنیتی بسیار زیاد است و در طولانی مدت، هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند. بسیاری از مدیران توسعه کسب و کارها به فکر راه حل بهتری برای استفاده از خدمات KYC و شناخت دقیق مشتریان خود هستند. دستیابی به این پلتفرم به نظر مشکل است. چون تعداد معدودی از پلتفرم‌ها مانند فراشناسا دارای زیرساخت مطمئن و در عین حال، کم هزینه هستند. کاهش هزینه‌های نگهداری و پشتیبانی نمونه ابری فراشناسا باعث شده که هزینه‌های نگهداری و پشتیبانی سخت افزاری سیستم احراز هویت فراشناسا کاهش پیدا کند.
10- سادگی در پیاده سازی
مسئله‌ی مهم‌تری که در انتخاب و استفاده از پلتفرم‌های احراز هویت اهمیت دارد، نحوه پیاده سازی آن‌ها است. چون در بسیاری از مواقع، پلتفرم‌های احراز هویت با محیط برنامه نویسی کسب و کار سازگار نیستند و نیاز است تا سامانه‌ی دیگری را انتخاب کنید. به همین جهت، پیش از انتخاب باید به ساده بودن پیاده سازی سامانه احراز هویت خوب فکر کنید.
وجود Software Development Kit یا SDK در کنار IaaS و API در سیستم احراز هویت فراشناسا باعث شده تا با پیاده سازی در هر نوع اپلیکیشن و سیستم دیگری سازگاری داشته باشد. چون این سه تکنولوژی در کنار هم به پیاده سازی سیستم احراز هویت فراشناسا با هر نوع زبان برنامه نویسی کمک بسیار زیادی می‌کند.

گفتار پایانی در مورد یک سامانه احراز هویت خوب
اصلی‌ترین ویژگی یک سامانه احراز هویت خوب، اطمینان از عدم احراز صلاحیت جاعلین است. سپس، معماری پایدار آن می‌تواند ویژگی برتری باشد که باعث اختلال این سامانه در طول زمان نمی‌شود. همچنین، معماری تضمین شده سامانه احراز هویت باعث می‌شود تا نرخ تبادل اطلاعات به صفر کاهش پیدا کند و امنیت کاربران هم تامین شود. سرعت مناسب و سرویس دهی متنوع هم بر مبنای معماری ایده‌آل این سیستم است.

► اضافه شدن ارز دیجیتال فایل کوین به والکس
ارزفی راهنمایی مطمئن در بازار ارز دیجیتال ◄

مطالب مرتبط
بنر