پارامترهای موثر در طراحی بهینه سیستم های خنک کننده و تهویه دیتاسنتر بانک

سه شنبه ، 12 ارديبهشت 1402 ، 09:24





در این بین، بررسی های مراکز تحقیقاتی در دنیا نشان می دهد که در حدود 40 درصد انرژی الکتریکی مصرفی در مرکز داده بانک ها، صرف سیستم های سرمایشی می شود. لذا در مراکز داده بانک ها، بخش مهمی از هزینه های جاری انرژی الکتریکی، به انرژی الکتریکی مصرفی سیستم های سرمایشی بستگی دارد که لازم است طراحان و سازندگان تجهیزات دیتاسنتر توجه ویژه ای به این بخش در جهت طراحی و انتخاب بهینه سیستم تهویه مراکز داده و نگهداری آن داشته باشند. در این مقاله به نگارش متخصصین طراحی و راه اندازی سیستم های سرمایش دیتاسنتر بانک شرکت الیماکول به پارامتر های موثر در طراحی و پیاده سازی بهینه سیستم سرمایش و یا خنک کننده و تهویه مرکزداده بانک ها می پردازیم که چگونه با بررسی شرایط مختلف یک سیستم تهویه ایده آل طراحی و پیاده سازی کنیم.
طراحی سیستم سرمایش دیتا سنتر بانک
انتخاب صحیح تجهیزات تهویه و روش کولینگ دیتاسنتر بانک براساس مقتضیات پروژه، گام اول بهینه سازی مصرف انرژی در زمان مشاوره، طراحی و اجرای دیتاسنتر و اتاق سرور می باشد. انتخاب صحیح سیستم تهویه و خنک کننده دیتاسنتر، علاوه بر تامین نیازمندی های پروژه، می تواند منجر به کاهش هزینه های بهره برداری مجموعه دیتاسنتر گردد.
عوامل موثر بر طراحی سیستم خنک کننده مراکز داده بانک

انتخاب راهکار سیستم سرمایش دیتاسنتر، جهت مراکز داده و اتاق های سرور وابسته به پارامترهای گوناگونی است. از مهمترین مواردی که می بایست در ابتدای طراحی و انتخاب سیستم سرمایش مورد نظر طراح قرار گیرد به شرح ذیل می باشد:
ابعاد دیتاسنتر و تعداد رک های سرور مورد نیاز سامانه های بانکی
ظرفیت کل سیستم خنک کننده و ظرفیت سرمایش اتاق سرور
چگالی توزیع حرارت در فضای اتاق سرور
معماری ساختمان جهت ساخت دیتاسنتر
نحوه فضابندی دیتاسنتر و چیدمان فضاهای مورد نیاز
شرایط آب و هوایی منطقه
ابعاد دیتاسنتر و تعداد رک های سرور پردازشی مورد نیاز سامانه های بانکی
اولین قدم در طراحی سیستم سرمایش، تعیین تعداد و توان تولید کننده های حرارت در مرکز داده می باشد. اصلی ترین تولید کننده های حرارت در مراکز داده، رک های سرور و رک های BLADE می باشد. میزان ظرفیت حرارتی این بخش که در داخل اتاق سرور قرار می گیرد، معمولا عمده بار حرارتی مرکز داده را شامل می شود.
ظرفیت کل سیستم خنک کننده و ظرفیت سرمایش اتاق سرور
پس از تعیین تعداد و ظرفیت برودتی مورد نیاز اتاق سرور، می بایست نسبت به بررسی و تعیین ظرفیت سرمایش و کولینگ سایر منابع حرارتی مرکز داده بانک اقدام نمود. این مصرف کننده ها شامل UPS ها، رک های Interface، تابلوهای برق سیستم شیلد الکترومغناطیس،تجهیزات اتاق مانیتورینگ یا NOC، و در نهایت اتاق باطری می باشد.
چگالی توزیع حرارت در فضای اتاق سرور بانکی
نحوه توزیع تولید کننده حرارتی در اتاق سرور، در تعیین نوع تجهیزات و روش توزیع کولینگ توسط سیستم تهویه نقش اساسی را دارد. براساس استاندارد های طراحی سیستم سرمایش بانکی، در صورتی که ظرفیت مورد نیاز هر رک حداکثر 3 کیلووات باشد، از سیستم سرمایش پکیج مخابراتی و در صورتی که بیش از این مقدار باشد، از سیستم خنک کننده InRow استفاده میشود.
معماری ساختمان جهت ساخت دیتاسنتر
در کشور، عمده مراکز داده ها و اتاق های سرور در داخل ساختمان های اداری ساخته می شود. به همین دلیل، می بایست در مراحل ابتدایی طراحی سیستم سرمایش دیتاسنتر، معماری کلی ساختمان جهت بررسی موارد ذیل می بایست مورد توجه قرار گیرد تا سیستم سرمایش انتخاب شده قابل اجرا و نصب باشد:
مسیرهای دسترسی به مرکز داده جهت کابل ها و لوله کشی
نحوه انتقال تجهیزات کولینگ به داخل مرکز داده
موقعیت نصب تجهیزات تهویه
امکان پذیری تحمل وزن سیستم های کولینگ
ارتفاع مفید اتاق سرور جهت عبور هوای کولینگ و در صورت لزوم مسیر کانال هوادهی
نحوه فضابندی دیتاسنتر و چیدمان فضاهای مورد نیاز
در طرح های معماری مرکز داده، گاهی دیده شده است که مرکز داده در یک طبقه و سایر فضاهای جانبی مرکز داده در طبقه زیرین و یا بالایی اتاق سرور اجرا می شود. در سایر مراکز داده نیز دیده می شود که کل فضاها در یک طبقه اجرا می شود که در اینصورت می بایست فضای کف طبقه اتاق سرور به میزان کافی بزرگ باشد تا کل فضاهای اصلی و جانبی مرکز داده را بتوان در کنار یکدیگر جانمایی نمود.
شرایط آب و هوایی منطقه
شرایط آب و هوایی منطقه در انتخاب نوع سیستم سرمایش بسیار موثر است. جهت روشن شدن اثر آب و هوای منطقه محل ساخت مرکز داده، مثال هایی ارائه می گردد:
در مناطق معتدل: مانند تهران که حداکثر دما کمتر از 43 درجه سانتیگراد است، سیستم های تهویه با کندانسور هوا خنک با راندمان مناسبی کار می کند. در مناطقی که دمای هوا در مدت زمان طولانی، کمتر از 10 درجه سانتیگراد می شود، می توان از سیستم های فری کولینگ استفاده نمود که مصرف برق را به مقدار چشمگیری کاهش می دهد.
در مناطقی با آب و هوای گرم و خشک: مانند کرمان و خراسان جنوبی، می توان از سیستم های خنک کننده با کندانسور آب خنک و یا خنک کننده های INDIRECT-EVAPORATIVE استفاده نمود. در این صورت مصارف برقی به شدت کاهش می یابد.
در مناطق با آب و هوای سرد: مانند غرب کشور، استفاده از سیستم های مجهز به فری کولینگ فول بسیار توصیه می گردد. البته استفاده از فری کولینگ هوایی، نیازمند لحاظ Pre-Treatment های بسیاری است که لازم است جهت هر پروژه، استفاده از این روش مورد بررسی فنی و اقتصادی قرار گیرد.
در مناطق گرم و مرطوب: مانند بندرعباس و اهواز، تنها سیستم های سرمایشی با کندانسور هوا خنک امکان نصب و راه اندازی دارند. البته باید در نظر داشت که به دلیل ویژگی های هویتی سیکل تبرید تراکمی بخار، تنها استفاده از سیستم های خنک کننده با مبرد R134a توجیه فنی و اقتصادی دارد و هر مبرد دیگری هزینه های پنهان بسیاری برای بهره برداران به دنبال دارد.
در مناطق با آب و هوای معتدل، استفاده از سیستم های سرمایشی با کندانسور هوا خنک، بهترین انتخاب می باشد. ضمنا استفاده از واحدهای تبخیری به عنوان پیش سردکن کندانسور، می توان مصارف برقی را به میزان بسیاری کاهش دهد که الیماکول در حال بومی سازی این تکنولوژی جهت ارائه به بازار مصرف می باشد.
سفارش طراحی و پیاده سازی سیستم های خنک کننده و تهویه دیتاسنتر بانک از شرکت الیماکول
شرکت الیماکول به عنوان مجری تخصصی در طراحی و پیاده سازی سیستم سرمایش دیتاسنتر بانک ها در سراسر ایران با روند بررسی تمام شرایط و پارامتر های موثر؛ یکی از شرکت های پیشرو در صنعت تولید سیستم سرمایش دیتاسنتر بانکی می باشد. جهت دریافت مشاوره می توانید به سایت شرکت الیماکول به آدرس https://elimacool.com مراجعه کنید؛ کارشناسان الیماکول آماده پاسخگویی و ارائه مشاوره انتخاب و خرید انواع سیستم سرمایش مراکز داده بانک و یا سایر راهکارهای خنک کننده و تهویه دیتاسنتر بانک می باشند.

► پارامترهای موثر در طراحی بهینه سیستم های خنک کننده و تهویه دیتاسنتر بانک
شرکت‌ها و آژانس‌های تبلیغاتی معروف ایرانی با توجه به نتایج گوگل – بهار ۱۴۰۲ ◄

مطالب مرتبط
بنر