اثرافزایش خودپردازها بر تراکنش های شبکه بانکی

دوشنبه ، 8 آذر 1389 ، 15:03

 

در خبرهای هفته های گذشته از منابع مختلف ذکر شده بود که تا پایان سال جاری تعداد خودپردازهای بانکهای ملی و کشاورزی به ترتیب 7100 و 2000 دستگاه خواهد رسید.

به گزارش بانکی دات آی آر ، در این گزارش به بررسی اثر اضافه شدن این خودپردازها بر میزان تراکنشهای شبکه بانکی به تفکیک بانکها می پردازیم. معیار مقایسه تعداد تجهیزات شبکه بانکی کشور تا پایان شهریور 89 به گزارش بانک مرکزی است. در این محاسبات، افزایش تعداد کارتها در شش ماهه دوم سال و افزایش احتمالی خودپردازهای سایر بانکها در نظر گرفته نشده است. در نتیجه، اعداد ذکر شده برای حداکثر tps آتی، که در اینجا دیده می شود، بهتر است به عنوان کف افزایش بار تعبیر گردد.


افزایش خودپردازها از جهاتی می تواند برای بانکها مفید باشد، مثلا تعداد نقاط دسترسی مشتریان به خودپردازها بیشتر می شود که عامل مثبتی است. همچنین با توجه به اینکه بانکها بابت تراکنشهای موفق شتابی که...

بر اساس مشاهدات، افزایش خودپردازها به صورت محسوسی بار سوییچهای بانکی، خصوصا خود بانکهای ملی و کشاورزی را بیشتر می کند.
1. بانک ملی: در این بانک، تعداد تراکنش در ثانیه از حداکثر 208 به حداکثر 327 می رسد و بیش از 57 درصد افزایش بار برای سوییچ بانک ملی خواهیم داشت.
2. بانک کشاورزی: در این بانک، تعداد تراکنش در ثانیه از حداکثر 106 به حداکثر 133 می رسد و بیش از 25 درصد افزایش بار برای سوییچ بانک کشاورزی خواهیم داشت.


3. سایر بانکها: افزایش خودپردازهای بانکهای ملی و کشاورزی، بر میزان بار سوییچهای سایر بانکها نیز هرچند به اندازه خود دو بانک ذکر شده نیست در عین حال، غیر قابل اغماض است. مثلا در بانک پارسیان نزدیک به 18 درصد بار اضافه خواهیم داشت.


سیستم بانک ملی (متشکل از سوییچ و هاست) در حال حاضر در زمانهای پرباری (اواخر و اوایل هر ماه و در ساعات پیک صبح و عصر)، پاسخگوی بار تراکنشها نیست و در صورتی که قبل از افزایش تعداد خودپردازها، چاره ای برای بهبود کیفیت این سیستم نشده باشد، مطمئنا کیفیت سرویس از همین مقدار فعلی نیز بسیار بدتر خواهد شد. به ویژه باید در نظر داشت که بار پایان سال بانکها با توجه با آمارسالهای گذشته تا 50 درصد بیش از دیگر ماه ها است.


افزایش خودپردازها از جهاتی می تواند برای بانکها مفید باشد، مثلا تعداد نقاط دسترسی مشتریان به خودپردازها بیشتر می شود که عامل مثبتی است. همچنین با توجه به اینکه بانکها بابت تراکنشهای موفق شتابی که کارتهای سایر بانکها بر روی خودپرداز آنها قرار می گیرد، از بانک صادر کننده وجهی را دریافت می کنند و در صورت ناموفق بودن این گونه تراکنشها جریمه ای را پرداخت نمی کنند، این افزایش می تواند باعث در آمد زایی برای بانکها شود و مطمئنا مهمتر ازهمه این موارد بعد تبلیغاتی این قضیه است.
از جهت دیگر، چنانچه این افزایش با پیشبینی و ظرفیت سنجی قبلی انجام نشود، باعث کاهش کیفیت سرویس و عدم رضایت کاربران می گردد.


بانک کشاورزی تا قبل از تیرماه 89 سرویس هاست و سوییچ خود را از شرکت خدمات انفورماتیک دریافت می کرد که اگر چه به صورت مطلق از نظر در دسترس بودن سیستم (Availability) خوب نبود ولی با توجه به حجم تراکنشها که اختلاف فاحشی با بانکها صادرات و ملی دارد، سرویس دهی مناسب تری از این دو بانک داشت. در تیر ماه سال جاری سرویس هاست این بانک از شرکت خدمات انفورماتیک به سیستم کربانکینگ (Core Banking) خود این بانک محول شد. در نتیجه این جابجایی در ماههای تیر و مرداد وضعیت سرویس دهی خودپردازهای این بانک به شدت افت پیدا کرد. هرچند این وضعیت از شهریور ماه به بعد به شرایط پایدار و نسبتا بهتری رسیده است ولی همچنان سطح سرویس دهی کمتر از زمانی است که این بانک سرویس هاست خود را از شرکت خدمات انفورماتیک دریافت می کرد. با توجه به اینکه نرم افزار کربانکینگ استفاده شده در بانک کشاورزی در مقیاسهای بسیار بزرگتری در بانکهای دیگر کشورها استفاده شده است، قاعدتا این افت کیفیت سرویس بیش از اینکه به نرم افزار اشاره شده مربوط باشد، باید به پیاده سازی یا بومی سازی نامناسب، پیکر بندی و ظرفیت سنجی اشتباه یا راهبری ضعیف این بانک ارتباط داشته باشد.


اخبار شفاهی حاکی از آن است که این بانک تمایل به استفاده از سرویس سوییچی که خریداری نموده است، به جای سوییچ فعلی شرکت خدمات دارد. این موضوع به اضافه سطح سرویس دهی فعلی، افزایش تعداد خودپردازها و نزدیک شدن ماه های پایانی سال، حکایت از شجاعت و جسارت مدیران بانکداری الکترونیک این بانک دارد!

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

شیطنت کودکانه و برداشت از حساب بانکی برای فیس بوک

کدام یک از مشاهیر کارمند بانک بودند؟

اقتصاد غزه به روایت تصاویر / قسمت دوم

تصویر/بانکداری الکترونیک به نوین ترین شیوه!

گزارش تصویری/گزارشی دیدنی از بانک های مرکزی جهان

روش تبلیغاتی نایک در هنگام بحران

بدترین فجایع فناوری در طول تاریخ!

کشوری که هیچ بانکی ندارد ...

15 اثر بی نظیر معماری جهان(2)

اولین دانشگاه همبرگر مک دونالد در چین!

چک از کجا آمد؟

گزارش تصویری / پولدارها تعطیلات کجا می روند ؟

ساخت بزرگترین جیپ دنیا در امریکا

با پول چه کارهایی میشه کرد ؟

طراحی خانه متحرک و بسیار کوچک ویژه کارتن خواب ها

نمایشگاهی از دیکتاتورهای تاریخ

 

► انگلستان چگونه ثروتمند شد
لباس بااین نشانه ها رانخرید!+عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر