آب و برق مجانی ؛ وعده ای در آستانه ی تحقق ؟

پنجشنبه ، 15 مهر 1389 ، 11:58

روز سه شنبه وزير نيرو در مصاحبه با روزنامه ايران جزييات بيشتري از نحوه هدفمند كردن يارانه حامل‌هاي انرژي برق و آب خانگي را اعلام كرد. بر اين اساس سه اقدام اصلي زير در نظر گرفته شده است:

 

1. كاهش تعداد پله‌هاي تعرفه و شفاف سازي و ساده سازي قبوض به صورتي‌كه مصرف كننده به راحتي بتواند محاسبه كند.

2. تعيين الگوي مصرف در قبوض به نحوي كه براي عامه مردم قابل تحمل باشد.

3. اخذ تعرفه بدون يارانه تنها به ميزاني كه مصرف كننده بيش از الگو مصرف كرده است.

در همين رابطه مدير شبكه تحليلگران تكنولوژي ايران با تحسين اقدام‌هاي اصلي در نظر گرفته شده در هدفمند كردن يارانه برق و آب خانگي خاطر نشان كرد كه بر اساس پژوهشي كه شبكه مذكور بر اساس داده‌هاي واقعي مشتركين شهر تهران در سال 87 انجام داده است مي‌توان وعده روي زمين مانده حضرت امام خميني(ره) در مورد رايگان بودن برق و آب براي محرومن و مستضعفان جامعه را محقق ساخت.

وي محور اصلي اين پژوهش را تعيين الگوي مصرف و اتخاذ تعرفه‌هاي تشويقي براي مصرف كمتر از الگو و اتخاذ تعرفه‌هاي مالياتي براي ميزان مصرف بيشتر از الگوي مصرف دانست و افزود اين سياست منطبق بر فرمايشات مقام معظم رهبري در نوروز سال 88 ـ سال اصلاح الگوي مصرف ـ در حرم مطهر امام رضا(ع) است.

دكتر صاحبكار اضافه كرد اجرای این مدل نه‌تنها بار روانی در بحث تورم ندارد بلکه باعث افزایش رضایت عمومی و ایجاد فضای مثبت در جامعه می‌شود.

وي يادآور شد با توجه به اين نكته كه اكثر مشتركين پرمصرف‌ برق خانگي را دهك‌هاي درآمدي بالا شكل مي‌دهند و همچنين الگوي رايگان از 150 كيلو وات ساعت به 100 كيلو وات ساعت در سال پنجم مي‌يابد، اختصاص الگوي كم مصرف به صورت رايگان به همه مشتركين، در عمل دهك‌هاي درآمدي 1 و 2 را شامل خواهد شد و عملاً مستضعفان و محرومان جامعه از برق رايگان بهره‌مند خواهند شد.

بر اساس اين پژوهش كه در اختيار رجانيوز قرار گرفته است، سه گام اصلي زير به‌منظور هدفمند كردن يارانه برق خانگي در نظر گرفته شده است:

1ـ تعيين الگوي مصرف و اصلاح تدریجی آن:

الگوی مصرف در شهر تهران برای ماه‌های تابستان 300 کیلو وات ساعت و برای ماه‌های غیر تابستانkwh 200 است و به تدريج پس از 5 سال الگوی مصرف در ماه‌های تابستان به kwh240 و در ماه‌های غیر تابستان به kwh160 كاهش پيدا مي‌كند.

2ـ اتخاذ سياست تشويقي براي مصرف كمترِ از الگوي مصرف:

در سال اول تا 150 كيلووات ساعت در ماه به صورتِ رايگان براي تمامي مشتركين در نظر گرفته می‌شود و به تدریج پس از 5 سال بهkwh 100 کاهش می‌یابد.

از 150 كيلووات ساعت تا الگوي مصرف به قیمت برق يارانه‌اي 10 تومان به ازای هر کیلووات ساعت دريافت مي‌شود که به تدریج پس از 5 سال به 50 تومان می‌رسد.

3ـ اخذ تعرفه‌هاي انرژي‌هاي تجديدپذير (سبز) براي مصارف مازاد بر الگوي مصرف:

در سال اول از 100 تومان شروع و به تدریج پس از 5 سال به 180 تومان افزایش می‌یابد. جدولِ (1)

o اجرای این راهبرد در فصول غیر تابستان باعث می‌شود در سالِ اول اجرا، هزینه برق 63 درصد مشترکین نسبت به شرایط فعلی کمتر شود و در عین حال 13 درصد مشترکین نیز تنها ماهانه 3700 تومان به هزینۀ برق ایشان افزوده شده و 24 درصد باقی‌مانده، هزینۀ مصرفِ بالای خود را می‌پردازند (نمودار1). این در حالی است که یارانه پرداختی دولت در سال اول اجراء 16 درصد کاهش می‌یابد.

همان‌طور كه مشاهده مي‌شود، اجرای این مدل نه‌تنها بار روانی در بحث تورم ندارد بلکه باعث افزایش رضایت عمومی و ایجاد فضای مثبت در جامعه می‌شود. در فصل تابستان هزینه‌های پرداختی برق نسبت به غیر تابستان بهتر است که به تفضیل در گزارش اصلی آمده است.

o با اجراي اين سياست طي 5 سال، نه‌تنها 29 میلیارد و 500 میلیون تومان يارانه پرداختی ماهانۀ دولت بابت برق بدون ايجاد انتظار تورمي در جامعه حذف مي‌شود بلكه دولت به طور متوسط ماهانه معادلِ 545 میلیون تومان درآمد به‌دست می‌آورد.

 

با حضور درتالار گفتگوی بانکی در مباحث و مسائل اقتصادی کشور شرکت کنید

1000 عضو در حال تبادل نظر در این انجمن هستند


خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

 

► استخدام در یک شرکت مطبوعاتی
جذب هيئت علمي در دانشگاه آزاد اسلامي ◄

مطالب مرتبط
بنر