کرمی که 60 درصد کامپیوترهای ایرانی را آلوده کرده بشناسیم

شنبه ، 30 مرداد 1389 ، 09:02

 

رایانه های ایران مورد هجوم شدید کرم خطرناک رایانه ای به نام Stuxnet قرار گرفته اند که تلاش می کند اطلاعات سیستمهای کنترل صنعتی را به سرقت برده و آنها را بر روی اینترنت قرار دهد.

اندونزی و هندوستان نیز به واسطه این نرم افزار مخرب مورد هجوم قرار گرفته اند.

بر اساس اطلاعات جمع آوری شده توسط شرکت “سیمانتک” در حدود ۶۰ درصد از سیستمهای رایانه ای که به این ویروس آلوده شده اند در ایران قرار دارند. اندونزی و هندوستان نیز به واسطه این نرم افزار مخرب که به Stuxnet شهرت دارد مورد هجوم قرار گرفته اند.

 


به گفته “الیاس لووی” مدیر ارشد فنی بخش “پاسخگویی ایمنی سیمانتک” با توجه به تاریخ نشانه های دیجیتالی که از این کرم رایانه ای به جا مانده، می توان گفت این نرم افزار از ماه ژانویه سال جاری میان رایانه ها در گردش بوده است.

به گزارش بانکی دات آی آر Stuxnet ماه گذشته توسط شرکتی به نام VirusBlockAda که اعلام کرد نرم افزاری را بر روی سیستم رایانه یکی از مشتریان ایرانی خود مشاهده کرده، کشف شد. این کرم به دنبال سیستم مدیریتی SCADA زیمنس که معمولا در کارخانه های بزرگ تولیدی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد بوده و تلاش می کند اسرار صنعتی رایانه های این کارخانه ها را بر روی اینترنت بارگذاری (Upload) کند.

سیمانتک اعلام کرده نمی داند چرا ایران و دیگر کشورها به این اندازه تحت تاثیر آلودگی های ویروسی قرار دارند. به گفته لووی تنها می توان گفت افرادی که این نرم افزارهای خاص را ساخته اند، آن را ویژه حمله به این نقاط جغرافیایی خاص طراحی کرده اند.

زیمنس تعداد مشتریان خود را در ایران را اعلام نمی کند اما به تازگی اعلام کرده دو شرکت آلمانی به واسطه این ویروس آلوده شده اند. نرم افزار آنتی ویروس رایگانی که طی چند روز گذشته بر روی وب سایت زیمنس قرار گرفته تا کنون هزار و ۵۰۰ بار دانلود شده است.

سیمانتک اطلاعات خود را به واسطه همکاری با صنایع و تغییر مسیر ترافیک به وجود آمده به منظور اتصال به سرورهای کنترل و فرمان کرم رایانه ای به سوی رایانه های خود جمع آوری کرده است. طی دوره ای سه روزه رایانه هایی که در ۱۴ هزار آدرس IP حضور داشتند تلاش کردند با این سرورهای کنترل و فرمان ارتباط برقرار کنند که این نشان می دهد تعداد کمی از رایانه های خانگی در سرتاسر جهان به این کرم آلوده شده اند. تعداد دقیق رایانه های آلوده می تواند در حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار باشد زیرا بسیاری از شرکتها برای چند رایانه یک آدرس IP در نظر می گیرند.

به این دلیل که سیمانتک می تواند آدرسهای IP مورد استفاده سیستمهای رایانه ای را برای اتصال به سرورهای کنترل و فرمان مشاهده کند، می تواند تعیین کند کدام رایانه آلوده شده است. به گفته این شرکت رایانه های آلوده شده به سازمانهای متعددی تعلق داشتند که از نرم افزار و سیستمهای SCADA استفاده می کردند، ویژگی که به روشنی مورد هدف حمله هکرها بوده است.

بر اساس گزارش PCworld، کرم Stuxnet توسط ابزارهای USB دار انتقال پیدا می کند، زمانی که ابزاری آلوده به این شکل به رایانه اتصال پیدا می کند، کدهای آن به جستجوی سیستمهای زیمنس گشته و خود را بر روی هر ابزار USB دار دیگری که بیابد، کپی خواهد کرد.

در این خصوص روز گذشته عضو هيات رييسه سنديكاي توليدكنندگان فن‌آوري اطلاعات گفت که به كليه سازمان‌ها، افراد و شركت‌هاي صنعتي و غيرصنعتي درباره كرمي كه اخيرا بسياري از رايانه‌هاي ايراني را آلوده كرده، نامه نوشته و به آن‌ها هشدار داده‌ايم.

ويدا سينا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد متاسفانه درباره كرم اخيري كه حدود 60 درصد از رايانه‌هاي ايراني را آلوده كرده اطلاع‌رساني مناسبي نشده و البته هيچ متولي مشخصي نيز در اين زمينه در كشور وجود ندارد.

وي با بيان اين‌كه وزارت ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات بايد در زمينه‌ اطلاع‌رساني درباره ويروس‌ها و كرم‌هاي آلوده‌كننده قوي‌تر عمل كند، عنوان كرد حتي ستاد پيشگيري از حوادث غيرمترقبه در كشور مي‌تواند در اين زمينه فعال‌تر عمل كند، چرا كه آلودگي 60 درصد از رايانه‌هاي كشور به اين كرم خطر كمتري نسبت به زلزله يا سيل ندارد.

با حضور درتالار گفتگوی بانکی در مباحث و مسائل اقتصادی کشور شرکت کنید

845 عضو در حال تبادل نظر در این انجمن هستند

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

شبا چیست؟

طنز/5 تفاوت استفاده دختر ها و پسر ها از خودپرداز

گزارش تصویری/اسکناسها پس از پیروزی انقلاب

روانشناسی/شخصيت‌هاي بيكار،گيج‌ترين آدم‌هاي روزگار

طنز/اندر باب مسافرتهای درون شهری

گزارش تصویری/ مقایسه غذاهای یک دلاری در کشورهای جهان

10 شغل خطرناک دنیا + عکس

فناوری / 12 نکته جالب و خواندنی درباره بولوتوث

5 اشتباه بزرگ خانم ها در امور مالی

هزار تومان بده یکی آزاد کن ! + عکس

قطع سخنان مشایی به خاطر 8 میلیون یورو + عکس

طنز/ به چند نفر بیکار باحال نیازمندیم !

گزارش تصویری/ حواشی پنجاهمین مجمع عمومی بانک مرکزی

► 10 راهکار موثر در مواجهه با همکاران و روسای بد خلق (2)
پردرآمدترين ورزشكاران زن جهان + عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر