۱۲۰ روز از سال گذشت؛ از کالابرگ خبری نیست

سه شنبه ، 29 تیر 1389 ، 14:32

 

در حالی در آستانه مردادماه قرار داریم که هنوز در سالجاری کالابرگ جدیدی اعلام نشده است.

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از مهر، از ابتدای سالجاری تاکنون ۱۲۰ روز گذشته است اما هنوز هیچ کالابرگی از سوی وزارت بازرگانی برای مردم اعلام نشده، این درحالی است که کم کم ایام ماه مبارک رمضان از راه می رسد و هر ساله اعلام چنین کالابرگهایی در آستانه ماه مبارک رمضان برای خروج بخشی از تقاضاها از بازار، مرسوم بوده است.

 

البته برخی کارشناسان عدم اعلام کالابرگ از سوی وزارت بازرگانی را با موضوع هدفمند کردن یارانه ها مرتبط می دانند و معتقدند که وزارت بازرگانی با حذف تدریجی کالابرگها قصد دارد تا مردم را در فضای اجرای این قانون قرار دهد.

محمدعلی ضیغمی معاون وزیر بازرگانی در پاسخ به این سئوال که آیا تغییری در ارایه کالابرگها رخ خواهد داد، گفت: در این ارتباط هنوز تصمیم خاصی اتخاذ نشده، این درحالی است که کالابرگهای دوره قبل که مردم توزیع شده است، همچنان در اختیار مردم هست.

وی افزود: روال گذشته نیز همین طور بوده است، یعنی کالابرگ ها در اختیار مردم بوده است و اگر دولت تصمیم بگیرد که کالایی را در قالب سیستم یارانه ای در اختیار مردم قرار دهد، از این کالابرگها استفاده می کند.

معاون وزیر بازرگانی تصریح کرد: در سنوات قبل نیز شاهد کاهش تعداد کالابرگهای اعلامی و کالاهای مشمول توزیع از طریق شبکه کالابرگی در کشور بوده ایم. امسال نیز به تناسب رویکرد دولت و اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها، پیش بینی می کنیم که این رویه ادامه داشته باشد اما اینکه به صورت کلی اعلام کنیم که کالابرگها مورد استفاده واقع نشود، این طور نخواهد شد.

ضیغمی اظهارداشت: اینکه بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها چه کالایی، به چه میزانی و در چند نوبت ارایه شود، هنوز اعلام نشده است و در مواقعی که ضرورت داشته باشد، از این شبکه برای ارایه محصول به مردم استفاده می شود.

به گفته وی، برای نزدیک شدن به ماه رمضان، هنوز تصمیمی مبنی بر ارایه کالا در قالب سیستم کالابرگی اتخاذ نشده است، ضمن اینکه برخی از کالابرگهای قبلی که اعلام شده، هم اکنون نیز در شبکه توزیع وجود دارد و مردم هنوز در حال تهیه آن هستند.

ضیغمی گفت: همین الان به عنوان مثال مهلت دریافت کالابرگ روغن نباتی که اوایل اسفندماه اعلام شده بود، یکماه تمدید شده است که زمان آن با ماه مبارک رمضان نزدیک خواهد شد.

وی همچنین در خصوص هوشمند کردن کالابرگها گفت: این پروژه دیگر پیگیری نمی شود؛ چراکه تعداد کالاهایی که کالابرگ در شبکه کالابرگی توزیع شده، به مرور کاهش یافته است؛ لذا ضروت اجرای آن پروژه و ادامه این رویه ارایه کالا کمرنگ شد؛ به همین خاطر اینکه ما مجددا شبکه توزیع یارانه ای را تقویت کنیم، در دستور کار نیست.

► پیشرفت در عرض 20 سال + عکس
یاد و خاطره 77 سال زندگی مشترک + عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر