قیمت سولانا تا چه سقفی رشد خواهد کرد؟

سه شنبه ، 25 بهمن 1401 ، 16:35







یکی از این پروژه‌های فعال سولانا (SOL) است که تا اینجا از جمله ارزهای دیجیتال موفق سال 2023 بوده است. اگرچه این پروژه مشهور بیشترین صدمه را از ماجرای سقوط صرافی FTX خورد، اما قیمت سولانا در سال جاری 170 درصد رشد داشته است. سوال این است که افزایش قیمت سولانا ناشی از چه عواملی بود؟ و آیا قیمت سولانا آن‌قدر رشد خواهد کرد که زیان ناشی از FTX را جبران کند؟
بازگشت سولانا به سبدهای سرمایه گذاری
بسیاری از کارشناسان سولانا را پس از بحران مربوط به صرافی FTX دیگر پروژه‌ای مرده می‌پنداشتند. اما در حال حاضر، قیمت سولانا 111 درصد بالاتر از ماه گذشته است. دو هفته پیش قیمت sol تا 170 درصد افزایش را نیز تجربه کرد. حال سؤال بسیاری از سرمایه‌ گذاران این است که سقف قیمت سولانا در آینده نزدیک و پس از آن چقدر خواهد بود. در ایران نیز بسیاری از کاربران قیمت ارز سولانا به ریال و دلار را با دقت دنبال می‌کنند تا فرصت خرید به موقع سولانا را از دست ندهند.
قبل از بحران FTX، قیمت سولانا تقریباً 34 دلار بود و اکنون حدوداً 23 دلار است. بنابراین یک افزایش 40 درصدی دیگر از قیمت کنونی سولانا کاملاً محتمل به نظر می‌رسد. در نظر داشته باشید که قیمت سولانا در سال 2021 ظرف 11 ماه بیش از هفتاد برابر افزایش یافت. پس سولانا پتانسیل خود برای رشد قیمتی سریع را قبلاً ثابت کرده است اما بیایید ببینیم برای تحقق این افزایش قیمت چه اتفاقاتی باید بیفتد.
محرک‌های قیمت سولانا
در حال حاضر، بخشی از عملکرد قیمت سولانا مبتنی بر روان‌شناسی سرمایه‌گذاران است تا معیارهای فاندامنتال بلاک چین سولانا. به زبان ساده، بازار به بحران صرافی FTX واکنش بیش از حدی نشان داد. اکنون، واکنشی ضد آن را نشان می‌دهد زیرا سرمایه‌گذاران فهمیده‌اند که شایعات مربوط به سقوط سولانا بیش از حد اغراق‌شده بود. توییت ویتالیک بوترین در حمایت از سولانا و استقبال از اولین میم کوین بلاک چین سولانا یعنی بونک (BONK) نیز دو مورد از متغیرهایی هستند که در بازگشت قیمت سولانا نقش داشته‌اند.
خوشبختانه، شرکت تحقیقاتی مساری (Messari) اخیراً گزارشی از عملکرد سولانا در سه‌ماهه آخر سال 2022 منتشر کرد که در تحلیل عملکرد قیمت سولانا مفید است. یکی از اصلی‌ترین نکات آن گزارش این بود که سلامت شبکه سولانا در حال افزایش است. متوسط حجم تراکنش‌های روزانه سولانا در این سه‌ماهه افزایش یافته و شایعات در مورد اینکه کاربران دسته‌دسته در حال ترک سولانا هستند را بی‌اعتبار کرده است. به علاوه، حتی با وجود افزایش تراکنش‌ها، سرعت پردازش تراکنش در سولانا افزایش یافته است. همچنین، به نوشته وب‌سایت مساری به نظر می‌رسد سولانا دیگر با مشکل قطعی شبکه مواجه نیست.



خبر خوب دیگر از لحاظ آینده قیمت سولانا این است که با وجود آشوب مارکت ارزهای دیجیتال، سولانا توانسته جایگاه دوم خود در بازار ان اف تی (NFT) را حفظ کند. همان‌طور که مساری در گزارش خود اشاره کرده مهم است که جایگاه نسبی سولانا را در نسبت با رقبای آن در زمان ضعیف شدن کل بازار ان اف تی، مقایسه کنیم. بر این اساس، اگرچه حجم فروش ثانویه سولانا کاهش یافته اما هنوز هم حجم بازار ان اف تی سولانا ده برابر بیشتر از نزدیک‌ترین رقیب آن در جایگاه سوم است.
برنامه‌های آتی سولانا
برای اینکه افزایش قیمت سولانا ادامه داشته باشد، حفظ جایگاه فعلی کافی نیست. سولانا باید بتواند در یکی از حوزه‌های کریپتو در جایگاه رهبری قرار گیرد و به نظر می‌رسد دقیقاً در حال انجام این کار است. تیم پروژه برنامه‌هایی برای سال 2023 دارد که می‌تواند قیمت سولانا را به رقم‌هایی بسیار بالاتر از عدد فعلی 24 دلار برساند.
برای مثال، سولانا در حال برداشتن گام‌هایی برای افزایش کارآمدی شبکه و ظرفیت عملیاتی آن است. سولانا همچنین در تلاش برای اعمال حق مالکیت (royalty rights ) سازندگان ان اف تی است. تحقق این برنامه می‌تواند بلاک چین سولانا را بیش از پیش برای هنرمندان و پروژه‌هایی که به دنبال پلتفرمی برای خلق NFT هستند جذاب‌تر کند. افزایش حجم بازار ان اف تی سولانا به طور طبیعی افزایش قیمت سولانا را به دنبال خواهد داشت.
علاوه بر این، طبق گزارش شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر Electric Capital از سال 2022، سولانا از لحاظ تعداد توسعه‌دهندگان فعال پس از اتریوم در رتبه دوم قرار دارد. این موضوع از آن جهت قابل‌توجه است که طبق گزارش این شرکت و بر اساس داده‌های آنچین، ان اف تی و دیفای در حال حاضر پرطرفدارترین و فعال‌ترین بخش‌های صنعت کریپتو هستند. تعداد بالای توسعه‌دهندگان سولانا از گسترش دیفای در این بلاک چین خبر می‌دهد که به احتمال زیاد به افزایش قیمت سولانا می‌انجامد.
به علاوه، تیم سولانا در شرف راه‌اندازی یک پروژه موبایل به نام سولانا موبایل است. این پروژه شامل یک گوشی هوشمند سازگار با کریپتو و اپ‌های کریپتوی سازگار با گوشی‌های هوشمند خواهد بود. سولانا در حوزه‌هایی مثل وب3 (Web3) و گیم فای (GameFi) نیز بسیار فعال‌ شده است. گسترش حوزه‌های فعالیت سولانا از دیگر فاکتورهایی است که پتانسیل رشد قیمت سولانا در آینده را بیشتر می‌کند.
آیا قیمت سولانا بالا می‌رود؟
سولانا اگرچه در ماجرای سقوط صرافی FTX ضربه بدی خورد اما هنوز همان پروژه سابق است: بلاک چینی که تمام قابلیت‌های اتریوم را دارد اما 20 برابر سریع‌تر است. توان عملیاتی سولانا تقریباً 50 تا 65 هزار تراکنش در ثانیه است و می‌تواند تا یک میلیون تراکنش بالا برود. به علاوه، سولانا تقریباً هیچ کارمزدی ندارد. در کنار اینها، بسیاری از کارشناسان اطمینان دارند که سولانا می‌تواند مقاومت و توان عملیاتی شبکه خود را افزایش دهد و مشکل قطعی شبکه را رفع کند. این بسیار مهم است؛ زیرا همین موضوع بود که در درجه اول سرمایه‌گذاران سولانا را نگران کرد.
به علاوه، با اطمینان بالایی می‌توان گفت سولانا جایگاه دومی خود در بازار ان افی تی را حفظ خواهد کرد. این عامل به تنهایی می‌تواند برای رساندن قیمت سولانا به حداقل 34 دلار کافی باشد. اما وقتی دیگر فاکتورها مثل گیم‌فای و راهکار موبایل سولانا را در نظر بگیریم، شاید بتوان در مورد قیمت بلندمدت سولانا نیز بسیار خوش‌بین بود. همچنین، با این افزایش اخیر در قیمت سولانا دیدگاه بسیاری از معامله‌گران تغییر کرده و اکنون به آن به عنوان یک فرصت خوب سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند. با وجود همه اینها، اگر قصد سرمایه‌گذاری در سولانا را دارید، نوسان بالای بازار رمز ارزها را لحاظ کنید و همیشه بر اساس تحقیق و صلاحدید خود تصمیم بگیرید.

► قیمت سولانا تا چه سقفی رشد خواهد کرد؟
قیمت سولانا تا چه سقفی رشد خواهد کرد؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر