عیدی برای سال ۱۴۰۲ چقدر خواهد بود؟

سه شنبه ، 29 آذر 1401 ، 09:58






اما طی این سال‌ها شاهد بودیم که مبلغ عیدی بر اساس فاکتورهای مختلفی مانند میزان افزایش حقوق کارمندان و همچنین میزان تورم، افزایش داشته است. به همین خاطر در این مقاله، قصد داریم تا به بررسی مبلغ عیدی ۱۴۰۲ بپردازیم و در کنار آن روش محاسبه عیدی را نیز عنوان کنیم.
مبلغ عیدی کارمندان در سال ۱۴۰۲
هنوز خبر رسمی مبنی بر اعلام مبلغ عیدی سال ۱۴۰۲ برای کارمندان و کارگران اعلام نشده است، اما خبرهایی از برخی از منابع و سازمان‌های مربوطه اعلام شده است که می‌توان با توجه به این اخبار میزان عیدی را در سال ۱۴۰۲ حدس زد.
بر اساس خبر منتشر شده در بلاگ ایران تلنت، دولت در بخشنامه ابلاغی خود به دستگاه‌های اجرایی مبلغ عیدی را منوط به ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری دانسته است. با توجه به ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، امتیاز میزان عیدی پاداش پایان سال کارمندان و بازنشستگان و موظفین ۵۰۰۰ امتیاز در نظر گرفته شده که با احتساب ضریب ریالی این امتیازها، می‌توان مبلغ عیدی را به طور علی‌الحساب یک میلیون و ۶۷۵ هزار تومان در نظر گرفت.
در بند (ج) ماده ۷۵ قانون آمده که دستگاه‌های اجرایی مبلغ عیدی را مطابق با این ماده مشخص کنند. در این بند، همچنین به این اشاره شده است که مبلغ قطعی و نهایی عیدی یا همان پاداش پایان سال کارمندان و کارگران به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.
با اینکه مبلغ عیدی به طور علی‌الحساب مشخص شده است، اما با این حال باید منتظر ماند تا نظر نهایی مجلس و هیأت وزیران را در مورد این مبلغ اعلام شود. اما برای اینکه از مبلغ عیدی خود زودتر ار موعد مطلع شوید، می‌توانید به فرمولی که به طور ثابت برای محاسبه این رقم وجود دارد، رجوع کنید. در ادامه به این فرمول و حداقل و حداکثر حقوق بر اساس میزان دستمزد اشاره خواهیم کرد.
نحوه محاسبه حداقل و حداکثر عیدی سال ۱۴۰۲
برای محاسبه عیدی و یا پاداش پایان سال خود می‌توانید به فرمولی که در زیر اشاره می‌کنیم، رجوع کنید. فراموش نکنید که عیدی پایان سال به افرادی تعلق می‌گیرد که سابقه یک سال همکاری با شرکتی را داشته باشند. اما این به این معنا نیست که افراد دارای سابقه کمتر از یک سال، عیدی را دریافت نمی‌کنند. این افراد بر اساس تعداد روزهایی که کار کردند، می‌توانند عیدی خود را از کارفرما درخواست کنند.
طبق قوانین کار، هر کارفرما باید حداقل دو برابر پایه حقوق و حداکثر سه برابر پایه حقوق به کارمندان خود عیدی بدهد. به این ترتیب برای محاسبه عیدی برای کارمندان باید به ازای یک سال کار معادل ۶۰ روز آخرین دستمزد (حداقل عیدی) و ۹۰ روز آخرین دستمزد (حداکثر عیدی)، عیدی پرداخت کنند. طبق این دستور، میزان پرداختی عیدی کارمندان نباید از ۶۰ روز دستمزد کمتر و از ۹۰ روز دستمزد بیشتر باشد. به این ترتیب، حداقل و حداکثر عیدی برای کارمندان به شرح زیر می‌باشد:


همان‌طور که در جدول بالا مشاهده می‌کنید:

حداقل عیدی سال ۱۴۰۲، ۸ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.

حداکثر عیدی سال ۱۴۰۲، مبلغ ۱۲ میلیون ۵۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان خواهد بود.

اما برای به‌دست آوردن رقم عیدی افراد دارای سابقه کار کمتر از یک سال، باید سراغ فرمولی دیگر رفت. جدول زیر فرمول محاسبه مبلغ عیدی برای سابقه کمتر از یک سال است:


به عنوان مثال، فردی با ۶ ماه کار رقم زیر را به عنوان عیدی دریافت می‌کند:

۴,۱۷۹,۷۵۵ x ۶ = ۲,۰۸۹,۸۷۷

سخن پایانی

مبالغی که در این مقاله عنوان کردیم، بر اساس گفته‌های سازمان‌های مربوطه و همچنین فرمول ثابتی است که هر سال برای محاسبه عیدی از آن استفاده می‌کنند. در نهایت، باید منتظر ماند و دید تصمیم دستگاه‌های مربوطه برای تعیین مبلع عیدی چیست.


منبع: وبلاگ ایران تلنت

► کاربرد نرم افزار اتوماسیون کسب و کار در صنعت بانکداری
مزایای تکنیک و تحلیل از پرایس اکشن چیست؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر