كسري 17 ميليارد دلاري تراز بازرگاني ايران

يكشنبه ، 25 مهر 1389 ، 10:51

 

تراز بازرگاني خارجي ايران بدون احتساب صادرات نفت و ميعانات گازي در شش ماهه نخست امسال با كسري 17 ميليارد و 308 ميليون دلاري مواجه بوده است كه اين ميزان كسري نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بيش از سه ميليارد دلار رشد داشته است.


به گزارش بانکی دات آی آر به نقل از ایران اکونومیست، اين تراز بازرگاني نيمه نخست امسال ايران حاصل اختلاف 29 ميليارد و 569 ميليون دلاري واردات با 12 ميليارد و 231 ميليون دلاري صادرات غيرنفتي بدون احتساب ميعانات گازي و تجارت چمداني ايران بوده است.




اين در حالي است كه ميزان كسري تجاري ايران در سال گذشته بيش از 33 ميليارد و 665 ميليون دلار بوده كه با حفظ روند تجارت نيمه نخست امسال مي‌توان پيش‌بيني كرد كه كسري 17 ميليارد دلاري شش ماهه نخست امسال در پايان سال 34 ميليارد دلار يعني بيشتر از سال گذشته شود.


در نيمه نخست سال گذشته نيز كسري تراز بازرگاني خارجي ايران از نيمه نخست امسال كمتر بود. در شش ماهه سال گذشته ميزان واردات ايران 23 ميليارد و 668 ميليون دلار و صادرات غيرنفتي ايران بدون احتساب ميعانات گازي هشت ميليارد و 978 ميليون دلار بود كه حاصل اختلاف آن‌ها نشان مي‌دهد ميزان كسري تراز بازرگاني ايران طي آن مدت حدود 14 ميليارد دلار بوده است كه در نيمه نخست امسال اين ميزان كسري به 17 ميليارد دلار افزايش يافته است.


همچنين در سال 1387 در مجموع اين سال ميزان كسري تراز بازرگاني بيش از 37 ميليارد دلار و در سال 1386 نيز بيش از 33 ميليارد دلار بود.

خبرهای مرتبط با این خبر را نیز بخوانید - ادامه ی خبر بعد از لینک ها

ماجرای جالب شکل گیری اصناف

باز بوی کباب آمد؛ اجناس گران شد

آیا برای میلیاردر شدن به دنیا آمده اید؟

ریشه یابی التهابات چند روزه بازار مالی ایران

 

چند آمار تجارت شش ماهه ايران


براين اساس از جمله نكات قابل توجه در صادرات شش ماهه ايران افزايش صادرات محصولات پتروشيمي بوده كه طي اين مدت ميزان صادرات اين محصولات از كل ارزش صادرات غيرنفتي با احتساب ميعانات گازي و تجارت چمداني، با سهم 28 درصدي در وزن و 34 درصدي در ارزش طي اين مدت در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته به ميزان 21 درصد در وزن و 55 درصد در ارزش رشد داشته است. اين رشد بيانگر افزايش ارزش قيمت پايه محصولات پتروشيمي است.


همچنين بيش از نيمي از ارزش صادراتي ايران در اين مدت مربوط به سوخت‌هاي معدني، محصولات شيميايي، مواد پلاستيكي و ميوه‌هاي خوراكي بوده است.


در مورد كشورهاي مقصد عمده كالاهاي صادراتي ايران نيز مي‌توان به كشور چين اشاره كرد كه با افزايش 72 درصدي در وزن و 66 درصدي در ارزش صادرات ايران به چين در شش ماهه نخست امسال در مقايسه با مدت مشابه در سال گذشته، جايگاه نخست كشورهاي مقصد كالاهاي صادراتي ايران را به خود اختصاص داده است.


سهم اين كشور از صادرات غيرنفتي ايران از وزن و ارزش اين صادرات به ترتيب38 و 18 درصد بوده است.


مهم‌ترين تنزل‌ها و صعودهاي رتبه‌هاي كشورهاي مقصد كالاهاي صادراتي ايران نيز قابل توجه است.


طي اين مدت در حالي كه كشورهاي كره، ايتاليا، اندونزي و هلند از جايگاه‌هاي ششم، هفتم، نهم و دهم كشورهاي مقصد كالاهاي صادراتي ايران در شش ماهه نخست سال گذشته به رتبه‌هاي به ترتيب نهم، دوازدهم، يازدهم و هجدهم در نيمه نخست امسال تنزل كرده‌اند، اما دو كشور تايوان و فيليپين از رتبه‌هاي بيست‌ونهم و بيست و ششم به رتبه‌هاي به ترتيب هشتم و پانزدهم در نيمه نخست امسال صعود كرده‌اند.


اين وضعيت در كشورهاي مبدا كالاهاي وارداتي به ايران نيز در برخي از كشورها مشاهده مي‌شود.


در حالي كه كشورهاي آلمان، انگلستان، كانادا، آرژانتين و استراليا كه كشورهاي تحريم‌كننده ايران محسوب مي‌شوند در نيمه نخست سال گذشته رتبه‌هاي به ترتيب دوم، هشتم، هجدهم، بيست و يكم و بيست و ششم در كشورهاي مبدا واردات به ايران را در اختيار داشتند، در شش ماهه نخست امسال رتبه‌هاي اين چند كشور به ترتيب به جايگاه‌هاي سوم، سيزدهم، چهل و يكم، چهل وچهارم و چهل و پنجم نزول كرده است.


در مقابل، كشورهاي تركيه و چين از رتبه‌هاي نهم و سوم طي نيمه نخست امسال به جايگاه‌هاي پنجم و دوم صعود كرده‌ است.


همچنين طبق آمارهاي گمرك كشور حدود 14 واحد از افزايش ارزش واردات شش ماهه نخست امسال، ناشي از افزايش حدود 312 درصدي ميزان واردات بنزين و طلاي خام براي مصارف غيرپولي است. اين اقلام كه در سال گذشته حدود پنج درصد سهم ارزش واردات كشورمان را به خود اختصاص داده بودند، در سال جاري سهم خود را به حدود 15 درصد افزايش داده‌اند و اولين و دومين اقلام عمده وارداتي ايران طي نيمه نخست امسال محسوب مي‌شوند.

با حضور درتالار گفتگوی بانکی در مباحث و مسائل اقتصادی کشور شرکت کنید

1000 عضو در حال تبادل نظر در این انجمن هستند


خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

گزارش تصویری/ همه آقا زاده های دنیا

حساب کنید چندمین آدم پولدار دنیا هستید

رد صلاحیت مدیر عامل و اعضای هیات مدیره بانک ملی

اگر شغل خود را دوست ندارید این 10 توصیه را بخوانید

این بانک های پر دردسر !

آمارهایی جالب از فعالیت کاربران اینترنتی

کاریکاتور/وقتی استخدام سلیقه ای می شود

100 برند برتر دنیا اعلام شد

قطعی که خسارت های میلیونی به جای گذاشت

معرفی برترین بانکهای ایرانی

آماری تکان دهنده از زنان زندانی در تهران

گردشگری/ هتلی به سبک آدم فضایی ها!+تصویر

گزارش تصویری / خودپردازی که طلا می دهد

سوء استفاده از 1000 دختر جوان به وسیله ی فیس بوک + عکس

این طلا فروشان دردسرساز!

گزارش تصویری/ پردرآمدترین فوتبالیست های جهان

روشهای مقابله با کرم جدید جاسوس اطلاعات

گزارشی خواندنی از مشاغل سابق بازیگران مطرح

آیا کمیته امداد منحل می شود؟

► استخدام کارمند دفتری
بیمه پاسارگاد ◄

مطالب مرتبط
بنر