فارکس چیست؟

دوشنبه ، 24 مرداد 1401 ، 11:26



چند سالی است که بازارهای مالی از جمله بازار سهام و فارکس، محبوبیت فراوانی در بین مردم پیدا کرده اند. معمولا افراد با بازار سهام آشنایی دارند. اما بازار دیگری که کمتر شناخته شده است بازار فارکس می باشد. در ادامه کلیاتی از بازار فارکس را برای شما شرح خواهم داد. همچنین در انتهای مطلب، یک منبع رایگان جهت آموزش فارکس را به شما معرفی می کنیم تا بتوانید در کمترین زمان ممکن، جزئیات این بازار را فرا بگیرید و در آن کسب سود کنید.
فارکس چیست؟
بطور کلی ما می توانیم بازارها را به دو دسته بازار فیزیکی و بازار مالی تقسیم کنیم.
در بازارهای فیزیکی دارایی های فیزیکی معامله می شوند. برای مثال، بازار میوه، بازار خودرو، مسکن و سایر بازارهایی که بطور روزمره با آنها سروکار دارید جزو بازار فیزیکی هستند. اگر بخواهیم مثال ساده تری بزنیم همین که شما از سوپر مارکت یک عدد پنیر خریداری می کنید یعنی در یک بازار فیزیکی معامله کرده اید.
اما در بازارهای مالی دارایی های مالی معامله می شوند.
بازارهای مالی، خود به دو دسته بازار سرمایه و بازار پول تقسیم می شود. در بازار سرمایه، سهام شرکتها معامله می شوند اما در بازار پول، ارز کشورهای مختلف با یکدیگر مبادله می شوند.
بازار فارکس نیز چیزی جز بازار ارز نیست.
فرض کنید شما می خواهید برای مدت یک هفته برای تفریح به ترکیه سفر کنید. بدین ترتیب، هزینه های خود را برآورد کرده و به یک صرافی مراجعه می کنید. سپس ریال ایران را به صرافی پرداخت و در ازاء آن لیر ترکیه را دریافت می کنید.
در واقع شما لیر ترکیه را مانند یک کالا با ریال ایران خریداری کرده اید. در اینجا شما یک معامله در بازار فارکس انجام داده اید.
بدین ترتیب هر نوع معامله در بازار ارز را می توان جزئی از بازار فارکس دانست.

چگونه وارد بازار فارکس شویم؟
همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، بازار ارز و مجموع مبادلات آن در سطح جهان را بازار فارکس می نامیم. اما اصطلاح فارکس که ممکن است در اینترنت و سایت های مختلف مشاهده کرده باشید مربوط به همه مبادلات ارز نمی شوند.
اصطلاح بازار فارکس مربوط به آن بخش از مبادلات ارز می شود که صرفا جهت کسب سود از نوسانات نرخ ارز انجام می شود. همچنین در این بخش از بازار ارز، امکان تحویل ارز معامله شده وجود ندارد. زیرا هر دو طرف معامله (خریدار و فروشنده) می دانند که هدف و نیت از معامله صرفا کسب سود از تغییرات قیمت ارز است.
این بخش از بازار پول بصورت 24 ساعته و از طریق اینترنت انجام می پذیرد. بایستی در نظر داشت که بازار فارکس یک بازار دو طرفه است. یعنی همانگونه که از صعود قیمت ها می توان کسب سود کرد از نزول قیمت ها نیز می توان منتفع شد.
علاوه بر اینها سود و زیان شما به نرخ دلار می باشد. برای معامله در بازار فارکس تنها به یک لپتاپ و اتصال به اینترنت نیاز دارید.
اما قبل از همه این موارد نیاز به آموزش دارید.

یک منبع معتبر و رایگان برای آموزش فارکس
یکی از وبسایت های تخصصی در زمینه آموزش بازارهای مالی و فارکس، وبسایت بورس تایم دات کام می باشد. در این وبسایت اطلاعات مفیدی هم برای مبتدی ها و هم برای معامله گران با تجربه وجود دارد.
اگر می خواهید تازه با بازار فارکس آشنا شوید ابتدا به پیج "فارکس چیست؟" مراجعه کنید. در این صفحه، بازار فارکس به زبان بسیار ساده برای شما شرح داده شده است.
سپس می توانید به صفحه "آموزش فارکس" بروید و بصورت تخصصی بازار فارکس را فرا بگیرید.
همچنین اگر یک تریدر فعال هستید می توانید از آموزش های تحلیل بازار و استراتژی های معاملاتی و همچنین ماشین حساب های تخصصی فارکس مانند ماشین حساب لات سایز، ماشین حساب پیپ و تقویم اقتصادی بازار ارز استفاده کنید.

► بهترین شهرهای ایران برای سفر تابستانی کدامند؟
آموزش سواد مالی به فرزند با روش GISS ◄

مطالب مرتبط
بنر