مسدودی حساب چک برگشتی در قانون جدید امکان پذیر است ؟

از این رو زمانی‌که همه اطلاعات در مورد چک را بدانید میزان اشتباهات و خساراتی که ممکن است پیرامون این موضوع وجود داشته باشد نیز کمتر خواهد شد.

با توجه به این موضوع ما در دادسو یکی از برترین موسسه‌های حقوقی کشور قصد داریم که در ادامه، مطالبی را در رابطه با چک برای شما عزیزان بیان کنیم. پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

مسدودی حساب چک برگشتی در قانون جدید
چک یکی از پرکاربردترین اسنادی می‌باشد که در نظام تجاری و اقتصادی کشور ما از اهمیت بالایی نیز برخوردار است. از این رو در سال 1355 قانونی تحت عنوان “قانون صدور چک” برای این سند تجاری به تصویب رسیده است و در طی سال‌های اخیر نیز قانون دستخوش تغییراتی بوده است. طبق قانون جدید چک که در سال 97 به تصویب رسیده، بحث مطرح شده است و آن هم مسدودی حساب برگشتی چک می‌باشد و در عین حال روش‌های مختلفی توسط قانون گذار برای آن نیز ارائه شده است.



مطابق قانون جدید چک، اگر فرد دارنده چک به بانک مراجعه کند و با مواردی هم‌چون عدم موجودی یا کافی نبودن میزان موجودی حساب صادر کننده چک رو به رو شود، این امکان را خواهد داشت که در زمان کافی نبودن موجودی از بانک درخواست کند که میزان موجودی که در حساب وجود دارد را به وی پرداخت کند و برای مابقی مبلغ پرداخت نشده، یک گواهی عدم پرداخت چک صادر کند. در عین حال اگر موجودی در حساب صادر کننده چک وجود نداشت، گواهی که صادر خواهد شد به میزان کل مبلغ چک خواهد بود.

با توجه به این موضوع بانک نیز مبلغ کسری چک را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی و محچک به ثبت خواهد رساند و پس از دریافت کد رهگیری، آن را در گواهی ذکر شده درج خواهد کرد. در عین حال پس از ثبت عدم موجودی یا ناکافی بودن موجودی حساب، مراتب این موضوع به صورت آنلاین به همه بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری کشور؛ اطلاع داده خواهد شد.

در این حالت همه بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری موظف به مسدود سازی کلیه کارت‌ها و حساب‌های بانکی صادر کننده چک خواهند بود.

مراحل شکایت چک برگشتی صیادی
از آن‌ جایی‌که چک‌ها همگی بایستی در سامانه صیاد ثبت شوند، می‌توان از نام چک صیادی برای چک‌ها نیز استفاده کرد. اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا امکان ثبت شکایت چک برگشتی صیادی وجود دارد یا خیر ؟ در جواب این سوال باید بگوییم، بله. شما این امکان را دارید که شکایت چک برگشتی را به ثبت برسانید، اما مراحلی برای این‌کار وجود دارد. از این رو در ادامه مراحل شکایت چک برگشتی صیادی را برای شما بیان خواهیم کرد.

برگشت زدن چک : اولین کاری که برای شکایت از چک برگشتی صیادی باید انجام دهید این است که در اسرع وقت برای برگشت زدن آن اقدام کنید. چرا که زمان شما برای این‌کار تنها 2 ماه است و بعد از آن درخواست شما قابل قبول نخواهد بود.

مراجعه به دفتر ثبت اسناد : قبل از هر چیزی باید بگوییم که برگشت زدن چک فقط برای نقد کردن وجه شما کافی نیست. پس بایستی به یکی از این مکان‌ها برای نقد کردن وجه خود مراجعه کنید. 1 – اداره ثبت 2 – محاکم قضایی

ارائه مدارک مورد نیاز : زمانی‌که برای وصول چکی که در دست دارید به بانک مراجعه می‌کنید تا گواهی عدم پرداخت برای شما صادر شود، باید توجه داشته باشید که لاشه چک به همراه یک کپی برابر اصل از آن و همچنین گواهی عدم پرداخت را ارائه کنید.

وکیل چک
همان‌طور که می‌دانید، چک یک سند مهم و پرکاربرد در کشور ما است، اما زمانی که صاحب چک به نحوی بد حسابی کند و کار به مرحله برگشت زدن چک برسد، بهتر است فرد یا مجموعه‌ای که در رسیدگی به چنین اموری تبحر دارد، کمک بگیرید. در این راستا شما می‌توانید برای کسب اطلاعات جامع‌تر در مورد این موضوع و همچنین رسیدگی به آن در اسرع وقت از یک وکیل چک مختصص در این زمینه کمک بگیرید. وکیل چک با توجه به داشتن اطلاعاتی درباره سفته‌ها، ظهرنویسان چک‌ها، گواهی عدم پرداخت چک‌ها و مواردی از این قبیل می‌تواند به خوبی از حق و حقوق موکل خود دفاع کند.



برخی از مواقع افراد به دلایلی هم‌چون کمبود فرصت پیگیری و یا در دسترس نبودن صادر کننده صاحب چک، کار پیگیری این موضوع را به یک وکیل چک می‌سپارند. با توجه به این موضوع خدماتی که وکیل چک می‌تواند به موکل خود ارائه کند را بیان کرده‌ایم.

ارائه طرح دعوی به مرجع

حضور در جلسات دادگاه برای دفاع از حق موکل

نظارت به صدور چک توسط موکل با توجه به قوانین و جزییات لازم در این زمینه

کلام آخر …
وقتی با مسائلی که مربوط به چک است برخورد می‌کنید، ممکن است به دلیل عدم در اختیار داشتن اطلاعات کافی در این زمینه با مشکلاتی مواجه شوید. برای این‌که بتوانید این مسیر را بدون دردسر و با موفقیت پشت سر بگذارید، همواره پیشنهاد می‌شود که از یک وکیل چک مجرب در این زمینه کمک بگیرید. از این رو وکلا و مشاورین موسسه حقوقی دادسو می‌توانند شما را در حل چنین مسائلی همراهی کنند تا به نتیجه مد نظر خود در اسرع وقت دست یابید.
به اشتراک بگذارید
فریناز مختاری
فریناز مختاری
مقاله‌ها: 35594

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *