ارز دیجیتال بیت کوین

چهارشنبه ، 12 مرداد 1401 ، 12:46





فناوری نوآورانه بیت کوین توانسته است یک سیستم پولی جدید مبتنی بر شبکه همتا به همتا را معرفی کند. این ارز دیجیتال از سال 2009 توانسته بدون هیچ واسطه‌ای مانند بانک‌های مرکزی یا هر نوع موسسه مالی دیگری به حیات خود ادامه دهد. برای اولین بار در تاریخ، هرکسی می‌تواند در یک شبکه پولی منبع باز شرکت کند و در تقویت آن مشارکت داشته باشد. این کار به هیچ‌گونه تمایز، پیش‌زمینه یا مجوز صادر شده توسط مقام یا سازمانی نیاز ندارد. مانند سایر کشورهای جهان، خرید بیت کوین در ایران نیز از بدو ظهور این رمز ارز رواج داشته است. در این مقاله نگاهی به ارز دیجیتال بیت کوین و اهمیت آن در دنیای امروزی خواهیم داشت.

آشنایی با بیت کوین

ارز دیجیتال بیت کوین یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا است که اطلاعات آن روی یک دفتر کل دیجیتال توزیع شده (نه متمرکز) به نام زنجیره بلوکی یا بلاکچین ثبت می‌شود. این دفتر کل شامل تراکنش‌های تائید شده توسط شبکه همتا به همتا به جای یک مرجع مرکزی است. Bitcoin با حرف B بزرگ، به پروتکل و شبکه بلاکچین آن اشاره دارد. درحالی‌که bitcoin با حرف b کوچک ارز دیجیتال بومی این شبکه را توصیف می‌کند.
بیت کوین اولین ارز دیجیتال جهان محسوب می‌شود. این رمز ارز توسط یک شخص یا گروهی مرموز به نام «ساتوشی ناکاموتو» رونمایی شد. نبوغ ساتوشی در ترکیب فناوری و فرآیندهای موجود برای غلبه بر مشکل پایدار ارزهای دیجیتالی با هزینه مضاعف بدون اتکا به شخص ثالث بود. هیچ‌کس هویت واقعی ساتوشی را نمی‌داند و از سال 2011 به‌کلی ناپدید شد. او این پروژه را به سایر داوطلبان و ماینرها واگذار کرد تا آن را توسعه و ارتقاء دهند. بنابراین، منصفانه است که بگوییم بیت کوین هیچ رهبریت واحد و مرکزی ندارد و می‌تواند بدون مدیرعامل زنده بماند و رشد کند.

مزایای بیت کوین

فناوری بیت کوین یک سیستم اقتصادی بدون اعتماد را گسترش می‌دهد که در آن تراکنش‌های مالی بدون مرز می‌توانند بدون هیچ واسطه‌ای نهایی شوند. سامانه‌های بانکی و پرداخت‌های سنتی به‌شدت بر اعتماد متکی هستند. اما بیت کوین با ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر سانسور، تغییرناپذیری و تمرکززدایی راهی برای خروج از این سیستم ارائه می‌کند.
چنین چارچوبی برای اولین بار در تاریخ امکان ایجاد و اجرای سیستمی بدون کنترل دولت‌ها و جدایی شگرف پول و دولت را میسر می‌کند. بیت کوین همه مدل‌هایی را که به آن‌ها عادت کرده‌ایم، از بین می‌برد. این خرق عادت از کاهش قدرت و کنترل دولتی شروع می‌شود. به همین دلیل است که دولت‌های بزرگ و رسانه‌های جریان اصلی وابسته به آن‌ها اطلاعات نادرستی را درباره بیت کوین منتشر می‌کنند.
ویژگی پرداخت با بیت کوین به جای ذخیره آن برای سودآوری هنوز به طور گسترده‌ای دست‌کم گرفته می‌شود. درحالی‌که ارز دیجیتال بیت کوین یک جایگزین معتبر برای روش‌های پرداخت سنتی‌تر مانند کارت‌های اعتباری ویزا و سوئیفت (SWIFT) به عنوان ساختار اساسی پرداخت‌های بانکی است. تسویه با این سیستم‌های پرداخت معمولی‌تر ممکن است تا شش ماه هم طول بکشد. درحالی‌که یک تراکنش معمولی در اکوسیستم بیت کوین در عرض 10 دقیقه تا چند ساعت نهایی می‌شود.

سرمایه گذاری در بیت کوین یا طلا؟

بیت کوین دارای ویژگی‌هایی مشابه با طلا است و اغلب به عنوان طلای دیجیتال خطاب می‌شود. روند تولید طلا و بیت کوین تقریباً مشابه است. طلا با استفاده از ماشین‌آلات انرژی‌بر از دل زمین بیرون می‌آید، درحالی‌که بیت کوین با استفاده از رایانه‌های انرژی‌بر و از دل محاسبات کامپیوتری استخراج می‌شود. فرآیند پول‌ساز ماینینگ در هردوی آن‌ها طرف‌های بیشتری را مایل به استخراج می‌کند.
هم بیت کوین و هم طلا کمیاب هستند، اما هیچ‌کس از عرضه کلی طلا اطلاعی ندارد. درحالی‌که می‌دانیم تنها حدود 21 میلیون بیت کوین در گردش خواهد بود. بیت کوین به دلیل پروتکل تغییرناپذیر خود در مقایسه با دارایی‌های فیزیکی مانند طلا می‌تواند به‌راحتی تأیید و حسابرسی شود. بیت کوین نیز مانند طلا یک دارایی غیرمتمرکز است که می‌توان آن را مستقل از هر واسطه‌ای نگهداری کرد.
بیت کوین و طلا هر دو به عنوان «پول سخت» شناخته می‌شوند. زیرا علاوه بر امکان مبادله، برای حفظ ارزش سرمایه نیز قوی، قابل‌اعتماد و ایمن هستند. اما ارز دیجیتال بیت کوین در حال حاضر به دلیل ویژگی‌های تقسیم‌پذیری، امکان مدیریت و انتقال آسان‌تر در مقایسه با طلا برتری‌های قابل‌توجهی دارد.

خرید بیت کوین در ایران

خرید ارز دیجیتال بیت کوین در ایران با مراجعه به صرافی‌های ارز دیجیتال داخلی امکان‌پذیر است. البته با ترفندهایی می‌توان به دور زدن تحریم‌ها و معامله در صرافی‌های خارجی پرداخت. اما این روش با توجه به ریسک‌های بالایی که دارد، هرگز توصیه نمی‌شود. متأسفانه صرافی‌های بزرگ بین‌المللی مانند بایننس نیز با تحریم‌های ایران همراه شده‌اند و امکان از دست رفتن سرمایه بسیار جدی است. حتی ابزارهای تغییر آیدی نیز نمی‌توانند راه قابل اتکایی برای ناشناس ماندن محل دسترسی به صرافی‌های بین‌المللی باشند. بنابراین نگهداری ارزهای دیجیتال و انجام معامله در صرافی‌های داخلی راهی مطمئن‌تر خواهد بود.
اما هم‌وطنان گرامی می‌توانند با مراجعه به پلتفرم‌های مجاز داخلی به خرید و فروش ارزهای دیجیتال بپردازند. قیمت بیت کوین امروز نیز در تابلوی صرافی‌های داخلی وجود دارد. بیت کوین فرصتی برای حفظ ارزش سرمایه و سودآوری در درازمدت به شمار می‌رود. برای اثبات این قضیه می‌توانید به قیمت‌اش در همان روزهای اولیه عرضه آن برگردید که چیزی در حدود 1 دلار بود، اما در یک برهه زمانی به 69.000 دلار هم رسید. آمارها نشان می‌دهد که پذیرش این ارز دیجیتال توسط افراد حقیقی و حقوقی روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود. همین موضوع تضمین‌کننده دوام سرمایه‌گذاری و فناوری بیت کوین خواهد بود.


جمع‌بندی

ارز دیجیتال بیت کوین یک تحول سریع و در حال رشد پولی، یک سرمایه‌گذاری، راهی برای خروج از سیستم اقتصادی نامطلوب فعلی و یک روش پرداخت بدون نظارت و دست‌کاری مرکزی است. زمان‌بندی درست برای خرید از بازار کریپتو همیشه چالش‌برانگیز است. به همین دلیل، بهترین زمان برای خرید بیت کوین زمانی است که پول اضافی برای سرمایه‌گذاری در دسترس داشته باشید. سرمایه‌گذاری برای یک دوره طولانی‌مدت همیشه ایده خوبی است. زیرا بیت کوین نشان داده که در درازمدت افزایشی خواهد بود. بیت کوین در دوران تورم و از بین رفتن ارزش پول می‌تواند حفاظی در برابر کاهش ارزش سرمایه تلقی شود.

► شروع ثبت‌نام وام فوری «بانک آینده»! بدون چک و ضامن، کاملاً آنلاین
برج وین تولید کننده پنجره های گیوتینی برقی و سقف های متحرک ◄

مطالب مرتبط
بنر