16 نکته مهم درباره انتقال بیمه شخص ثالث و تخفیفات این بیمه خودرو در 1401

يكشنبه ، 22 آبان 1401 ، 17:18







در حقیقت با توجه به اهمیت بیمه شخص ثالث، قانونی برای راننده‌های محتاط و اجرا کننده قوانین راهنمایی و رانندگی در نظر گرفته شده است. به طور کلی می‌توان برخی از حوادث رانندگی را با پرداخت نقدی جبران کرد و نیازی به استفاده از کوپن‌های بیمه نامه نباشد. اما سوالی که ایجاد می‌شود این است که آیا شرایط انتقال تخفیات بیمه نامه ثالث وجود دارد؟ برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم و از اهمیت خرید بیمه شخص ثالث مطلع شوید ما را تا انتهای متن همراهی کنید.
اهمیت بیمه شخص ثالث
با توجه به اهمیت بیمه شخص ثالث، این بیمه نامه جزو بیمه‌های اجباری است که تمام خودرو‌ها و موتور سیکلت‌ها باید آن را خریداری کنند تا به‌راحتی در خیابان‌ها تردد داشته باشند. بیمه شخص ثالث، بیمه ای اجباری برای تمام دارندگان وسایل نقلیه زمینی در برابر خسارات جانی و مالی وارد شده به اشخاص ثالث است.در بیمه شخص ثالث، مالك وسيله نقليه شخص اول به شمار مي آيد(كه در اكثر بيمه‌نامه ها تحت عنوان بيمه‌گزار شناخته مي شود)، شخص ثاني شركت بيمه است كه متعهد به جبران هزينه ها طبق قرارداد است (كه در بيمه نامه با عنوان بيمه‌گر درج مي شود) و در نهايت شخص ثالث فرد زيان ديده در حوادث رانندگي است (كه منظور غير از راننده مقصر است). تمامي اشخاصي كه در يك حادثه تصادف، زيان مالي و جاني مي بينند، تحت پوشش بيمه شخص ثالث قرار گرفته و اين بيمه هزينه هاي مربوط به درمان، فوت و خسارات وارد شده به اموال را جبران مي كند. در اين گونه اتفاقات، راننده مقصر هم مي تواند از مزاياي بيمه حوادث راننده كه شاخه اي جديد از بيمه شخص ثالث به شمار مي آيد استفاده كند.
برخی از افراد تنها اطلاعاتی درباره جریمه عدم تمدید بیمه نامه دارند و نمی‌دانند که طرح‌های بخشودگی جرائم یا انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث هم در بیمه مرکزی به تصویب رسیده است. برخی از راننده‌ها با احتیاط بیشتری رانندگی می‌کنند و در حقیقت جزو راننده‌های پر خطر نیستند. از این رو بیمه مرکزی قانونی را تصویب کرده که شرایط انتقال بیمه شخص ثالث فراهم شود. به طور کلی شرکت‌های بیمه تخفیف‌های عدم خسارت را برای راننده‌های قانون‌مند در نظر گرفته و هنگام تمدید بیمه ثالث بر قیمت نرخ بیمه تاثیر خواهند گذاشت. عامل تاثیرگذار بر بیمه شخص ثالث، تخفیف عدم خسارت بیمه است یعنی به تعداد سالی که بیمه‌گزار از بیمه‌گر خسارت دریافت نکرده باشد، در هنگام تمدید بیمه‌نامه می تواند از شرکت بیمه‌گر تخفیف بگیرد و مبلغ تخفیف از حق بیمه شخص ثالث او کسر خواهد شد. با افزایش تعداد سال‌های عدم خسارت، درصد تخفیف بیمه شخص ثالث نیز افزایش می‌یابد. در قانون جدید تخفیف بیمه شخص ثالث، تعداد سال‌های تخفیف عدم خسارت از 8 به 15 سال تغییر یافته است.
به طور حتم هرچه افراد رانندگی ایمن‌تری داشته باشند مشمول این تخفیفات شده و در صورت خرید و فروش خودروی خود می‌تواند از انتقال بیمه شخص ثالث بهره‌مند شوند.
شرایط انتقال بیمه شخص ثالث در سال 1401
پیرو تبصره های قبلی قانون بیمه شخص ثالث مصوب ۱۳۹۵، بیمه مرکزی در هشتم دی ماه ۱۳۹۹ طی بخشنامه شماره ۹۹/۴۰۱/۱۳۰۱۰۷ ، بخشنامه انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث، نحوه تعلق سوابق تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث را به شرح زیر تصویب نمود:
1. سوابق تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث به شخص انتقال دهنده تعلق دارد. به هیچ وجه امکان انتقال تخفیف عدم خسارت بیمه ثالث به مالک جدید خودرو(شخص انتقال گیرنده) وجود ندارد.
2. واحدهای صدور بیمه و سامانه‌های آنلاین خرید بیمه موظف هستند که در هنگام صدور بیمه‌نامه مدارک احراز مالکیت خودرو را رویت نمایند. این مدارک احراز هویت خودرو شامل کارت خودرو و برگه سبز هستند.
3. در صورت تغییر پلاک خودرو، باید تخفیفات بیمه‌نامه شخص ثالث برای انتقال گیرنده حذف شود.
4. هنگام تمدید بیمه شخص ثالث استعلام بیمه از سنهاب و درج اطلاعات براساس آن ضروری است. این امر در زمان انتقال تخفیفات عدم خسارت بیمه‌نامه اول به بیمه نامه دوم نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
نکته مهم این است که تمام خودروهای صفر کیلومتر دارای بیمه شخص ثالث بوده و برای انتقال بیمه ثالث این خودرو‌ها باید تا سر رسید سال دوم صبر کرد.
انتقال بیمه نامه ثالث خودروهای فرسوده هم شرایط ویژه خود را دارد که با روئیت یکسری مدارک قابل اجرا خواهد بود. برای انتقال تخفیفات مدارک زیر مورد نیاز است:
گواهی اسقاطی بودن خودروی قبلی
اصل بیمه شخص ثالث و اصل مدارک خودروی قبلی
سند قطعی خودروی جدید
مدارک شناسایی بیمه‌گزار
الحاقیه فسخ بیمه‌ نامه خودروی اسقاطی
به طور کلی این مدارک برای تشخیص از رده خارج شدن خودروهای فرسوده است و دقت کنید که اگر شخصی دو خودرو داشته باشد نمی‌تواند تخفیفات بیمه شخص ثالث را بین خودرو‌های خود جابه جا کند.
چه تبصره‌های در قانون انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث وجود دارد؟
هنگامی ‌که بیمه مرکزی شرایط و قانون انتقال بیمه ثالث را مطرح و تصویب کرد یکسری تبصره در نظر گرفت تا در صورت بروز آن‌ها از مشکلات احتمالی جلوگیری شود که این تبصره‌ها به شرح زیر هستند:
هیچ فروشنده خودرویی نمی‌تواند سوابق عدم خسارت بیمه شخص ثالث را به خریدار خودرو انتقال دهد.
انتقال تخفیفات عدم خسارت انواع خودرو به وسیله نقلیه دیگر دارای همان نوع کاربری فراهم شده است. در چنین شرایط مالک خودرو می‌تواند خود شخص انتقال دهنده، همسر، والدین و فرزندان وی باشد.
صدور الحاقیه انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث تنها قبل و بعد از انتقال بیمه به خودرو جدید امکان پذیر خواهد بود.
نمی‌توان حق بیمه باقی مانده از بیمه شخص ثالث را برای انتقال تخفیفات بیمه ثالث دریافت کرد.
انتقال تخفیف‌های بیمه ثالث بدون هزینه و پرداخت حق بیمه بیشتر امکان پذیر است.
اگر بیمه شخص ثالث را به خودروی جدید انتقال دهید نیازی به پرداخت هزینه اضافی نیست.
در صورتی که فردی، مالک دو خودرو باشد، انتقال تخفیف بیمه ثالث از خودرویی به خودروی دیگر امکان پذیر نیست.
همه تخفیفات عدم خسارت بیمه شخص ثالث به صورت کامل بر روی یک بیمه‌ نامه انتقال پیدا می‌کند.

امکان انتقال تخفیف از طریق اینترنت

آیا می‌توان تخفیف بیمه شخص ثالث را به یک شرکت بیمه دیگر انتقال داد؟
برخی مواقع ممکن است که از خدمات پشتیبانی یا بیمه‌ای شرکت بیمه خود رضایت نداشته باشید. در این شرایط مجبور نیستید که همچنان بیمه نامه را با همان شرکت بیمه ادامه دهید. به‌راحتی شرایط انتقال بیمه نامه و تخفیفات بیمه شخص ثالث برای بیمه‌گزار فراهم است تنها باید شرایطی داشت که به شرح زیر است:
چند روز قبل از اتمام انقضای بیمه شخص ثالث باید اقدام کرد.
در صورتی که به صورت آنلاین بیمه نامه خود را تمدید می‌کنید باید عکس کارت خودرو و بیمه نامه قبلی خودرو را در کارگزاری بارگذاری کنید.
اگر به‌ صورت حضوری هم برای تمدید بیمه نامه ثالث در یک شرکت جدید اقدام می‌کنید، باید بیمه‌ نامه قبلی و کارت خودرو را همراه داشته باشید.
با رعایت این چند شرط می‌توانید شرکت بیمه خود را تغییر دهید و از خدمات بیمه‌ای با کیفیت‌تری بهره‌مند شوید.

انتقال تخفیف محدودیت شرکت بیمه ندارد


اهمیت سقف پوشش‌های بیمه شخص ثالث در سال 1401
قرارداد بیمه شخص ثالث بین بیمه‌گر و بیمه‌گزار با پرداخت حق بیمه و تعهدات جبران خسارت منعقد خواهد شد. بیمه شخص ثالث دو نوع پوشش مالی و جانی دارد که در صورت بروز حادثه به جبران خسارت می‌پردازد. پس مهم است که این بیمه نامه را به موقع تمدید کرد و در صورت تخفیفات بیمه نامه، شرایط انتقال بیمه شخص ثالث را فراهم کرد. اما نکته مهمی ‌که برای پرداخت خسارت باید در نظر داشت این است که بیشترین تعهدات بیمه نامه را خریداری کنید تا در صورت بروز حادثه ریسک بار سنگین جبران هزینه‌های رخ داده در حادثه رانندگی را به بیمه‌گر منتقل کرد. با توجه به دیه اعلام شده در سال 1401 میزان مبلغ دیه برای ماه‌های حرام معادل 800 میلیون تومان اعلام شده است. با توجه به این مبلغ، میزان پوشش مالی حداقل معادل 20 میلیون تومان خواهد بود و می‌توان تا سقف 400 میلیون تومان هم افزایش تعهدات داشت.
خرید بیمه شخص ثالث
سعی شد در این مطلب درباره انتقال بیمه شخص ثالث توضیحاتی داده شود تا با شرایط آن آشنا شوید. حال اگر برای خرید بیمه نامه ثالث دچار مشکل هستید توصیه می‌کنیم که برای انتخاب بهترین بیمه شخص ثالث از سامانه‌های آنلاین بیمه استفاده کنید. اینکه بدانید از چه شرکت بیمه‌ای باید بیمه نامه خود را خریداری کنید، همیشه یکی از دغدغه‌های افراد بوده از این رو بهتر است که قبل از خرید بیمه شخص ثالث به استعلام و مقایسه شرکت‌های بیمه‌ای اهمیت داد. دقت داشته باشید بیمه نامه ثالث جزو بیمه‌های اجباری است و در صورت عدم تهیه آن با جریمه روبه رو خواهید شد. از این رو پیشنهاد می‌کنیم که برای بهره‌مندی از خدمات ویژه و اطلاع از پوشش‌های شرکت‌های بیمه، از بیمه دات کام استقاده کنید. بیمه دات کام یک سامانه استعلام، مقایسه و خرید انواع بیمه نامه است که شرایط ایده آلی را برای بیمه‌گزار در نظر گرفته تا تنها با چند کلیک بیمه نامه خود را خریداری کند.برای انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث، استعلام یا خرید بیمه شخص ثالث خودرو به سایت بیمه دات کام https://bimeh.com/ مراجعه نمایید.

► فاران تابش، تولید کننده دستگاه های گرمایش تابشی
پنجره آفتاب نمایندگی پنجره وین تک در کرج ◄

مطالب مرتبط
بنر