کپسول های آتش نشانی ایمن پیشتاز

شنبه ، 11 دی 1400 ، 11:03


حتما شما هم مانند بسیاری از افراد از بلا‌های طبیعی مانند سیل، زلزله، آتش سوزی و ... ترس دارید و دلیل این ترس می‌تواند عدم اطلاعات کافی از روش‌های مقابله با آن باشد. در صورت آموزش مقابله با این اتفاق‌ها و بلا‌ها می‌توانید به راحتی آن را مقابله کنید. یکی از این بلا‌ها آتش سوزی است که امکان دارد ضررات جانی و مالی جبران ناپذیری برای شما رقم بزند. کپسول آتش نشانی یکی اصلی ترین و مهم ترین ابزار‌های مقابله با آتش است کهاز این رو در این مقاله ما اطلاعات کپسول آتش نشانی را برای شما آماده کردیم تا در زمان وقوع حادثه بتوایند تا حد امکان خونسردی خود را حفظ کرده و از آسیب‌های آن در امان بمانید پس از صفحه خارج نشوید و تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

کپسول آتش نشانی چیست ؟

کپسول آتش نشانی یک نوع دستگاه جهت خاموش کردن آتش می‌باشد. این دستگاه جزء خاموش‌ کننده‌های آتش است که قابل حمل بوده و ترکیبات آن با توجه به نوع آتش متفاوت است. از جمله این ترکیبات می‌توان به آب، پودر، گاز، گاز دی اکسید کربن و بیورسال اشاره کرد.

کپسول‌های آتش نشانی که استوانه ای شکل بوده و فلزی هستند که با آب با یک نوع ماده خفه کننده دی اکسید کربن پر شده اند و هنگام فشار دادن اهرمی که در بالاب استوانه قرار دارد، ماده درون آن با فشار خارج می‌شود. یک لوله، مخزن تحت فشار کپسول را به قسمت بالای کپسول وصل کرده و یک شیر فنری ارتباط بین لوله را به دهانه خارجی آن قطع کرده است. سیلندر کوچک دیگری در بالای سیلندر آن وجود دارد و با گاز فشرده‌ای مانند دی اکسید کربن پر شده و یک شیر جلوی بیرون آمدن دی اکسید را گرفته است.


چگونه از کپسول آتش نشانی استفاده کنیم ؟

برای استفاده از آن، ضامن کپسول را بکشید و اهرم را بفشارید. این اهرم یک میله را فشار داده باعث می‌شود شیر فنری به پایین فشار داده شود و مسیر خروجی را باز کند. گازی که در این کپسول‌ها وجود دارد با فشار و با نیروی قابل ملاحضه‌ای از مخزن به دهانه خروجی می‌روند به بیرون آیند. کپسول آتش نشانی را باید به صورت مستقیم روی سوخت هدف گیری و تمامی سوخت پخش کرد. کپسول را با اندازه و گاز‌های مختلفی تولید می‌کنند که در ادامه بیشتر درمورد آن صحبت خواهیم کرد.

ویژگی‌های کپسول آتش نشانی

وزن خاموش کننده‌ها چقدر است ؟

وزن کپسول‌های آتش نشانی با هم فرق دارد که وزن آن‌ها از یک کیلوگرمی تا 12 کیلوگرمی ( 12 لیتری) موجود می‌باشد. وزن این خاموش کننده‌ها آنقدر سبک است که یک نفر به راحتی می‌تواند آن را حمل کند در نتیجه این ویژگی استفاده از آن را راحت تر می‌کند. اما این کپسول ها وزن بالاتر هم دارند که روی چرخ قرار می‌گیرند که به آن ها کپسول های آتش نشانی چرخدار گفته می‌شود.

مواد اطفاء حریق چیست ؟

انواع آن‌ ها با توجه به کاربرد های متفاوتی که کپسول های آتش نشانی و تفاوت مواد آن‌ها از یکدیگر متمایز می‌شوند. مواد اطفاء حریق به پنج نوع تقسیم می‌شوند که شامل :

1-خاموش کننده‌های آبی

2- کپسول‌های آتش نشانی پودری

3- محتوی گاز

4- کپسول‌های کف

5- خاموش کننده های کف

6- محتوای مواد هالوژنه

7- خاموش کننده های پتو آتش


8- دی اکسید کربن

فشار کپسول های آتش نشانی چیست ؟
در قدیم الایام برای خاموش کردن آتش از سطل شن یا قوتی های پوردی استفاده می‌کردند، نحوه استفاده از آن‌ها به صورتی بوده عاملی فشاری برای تخلیه مواد آن وجود نداشت و شخص مورد نظر مجبور به پاشیدن آن به صورت دستی روی آتش می شد. در حالی که اکنون برای خارج کردن مواد اطفاء حریق از عوامل فشاری که درون سیلندر‌ها وجود دارد استفاده می شود. عوامل فشار درون سیلندر ها شامل:

الف ) فشار گاز بی اثر مانند نیتروژن به داخل سیلندر
ب ) فشار گاز سی او 2 که در داخل کارتریج قرار دارد


سیلندر‌های خاموش کننده چگونه عمل می کنند؟
خاموش کننده‌ها به دو صورت مسقیم و واژگون عمل می‌کنند، روش واژگون قدیمی تر از اسید یا فوم شیمیایی است.

الف) روش واژگون
در روش واژگون جهت خروج ماده اطفاء حریق باید خاموش کننده را به صورت سر و ته صورت بگیرد در غیر این صورت ماده اطفاء حریق خارج نشده و فقط عامل فشار خارج می‌شود. برای شناسایی این کپسول ها یک دستیگره تا شونده در ته سیلندر قرار دارد.
ب) روش مستقیم
در روش مستقیم نیازی به واژگون کرده کپسول نیست و باید به صورت مستقیم از دستگاه استفاده کرد. دقت کنید اگر از خاموش کننده های واژگون و مستقیم برعکس استفاده کنیم عامل فشار از نازل خارج می‌شود.
قدرت پرتاب خاموش کننده ها چقدر است ؟
برای رعایت فاصله با مواد اطفائیه روی آتش، قدرت پرتاب خاموش کننده باید حداقل 2 متر و حداکثر 7 متر باشد.
درصد تخلیه : خاموش کننده ها در شرایط عادی و شارژ کامل درصد تخلیه متفاوتی دارند. در این درصد برای خاموش کننده های آب، کف، دی اکسید کربن و مواد هالوژنه 95% و برای خاموش کننده های پودری 85% است.
زمان تخلیه : زمان کپسول های آتش نشانی بر اساس مواد اطفائیه، وزن و حجم آن فرق می کند. حداقل زمان تخلیه 8 ثانیه و حداکثر آن 60 ثانیه است.

خاموش کننده ها چند نوع هستند ؟
خاموش کننده های آبی
خاموش کننده های آبی به دو قسمت تحت فشار و دستی معمولی با ظرفیت 9 لیتری که بیشتر آب خالص هستند تقسیم می شوند. این نوع کپسول ها در آتش سوزی های نوع ای استفاده می شوند.

خاموش کننده های آب و گاز
خاموش کننده های آب و گاز با خاموش کننده های تحت فشار مشابه هستند که یعنی محتوی سیلندر آب یا محلول ضد یخ آن ها خالی است.

خاموش کننده های پوردی
این نوع خاموش کننده ها مخلوطی از بعضی مواد شیمیایی برای خاموش کردن آتش ساخته شده اند. خاموش کننده های پودر دو نوع هستند که نوع اول اطفاء حریق غیر فلزات ای و بی و سی و نوع دوم پودر خشک که برای اطفای حریق نوع دی مورد استفاده قرار می گیرد.

► چگونه اتاق را برای کودک باهوشم طراحی کنم؟
نحوه انتخاب یک بروکر خوب فارکس با ایتسکا ◄

مطالب مرتبط
بنر