۱۰ هزار تومانی؛اسکناس شایعه ساز!

شنبه ، 24 مهر 1389 ، 16:36



با گذشت حدود چهار ماه از رونمایی اسكناس ۱۰ هزار تومانی، هنوز این اسكناس ها در بازار فراگیر نشده است و به همین دلیل شایعات مختلفی درباره ادامه انتشار این اسكناس ها بین مردم رواج یافته است.

به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از ایسنا اسكناس های ۱۰ هزار تومانی كه قرار بود جایگزین های ایران چك های ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومانی شوند هنوز به طور گسترده در چرخه معاملات روزانه مردم مورد استفاده قرار نمی گیرد و این در حالی است كه با توجه به نیاز روزافزون به اسكناس های درشت به نظر می رسد خلاء اسكناس های درشت احساس می شود.

محمود بهمنی ـ رییس كل بانك مركزی ـ در مراسم رونمایی از این اسكناس ها وعده داده بود كه تا پایان تابستان ۸۹ تعداد ۱۵۰ میلیون قطعه اسکناس ۱۰ هزار تومانی چاپ شود.

وی درباره نگرانی هایی درباره ایجاد تورم با چاپ پول های درشت گفته بود: "حجم پول تغییر نخواهد كرد و معادل اسكناس ها، چك پول از گردش خارج می شود؛ میانگین سرانه اسکناس در ایران ۱۱۸ است اما این رقم در دنیا بین ۱۴ و ۱۵ اسکناس است و اسکناس های درشت جایگزین آن ها شده اند. با توجه به اینكه اسکناس های درشت معادل اسکناس های ریز در بازار جایگزین می شود برای تسهیل مبادلات است پول درشت و ریز نقشی در ایجاد تورم ندارد."

بانك مركزی اعلام كرده بود بر اساس قوانین مبارزه با پولشویی باید ایران چك های ۵۰ و ۱۰۰هزار تومانی از چرخه مبادلات تجاری حذف شوند و به همین دلیل اسكناس های ۱۰ هزار تومان را وارد بازار كرد اما تاكنون به دلیل اینكه ایران چك های ۵۰ هزار تومانی خارج نشده اند به همان نسبت اسكناس های ۱۰ هزار تومانی هم وارد بازار نمی شود.

 

 

 

 

این تصمیم در حالی گرفته شده كه بر اساس اعلام سیدمحمود احمدی ـ دبیركل بانك مركزی ـ ۵۰ درصد معاملات روزمره مردم به وسیله ایران چك ها انجام می شود. از سوی دیگر تاكنون مجوز پرداخت اسكناس ۱۰ هزار تومانی در دستگاه های خودپرداز هم صادر نشده است.

یك مقام آگاه در بانك مركزی درباره دلایل وراد نشدن ۱۰ هزار تومانی به شبكه بانكی كشور گفت: "در حال حاضر مجوز چاپ اسكناس های ۱۰ هزار تومانی بر اساس میزان خروج اسكناس های فرسوده با ارقام پایین تر، صادر می شود اما زمانی كه قرار باشد ایران چك های ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومانی از چرخه خارج شوند انتشار اسكناس های ۱۰ هزار تومانی سرعت بیشتری خواهد گرفت."

خبرهای مرتبط با این خبر را نیز بخوانید - ادامه ی خبر بعد از لینک ها

زیباترین اسکناس های جهان + عکس

کارت های اعتباری باستانی+تصویر

آیا پولتان در جای امن و مطمئنی است؟

گزارش تصویری/ بانک شاهی چه شکلی شده؟

بانك مركزی پایان مهر ماه را زمان خروج ایران چك های ۵۰ و ۱۰۰ هزار تومانی از بازار اعلام كرده است؛ بدین گونه كه پس از امضاء از سوی آخرین مصرف كننده در شعبه، این اسكناس ها باطل خواهند شد.

باید دید در آن موقع آیا اسكناس های ۱۰ هزار تومانی به اندازه نیاز وارد بازار می شوند تا جایگزین ایران چك هایی كه در طی ۳.۵ سال محبوبیت زیادی كسب كرده بودند، بشوند؟ آیا اساسا هر چقدر هم از این اسكناس ها منتشر شود می تواند جایگزین ایران چك های محبوب را بگیرد؟

با حضور درتالار گفتگوی بانکی در مباحث و مسائل اقتصادی کشور شرکت کنید

1000 عضو در حال تبادل نظر در این انجمن هستند


خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

گزارش تصویری/ همه آقا زاده های دنیا

حساب کنید چندمین آدم پولدار دنیا هستید

رد صلاحیت مدیر عامل و اعضای هیات مدیره بانک ملی

اگر شغل خود را دوست ندارید این 10 توصیه را بخوانید

این بانک های پر دردسر !

آمارهایی جالب از فعالیت کاربران اینترنتی

کاریکاتور/وقتی استخدام سلیقه ای می شود

100 برند برتر دنیا اعلام شد

قطعی که خسارت های میلیونی به جای گذاشت

معرفی برترین بانکهای ایرانی

آماری تکان دهنده از زنان زندانی در تهران

گردشگری/ هتلی به سبک آدم فضایی ها!+تصویر

گزارش تصویری / خودپردازی که طلا می دهد

سوء استفاده از 1000 دختر جوان به وسیله ی فیس بوک + عکس

این طلا فروشان دردسرساز!

گزارش تصویری/ پردرآمدترین فوتبالیست های جهان

روشهای مقابله با کرم جدید جاسوس اطلاعات

گزارشی خواندنی از مشاغل سابق بازیگران مطرح

آیا کمیته امداد منحل می شود؟

► استخدام بیمه پاسارگاد
سی امین شعبه بانک تات افتتاح شد ◄

مطالب مرتبط
بنر