صنعت خودرو کشور ,رقابت یا انحصار

پنجشنبه ، 16 دی 1389 ، 09:13

 

وجود درآمدهای قابل‌توجه حاصل از صدور نفت در ایران که برای هزینه شدن در اختیار دولت قرار گرفته، منجر به ایجاد ساختاری شده است که بیشتر به صورت یک شبکه توزیع درآمد عمل می‌کند تا یک فرآیند تولید درآمد.

به گزارش بانکی دات آی آر این روند سبب شده که بیشتر صنایع به شکل دولتی وشبه دولتی اداره شود که این روند به نوبه خود مولد انحصارگری در صنعت شده است.در این بین انحصارگری درصنعت خودرو بیش از هر صنعت دیگر در کشور نمایان گردیده است.

این امر سبب گردیده که با وجود گذشت نیم قرن از حیات صنعت خودرو این صنعت نتوانسته رقابت پذیر باشد.به این ترتیب خریدار به هیچ عنوان حق انتخاب نداشته و مجبور است خودروهای کم کیفیت و با قیمت های بسیار گزاف خریداری کند . در عین حال مدیران شرکت های خودرو سازی هم ضرورتی در بهبود محصولات خویش نمی یابند.بدین ترتیب جدید ترین محصول سال کارخانه های عظیم داخلی تنها بانام جدید عرضه می شود در حالی که از نظر ساختار فنی وحتی شکل ظاهری هیچ تفاوتی با نمونه های سالهای گذشته ندارد.

 

 

 

 

در حال حاضر که اکثر شرکت های خودرو سازی در اروپا و امریکا با بحران جدی و کاهش شدید تقاضا مواجه هستند و حتی خیلی ها حاضرند خودروهای ارزان تر خود را رایگان همراه خودروهای گرانتر بدهند.این در حالیست که وقتی برای دریافت خودرو به خودرو سازان داخلی مراجعه میکنیم با تحویل در اردیبهشت و خرداد و شهریور مواجه میشویم آن هم با پرداخت وثیقه و تقریبا 70 درصد مبلغ کل..؟؟!

بر اساس آمار های موجود، در سال 2008 بیش از 70 میلیون دستگاه خودرو در سطح جهان تولید شده است. در سال 2007 (پیش از بحران اقتصادی)، 79.9 میلیون خودرو نو به فروش رفت که از این تعداد 22.9 میلیون در اروپا، 21.4 میلیون در آسیا و اقیانوسیه، 19.4 میلیون در آمریکا و کانادا، 4.4 میلیون در آمریکای لاتین، 2.4 میلیون در خاور میانه و 1.4 میلیون در آفریقا فروخته شد. این در حالی بود که بازار آمریکای شمالی و ژاپن در رکود نسبی بسر می برد اما بازار های آمریکای جنوبی و آسیا به سرعت در حال رشد بودند که بیشترین رشد مختص به چین، روسیه، برزیل و هند بوده است. از سال 2008 پیرو افزایش بهای نفت خام و پس از آن رکود اقتصادی صنعت خودرو در سطح جهانی با بحرانهایی موجه شد که از جمله آنها به کاهش بی سابقه تولید برخی کارخانه ها و تعدیل نیروی گسترده آنها می توان اشاره نمود.

در میان کشورهای تولید کننده خودرو در سطح جهان ژاپن بیشترین آمار تولید خودرو معادل 11.5 میلیون دستگاه در سال را داراست و پس از آن کشورهای چین با 9.3 میلیون، آمریکا با 8.7 و آلمان با 6 میلیون در رتبه های بعدی قرار دارند. کشور ایران پس از ترکیه و بالا تر از ایتالیا در جایگاه شانزدهمین تولید کننده خودرو قرار دارد.

به این ترتیب بر اساس آمار ها صنعت خودرو در جایگاه متوسطی قرار دارد اما به لحاظ کیفی و مشتری مداری تا دستیابی به جایگاهی مناسب درسطح جهانی فاصله ای طولانی دارد.

در سالهای گذشته در کشور  شاهد انحصاری بودن صنعت خودرو  بودیم. آنچه که بنظر می رسد آن است که در آینده نزدیک نیز منافع صاحبان این صنایع  ایجاب می کند از این انحصار در صنعت خودرو حمایت نماید و معدود شرکتهای خصوصی وارد کننده فعال در صنعت خودرو نیز مترکز به خودرو های لوکس و گران قیمت شده اند و بعید است که بخش خصوصی بتواند وارد صنعت خودرو های ارزان قیمت شده و با تولید کنندگان فعلی به رقابت بپردازد.

این درحالیست که بیشتر ین سود  حاصل از صنایع خودروسازی در عرصه جهانی بر مبنای خودروهای ارزان قیمت و کم مصرف بنا گردیده است.

به این ترتیب انحصار گران این صنعت ضمن تلاش برای حفظ جایگاه بی رقیبشان با بهانه کردن عواملی چون از بین رفتن اشتغال فعالان صنعت خودرو ,واردات بی رویه خودرو های خارجی و ضرورت حمایت از محصولات داخلی بر ارائه محصولات بی کیفیت اصرار می ورزند.

پربازدیدترین خبرهای بانکی:

===============

 

 

► ارزش سهام بزرگترین شبکه اجتماعی چه قدر است؟
خودپرداز طلا به امریکا رسید + عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر