لپ تاپ ها از کجا آمدند؟+جدول قیمت پرفروشترین های بازار

يكشنبه ، 28 شهریور 1389 ، 08:50

 

آلن كاى (Alan Kay) از شركت زيراكس، احتمالاً اولين كسى بود كه در دهه ۱۹۷۰ طرح يك كامپيوتر قابل حمل دستى را به طور اصولى پايه ريزى كرد. او در اين طرح رويايى، كامپيوتر هايى به اندازه يك دفترچه يادداشت را با نام پيشنهادى داينابوك (Dynabook) ترسيم كرد كه به راحتى قابل حمل بوده و توانايى حفظ و نگهدارى تمام اطلاعات مورد نياز هر شخص را داشته باشند.

به گزارش بانکی دات آی آر كاى معتقد بود چنين كامپيوترهاى قابل حملى بايد چنان ساخته شوند كه هر شخص بتواند يكى از آنها را از آن خود داشته باشد و حتى براى داينابوك، امكانات و قابليت هاى شبكه بى سيم را نيز در نظر گرفت. با اين حال نه او و نه كمپانى متبوعش، هيچكدام جزء اولين سازندگان كامپيوترهاى كوچك قابل حمل نبودند، بلكه اولين لپ تاپ را يك انگليسى به نام ويليام مگريج براى كمپانى گريد سيستمز، در سال ۱۹۷۹ ساخت. اين كامپيوتر داراى ۳۴۰ كيلوبايت حافظه از نوع حبابى (bubble) و نمايشگرى از نوع اكترولومينسنت بود. اختراع گريد بيش از يك پنجم وزن سبك ترين كامپيوترهاى كاربردى آن زمان را نداشت و ناسا آن را براى برنامه شاتل فضايى در اوايل دهه ۱۹۸۰ به كار گرفت.

 

 

با اين حال تا چند سال بعد لپ تاپ ها به طور جدى براى بازار طراحى نشدند تا اينكه در سال ۱۹۸۳ شركت كامپيوترى گاويلان لپ تاپى ساخت كه ۶۴ كيلوبايت حافظه با دسترسى تصادفى (random access memory) ياRAM داشت و از يك ريزپردازنده ۸۰۸۸ به علاوه يك ماوس لمسى بهره مى برد. اين لپ تاپ سيستم عامل مخصوص به خود داشت و يك چاپگر قابل حمل نيز آن را همراهى مى كرد كه ۴ كيلوگرم وزن لپ تاپ و 4.6 كيلوگرم وزن چاپگر بود. درايو فلاپى هم براى آن در نظر گرفته شده بود اما با ديگر كامپيوترها همساز نبود.با تمام اين مزايا گاويلان در اين پروژه شكست خورد!

سال بعد، غول صنعت كامپيوتر «اپل» Apple IIc را روانه بازار كرد، كه هرچند كامپيوترى در ابعاد يك نوت بوك بود اما به راستى يك لپ تاپ محسوب نمى شد. Apple IIc داراى ۱۲۸ كيلوبايت حافظه، درايو فلاپى ۲۵.۵ اينچى، دو درگاه سريال، يك درگاه براى ماوس، كارت مودم، منبع تغذيه خارجى و به صورت تاشونده بود.۵ كيلوگرم وزن داشت اما نمايشگر ۹ اينچى مونوكرومى آن جدا و سنگين تر بود. با اين وجود كل اين كامپيوتر قابليت حمل نسبتاً آسانى داشت و هرچند در مقايسه با لپ تاپ هاى امروزى شايد غيرقابل تحمل به نظر آيد ولى در آن زمان براى كار در منازل و فروشگاه ها استقبال خوبى از آن شد و تا پنج سال بعد هم همچنان در اوج ماند.

در سال ۱۹۸۶ نيز IBM كامپيوتر شخصى چندكاربردى خود (IBM PC Convertible) را به بازار فرستاد كه برخلاف Apple IIc يك لپ تاپ واقعى بود. اين لپ تاپ همچون لپ تاپ گاويلان از يك ريزپردازنده مدل۸۰۸۸ استفاده مى كرد اما داراى ۲۵۶ كيلوبايت حافظه، يك درايو فلاپى 3.5 اينچى، نمايشگر LCD، درگاه هاى موازى و سرى چاپگر و فضايى براى نصب مودم داخلى بود. كامپيوتر شخصى چندكاربردى IBM همراه با يك سرى از نرم افزارهايى كه ويژه آن طراحى شده بودند، نظير ويرايشگر متن، تقويم، ماشين حساب و دفترچه تلفن عرضه مى شد. وزنى حدود ۴.۵ كيلوگرم داشت و ۳۵۰۰ دلار فروخته مى شد. موفقيت اين دستگاه بى نظير بود و طليعه دار تجارتى نو در عرصه لپ تاپ ها شد به طورى كه توشيبا به زودى دنباله رو IBM شد و به دنبال آن شركت هاى متعددى با پشتوانه هاى قوى علمى و مالى به اين قافله پيوستند.

از آن زمان تاكنون سازندگان بسيارى به اين عرصه وارد شده و هر كدام در حد خود به بهبود لپ تاب ها كمك كرده اند. لپ تاپ هاى امروزى پيچيده تر، سبك تر، شكيل تر و خلاصه به آنچه كه «كاى» در نظر داشت نزديكترند.

سازندگان

شركت هاى چندمليتى با محوريت آمريكا و ژاپن در ساخت انواع لپ تاپ ها پيشگام اند و قسمت اعظم اين بازار را در اختيار خود دارند. از اين جمله مى توان به شركت هاى، اپل، كامپك، دل، اچ پى، آى بى ام، سونى و توشيبا اشاره كرد.

با اين حال برخى شركت هاى آسيايى نيز در اين حوزه وارد شده و هرچند محصولات آنها هنوز به كيفيت محصولات شركت هاى مشهور نرسيده است، اما حضور آنها هر روز پررنگتر مى شود كه از اين ميان نيز ال جى، سامسونگ و مگزونت قابل اشاره اند.

در زیر به قیمت برخی از رایجترین لپ تاپ های بازار ایران اشاره می کنیم:

 

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

چند توصیه به آقایی که پول خوب میگیره چون حقشه !

زمين‌خوارانی که زنداني آزاد مي‌كردند!

ستاره‌های سینمایی در عالم سیاست (+عکس)

رتبه بندی بانک های خصوصی ازنظر سود آوری

اثبات بی طرفی/سوئیس حساب ایرانی ها را مسدود کرد

100 هزار شِكِل هزينه سالانه بَزَك نتانياهو!

گزارش تصویری/ هنوز هم دود از کنده بلند می شه!

اسامی موسسات اعتباری بدون مجوز

چرا چپ دست‌ها پولدار ترند؟!

زمان حذف یارانه نان

ماراتن بین‌بانکی در یارانه‌ها

وقتی همه خوابیم / راهزنان اینترنتی در پوشش بانک سامان!+تصویر

در کافی نت ها مراقب این قطعه باشید + عکس

10 دزدی از مشهورترین دزدی های جهان

► استخدام در دانشگاه
ادعای استاندار تهران:آغاز فعالیت اتاق توطئه علیه هدفمندی یارانه ◄

مطالب مرتبط
بنر