کلیدهای موفقیت / جلسه سوم / مغز و اهمیت ضمیر ناخودآگاه

پنجشنبه ، 16 دی 1389 ، 17:16

 

 

سلسله جلسات کلیدهای موفقیت

مقدمه

میل به کمال و بهتر شدن در وجود تمامی ما انسان ها وجود دارد، همه ی ما دوست داریم انسان های بهتری باشیم . شاید در عمل کمی ضعیف کار می کنیم ولی تمایل به بهتر شدن در آفرینش ما وجود دارد.
به بیان دیگر می توان گفت فلسفه و هدف نهایی از خلقت و حضور در هستی بهتر شدن و حرکت به سمت کمال است . چنان که حضرت علی علیه السلام فرمودند : " هر کس دو روزش مثل هم باشد زیانکار است."

 


قطعا بهتر شدن و حرکت به سمت کمال -هر چند کوچک- تأثیر شگرفی بر زندگی ما می گذارد، چنانچه این تغییرات با صبر و استقامت و استمرار توأمان گردد، تأثیری چند برابر خواهد داشت.


سایت بانکی قصد دارد در راستای حرفه ای تر کردن فضای کسب و کار در کشور و هم چنین کمک به شما کاربران محترم در راه بهتر زندگی کردن، سلسله مقالات و راهکارهایی را بدین منظور نشر نماید.


این سلسله مقالات برداشتی است از کلاس " تکنیک های موفقیت" استاد شاهین فرهنگ است که در تابستان سال 1385 در فرهنگسرای پرسش اصفهان برگزار شد.

 

جلسات گذشته :

کلیدهای موفقیت / جلسه اول / برای تحول آماده شویم

کلیدهای موفقیت / جلسه دوم / آستینها را بالا بزنیم

کلیدهای موفقیت / جلسه چهارم / عبارات مثبتی که متحول می کنند

کلیدهای موفقیت / جلسه پنجم / خداحافظی با برخی جملات مشهور و منفی !

کلیدهای موفقیت / جلسه ششم / تکمیل بحث عبارات مثبت

کلیدهای موفقیت / جلسه هفتم / از آهنگ محسن چاوشی تا سریال جراحت!

-------------------------------------------------------------------------

جلسه سوم / توانایی های مغز و ضمیر خودآگاه و ناخوداگاه

 

 

در این  جلسه می خواهیم کمی پیرامون مغز و ذهنمان صحبت کنیم.


مغز انسان قابلیت های خارق العاده ای دارد، به طور که از آن به "پیچیده ترین رایانه جهان" یاد می کنند.


جالب است بدانید کار یک ثانیه ی مغز انسان برابر است با صد سال کار یک سوپر کامپیوتر که می تواند 4 میلیون محاسبه در ثانیه انجام دهد.


با این تعاریف نابغه کسی است که تنها از 15 درصد ظرفیت مغز خود استفاده می کند، چنانچه ما تنها از نیمی از ظرفیت مغز خود استفاده کنیم می توانیم در چندین رشته ی دانشگاهی دکترا بگیریم و به چند زبان زنده ی دنیا مسلط شویم.


می توان گفت دلیل اصلی عدم بهره گیری درست از ظرفیت مغزی، انسانهایی دور و بر ما هستند، کسانی که با سخن گفتن از ناتوانی ها و کمبودها، خلاقیت و امید را از ما می گیرند.


در این جلسه تلاش می کنیم ، ضمن آشنایی با مغز راه های بهتر استفاده کردن از این ذخیره ی فوق العاده و عظیم خدادای را بیاموزیم.


مغز انسان به دو صورت تقسیم بندی می شود:


1)تقسیم به نیم کره ی چپ و راست: با توجه به عدم ارتباط بحث با این موضوع، تنها به گفتن این جمله بسنده می کنیم که نیم کره ی چپ کارهای تحلیلی ، و قیاسی حرف زدن را بر عهده دارد و نیم کره ی راست با تجسم فضایی ، قوه تحلیل و هنر ارتباط دارد.


2) تقسیم به نیمکره ی بالا و پایین : فرامين فعاليت هاي ارادي در نيمه بالاي مغز و در ضمير خودآگاه ، و فرامين امور غير ارادي در نيمه پايين مغز و در ضمير ناخودآگاه صورت مي پذيرد.


کارهای ارادی مثل زمانی که خودمان را باد می زنیم ، رانندگی می کنیم ، آشپزی می کنیم ، راه میرویم و تصمیم می گیریم . این اعمال مربو ط به بخش خود آگاه ذهن است که شامل نیمه بالای مغز است.


کارهای غیرارادی مثل ضربان قلب ، هضم غذا ، عمل جریان خون ، این قبیل اعمال مربوط به نیمه پایین مغز است و نمی توان در آن دخل و تصرف کرد و این همان ناخودآگاه ذهن است.

 

امابراستی چه تفاوتی بین خودآگاه و ناخودآگاه ذهن است؟

 

 

 

در قرآن با توجه به  آيه 31 سوره بقره و آيه 53 سوره اسرا درمیابیم ،  ضمير ناخودآگاه انسان همه کلمات را به دقت خارق العاده اي شناخته و به محض شنيدن يک واژه معني دار ، چه مثبت و چه منفي ، آن را مورد تجريه و تحليل قرار داده و با تکرار مکرر ، آن را بزرگ مي کند و ما   تازه به اين موضوع و حقيقت رسيده ايم که دين چه گفته ؟ و منظور از آيات الهي چيست ؟ و اينکه چرا در اسلام تاکيد بر تکرار اذکار گشته ؟ براي مثال چرا در روز دوشنبه 100 بار يا قاضي الحاجات مي گوييم ؟


تمام اين رموز در آيات قرآن کريم و بيانات رسول اکرم و امامان و دين اسلام موجود است ، در حالي که دانشمندان در دانشگاه هاروارد و استنفورد ، تازه به اين نتيجه رسيده اند که رمز موفقيت در تکرار است ، امروزه دانشمندان معتقدند که نبوغ اکتسابي است    و 95 درصد از انسانها مي توانند در يک زمينه خاص نابغه شده و به نبوغ برسند ، وکليد دستيابي به آن فقط و فقط در سايه تکرار است.

 


جا دارد برای تکمیل بحث مربوط به مغز ، چهار قانون کلیدی مغز را نیز بیان کنیم :


قانون 1 – هرعملی که بصورت عادت وتکرار درآید کنترل عصبی آن عمل از بالای مغز یعنی ضمیر خودآگاه به پایین یعنی ضمیر ناخودآگاه می رود . به عبارت دیگر باتکرار یک عمل ارادی ، آن عمل تبدیل به یک عمل غیر ارادی میشود مثل تایپ کردن...


قانون 2 _ هر پیامی که به مغز خطور می کند یا گفته می شود در ضمیر ناخودآگاه تاثیر می گذارد و چنانچه تکرار شود ، اثر آن چندین برابر خواهد بود. روزانه 5 هزار اندیشه از مغز ما عبور می کند و متاسفانه اکثر این اندیشه ها منفی است.


بنابراین باید بسیار مراقب واژه هایی که به کار می بریم ، موسیقی هایی که گوش می دهیم ، حرفهای اطرافیانمان و ... باشیم ، چرا که همه ی واژه ها از نظر ضمیر ناخودآگاه بار معنایی مثبت یا منفی دارند.


مثلا وقتی می گوییم : من بدبختم ، ضمیرناخودآگاه این ورودی را پذیرفته و تکرار می کند.


قانون 3 _ گاهی ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه در زمینه ای باهم درتعارض قرار می گیرند مثل زمانی که می خواهید ازپلی معلق عبور کنید . ناخودآگاه به شما میگوید نرو ، دست و پا چلفتی و خودآگاه میگوید ، برو..ء
قانون 4 _ هرگاه ضمیر ناخودآگاه و خودآگاه در انجام امری باهم به توافق برسند توانشان در هم ضرب میشود و توانایی فرد در انجام یک رفتار چندین برابر میشود

 

منتظر جلسه ی چهارم باشید با موضوع "عبارات تاکیدی و نفوذ به ضمیر ناخوداگاه"

جلسات گذشته :

کلیدهای موفقیت / جلسه اول / برای تحول آماده شویم

کلیدهای موفقیت / جلسه دوم / آستینها را بالا بزنیم

کلیدهای موفقیت / جلسه چهارم / عبارات مثبتی که متحول می کنند

کلیدهای موفقیت / جلسه پنجم / خداحافظی با برخی جملات مشهور و منفی !

کلیدهای موفقیت / جلسه ششم / تکمیل بحث عبارات مثبت

کلیدهای موفقیت / جلسه هفتم / از آهنگ محسن چاوشی تا سریال جراحت

 

 

مقالات مرتبط :

==========

 

► بخش دوم / گزارشی جالب از میلیاردهایی که دیپلم ندارند + عکس
امروز توی مترو واحد عاشق شناسی پاس کردم ! ◄

مطالب مرتبط
بنر