ما واین سراب بانکداری الکترونیک

پنجشنبه ، 22 مهر 1389 ، 11:09

 

هر روز در معرض آماج تبلیغات گسترده بانکی قرار داریم که بانکداری الکترونیک را به زیبا ترین شکل ممکن ترسیم می کنند.فردی که در خلال خوردن یک قهوه تمامی پرداخت های الکترونیک روزانه اش را انجام می دهد و چندین ساعت در وقت خود صرفه جویی می کند یا رباط های مهربانی که در تمام مدت شب و زمانی که ما خواب هستیم مشغول ارائه خدمات بانکداری الکترونیک به بهترین شیوه اند. اما به راستی رویای این سرزمین عجایت تا چه حدی واقعی است و سیستم پرداخت الکترونیک کشور به چه میزان کارایی دارد؟

به گزارش بانکی دات آی آر شروع بانکداری الکترونیک در ایران به سال1350 باز می گردد بنابر این با بیش از 38 سال سابقه این شیوه بانکداری باید در جایگاه مناسبی قرار گرفته باشیم. این در حالی است که به گفته کارشناسان متاسفانه سیستم های پرداخت الکترونیک کشور در ابتدایی ترین حالت ممکن قراردارند و هر روز به مشکلاتش افزوده می گردد.

 

 

بر اساس یک پژوهش در سال 85 تنها 3% از نقل و انتقال پول از این طریق  صورت پذیرفت و در حال حاضر با گذشت 7 سال از تولد این کسب و کار در سال 88 این نسبت به 8% افزایش یافته است.

قبضهایی که به صورت الکترونیک پرداخت می شوند اما پرداختشان هیچ جا به ثبت نرسیده ,خرید های ناموفقی که تنها پولشان از حساب شهروندان کسر می شودو بالاخره خود پردازهایی که اغلب تنها شکلی زیبا به بانکها داده اند اما بیشتر اوقات خراب اندو هیچ کارایی خاصی ندارند برای ایرانیان به امری روز مره بدل شده.

این مشکلات تنها سبب سردر گمی و بی انگیزگی شهروندان نمی شود بلکه زیان های مالی هنگفتی را هم برشرکتهایی که از خدمات پرداخت الکترونیک بانک ها جهت ارائه خدمات به مشتریانشان استفاده می کنند تحمیل می کند.

اما به راستی مقصر حقیقی این نا بسامانی ها چه کسی است؟ چه کسی باید بازخواست شود؟

طبق روال بروز مشکلات ,در این خصوص هم هر کدام از بانکها و نهاد های مسئول ضمن تکذیب وجود مشکلات گناه احتمالی ! را به گردن سایرین می اندازند.

بانک پارسیان و ملت از یک سو وبانک ملی هم از سوی دیگر تنها به آمار تراکنش های موفق خود می بالند در حالی که در اغلب مواقع فراموش می کنند میزان تراکنش های ناموفق خود  را ذکر کنند.

 

 

خبرهای مرتبط با این خبر را نیز بخوانید - ادامه ی خبر بعد از لینک ها

شگردهای کلاهبرداری اینترنتی

تصویر/بانکداری الکترونیک به نوین ترین شیوه!

چرا همیشه صورت مساله را پاک می کنیم؟

قطعی که خسارت های میلیونی به جای گذاشت



بانک مرکزی هم به عنوان متولی امر بانکداری آنقدر مشغول محاسبه کاهش نرخ تورم است که به نظر می رسد فرصتی برای رسیدگی به مشکلات بانکداری الکترونیک نمی یابد با وجود تمامی این مشکلات تنها هر روز مردم را به پرداخت الکترونیک و مزایای بانکداری الکترونیک می خوانیم بدون آنکه کمترین کوششی د ر جهت توسعه و رشد این فرایند انجام دهیم.

متاسفانه طبق رتبه بندی کشورهای جهان در سال 2007 میلادی که بر اساس صحنه رقابتی صنعت فناوری اطلاعات صورت گرفته است، کشور ایران با کسب رتبه شصت و چهارم در واقع در پایین ترین جایگاه دنیا قرار گرفته است.

با این وجود بانک مرکزی تنها به جریمه مالی بانکها به ازای هر تراکنش نا موفق بسنده کرده بدون آنکه راهکار عملی برای برطرف کردن این مشکل در پیش بگیرد شرکتهای پرداخت الکترونیک هم تقریبا بدون هیچ گونه نظارتی آزادانه هر طور که بخواهند فعالیت می کنند بدین ترتیب نمی توان آینده روشنی را برای بانکداری الکترونیک کشور پیش بینی نمود اما .... انسان به امید زنده است!!

با حضور درتالار گفتگوی بانکی در مباحث و مسائل اقتصادی کشور شرکت کنید

1000 عضو در حال تبادل نظر در این انجمن هستند


خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

گزارش تصویری/ همه آقا زاده های دنیا

حساب کنید چندمین آدم پولدار دنیا هستید

رد صلاحیت مدیر عامل و اعضای هیات مدیره بانک ملی

اگر شغل خود را دوست ندارید این 10 توصیه را بخوانید

این بانک های پر دردسر !

آمارهایی جالب از فعالیت کاربران اینترنتی

کاریکاتور/وقتی استخدام سلیقه ای می شود

100 برند برتر دنیا اعلام شد

قطعی که خسارت های میلیونی به جای گذاشت

معرفی برترین بانکهای ایرانی

آماری تکان دهنده از زنان زندانی در تهران

گردشگری/ هتلی به سبک آدم فضایی ها!+تصویر

گزارش تصویری / خودپردازی که طلا می دهد

سوء استفاده از 1000 دختر جوان به وسیله ی فیس بوک + عکس

این طلا فروشان دردسرساز!

گزارش تصویری/ پردرآمدترین فوتبالیست های جهان

روشهای مقابله با کرم جدید جاسوس اطلاعات

گزارشی خواندنی از مشاغل سابق بازیگران مطرح

آیا کمیته امداد منحل می شود؟

► استخدام پژوهشکده مهندسی(تهران)
استخدام جهاد دانشگاهی استان مرکزی ◄

مطالب مرتبط
بنر