دور خیز موسسه اعتباری توسعه برای بانک توسعه فردا

چهارشنبه ، 13 مرداد 1389 ، 08:31

 

مديرعامل موسسه اعتباري توسعه دیروز  به مناسبت روز خبرنگار در جمع اصحاب رسانه حاضر شد و از افزايش 40 برابري سرمايه اين موسسه با پذيره‌نويسي هفته آينده خبر داد.

به  گزارش خبر نگار بانکی دات آی آر  ، حيدر مستخدمين‌حسيني  موسسه اعتباري توسعه را به عنوان اولين موسسه اعتباري خصوصي در عرصه نظام بانكي كشور معرفی کرد که 14 سال پيش مجوز گرفته است و گفت:‌ بيش از آغاز دور جديد فعاليت اين موسسه از دي‌ماه 87 فقط اقدامات بسيار ابتدايي مثل سپرده‌گيري و ارائه تسهيلات عرضه مي‌شد اما از ارائه خدمات ديگر بي‌بهره بود. اولين اقدام ما در چارچوب فعاليت‌هاي بانكي، پيوستن به شبكه شتاب و ساتنا و پايا بود و پس از‌ آن افزايش منابع موسسه. به نحوي كه در حال حاضر نسبت به ابتداي سال 88 معادل 100درصد افزايش و نسبت به ابتداي سال 89 معادل 50 درصد افزايش منابع داريم.

وي گفت: افزايش 50 درصدي منابع در حدود 4 ماه اول سال كه نرخ سود سپرده‌ها در تمام بانك‌ها وموسسات اعتباري مجاز، يكسان است يك موفقيت به حساب مي‌آيد.

 

 

وي برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده براي فعاليت موسسه در چهار محور طبقه‌بندي كرد و گفت:‌ چارچوب فعاليتي ما پس از شناسايي اين چهار محور، حول آن‌ها شكل گرفته و سعي در اجرايي كردن اين محورها داريم.

اولين محور فعاليت‌های موسسه توسعه  را مربوط به سهام‌داران دانست و گفت:‌ موسسه اعتباري توسعه در حال حاضر هزار و100 سهام‌دار دارد كه تمام آن‌ها كاملا خصوصي‌اند. 94 درصد سهام‌داران، اشخاص حقيقي و شش درصد هم شركت‌ها هستند كه هيچ گونه وابستگي به شركت‌هاي دولتي و شبه‌دولتي ندارند. در دور جديد پذيره‌نويسي براي افزايش سرمايه هم كه مجوز آن را از سازمان بورس گرفته‌ايم و در هفته آينده آگهي آن را اعلام مي‌كنيم سعي داريم خريداران سهام از مردم باشند و از نهادهاي شبه‌دولتي پرهيز مي‌كنيم. گرچه در اين باره مذاكراتي با ما شده اما ما ترجيح مي‌دهيم سهام‌داران ما مردم باشند.

وی افزود: با اجرا شدن پذیره نویسی سرمایه بانک 40 برابر خواهد شد .چنین افزایش سرمایه ای در ایران و حتی در جهان بی نظیر است . شرکتی را سراغ ندارم که به یک باره سرمایه خود را 40 برابر کرده باشد.تمام تلاش ما برای تحقق هدفمان در تاسیس بانک توسعه فرداست وامیدواریم در آینده نزدیک تاسیس بانک توسعه فردا را اعلام کنیم.

وي  حداقل تحصيلات كاركنان اين موسسه را  كارشناسي  اعلام کرد و گفت:‌ تمام كاركنان در رشته‌هاي مرتبط مثل اقتصاد، مديريت، حسابداري و رشته‌هاي اينچنيني  جذب و دوره‌هاي اجرايي و عملياتي را طي مي‌كنند و پس از افتتاح شعب به آن‌جا منتقل مي‌شوند. البته ما علاقه زيادي به توسعه فيزيكي شعب نداريم چون بسياري از فعاليت‌هاي كنوني بانكي با بانكداري الكترونيك قابل پذيرش است و در برخي از موارد هم طر‌ح‌هايي داريم كه ما را در اين زمينه پيشتاز خواهد كرد.

مستخدمین حسینی وضعيت معيشتي كاركنان را مورد توجه قرار داد وگفت: در حال حاضر اكثر كاركنان موسسه سهام‌دار ما هستند و در دور جديد افزايش سرمايه، همه كاركنان سهام‌دار خواهند بود تا در كليه فعاليت‌هاي بانك شركت كرده و بهره‌وري بانك را افزايش دهند.


مدیر عامل موسسه توسعه گفت:‌ تعهد به مشتريان از اصول فعاليت موسسه اعتباري و توسعه و در آينده بانك توسعه فردا خواهد بود. مشتريان هم اين بانك را به عنوان امين خود تلقي مي‌كنند از این روست که ما را به عنوان مشاور مالی خود برگزیده اند.


وي با اشاره به فعال شدن كميته ريسك و اعتبارسنجي در اين موسسه گفت: افرادي كه در اين حوزه جذب شدند پس از آموزش‌هاي لازم، كنترل‌هاي مورد نياز را بر اساس استانداردهاي بين المللي و مقررات داخلي درزمينه‌هاي مختلف مثل نقدينگي، نرخ سود ونسبت‌هاي مالي انجام مي‌دهند. از سوي ديگر اجراي نظام اعتبارسنجي به نوعي مويد عدالت درشكل توزيع تسهيلات است و تلاش موسسه اين است كه در اجرايي كردن نظام اعتبارسنجي پيشتاز باشند و ظرف ماه‌هاي آتي اين امر را براي تمام مشتريان پياده مي‌كند.

معاون پيشين بانك مركزي تشكيل كميته مبارزه با پول‌شويي را مورد توجه قرار داد و گفت:‌ كليه فرآيند‌هاي اين امر در موسسه تحت كنترل است.

مستخدمين‌حسيني به افزايش شعب اشاره كرد و گفت:‌ نسبت به ابتداي سال 88 اين رقم 100درصد افزايش پيدا كرده و طي ماه‌هاي آتي به 50 شعبه خواهد رسيد كه ما تعداد شعب را در همين حد نگه مي‌داريم چون بسياري از فعاليت‌ها از طريق بانكداري الكترونيك قابل انجام است و درآينده صدور ضمانت‌هاي ارزي و ريالي هم در دستور كار است كه به احتمال زياد پس از شكل‌گيري بانك توسعه فردا آغاز خواهد شد.

وي با بيان اين‌كه راه‌اندازي نظام اعتبارسنجي در پيشرفته‌ترين كشورهاي دنيا حداقل 9 سال زمان برده است گفت: طولاني بودن فرآيند راه‌اندازي نظام يكپارچه اعتبارسنجي نبايد باعث شود كه بانك‌ها از راه‌اندازي سيستم اعتبارسنجي در درون خود غافل باشند گرچه بسترهاي قانوني هم براي اين امر فراهم نيست اما در گام اول بانك‌ها بايد در داخل خود اين سيستم را راه‌اندازي كنند.

مدیر عامل موسسه مالی توسعه ضمن اشاره به خدمات ارزی این مجموعه می افزاید: یکی از خدمات منحصر به فرد همکاران من در مجموعه موسسه مالی توسعه کارت ارزی توسکاست که با قابلیت استفاده در 5 قاره به دانشجویان ,مسافران ,تجار وتمام کسانی که به سفرهای خارج از کشور می روند خدمت ارائه می کند.

وی همچنین از تمامی تولید کنندگان و صادر کنندگان دعوت کرد که برای تسهیل فعالیت های تجاری خود از این خدمت موسسه توسعه بهره ببرند.

مستخدمین حسینی درپاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص گسترش روز افزون تعداد بانک ها گفت: من به عنوان یک کارشناس با افزایش تعداد بانک ها هیچ گونه مخالفتی ندارم چرا که منجر به بهبود و توسعه خدمات بانک ها خواهد شد. اما برای جلوگیری از هرگونه اشکال نظارتی از نظر من لازم است مجموعه ای از بانک مرکزی اما به شکلی کاملا مستقل بر بانک ها و موسسات اعتباری نظارت کامل داشته باشند.

وی افزود: بانک مرکزی در حکم مادر تمام بانک های کشور است بنابر این لازم است وظایف نظارتی خود را به بهترین نحو اجرایی کند.

 

 

► استخدام دیوان محاسبات کشور
تهرانی‌هاحساب بانکی اعلام کنند ◄

مطالب مرتبط
بنر