بانوان کارآفرین حمایت می شوند

دوشنبه ، 16 اسفند 1389 ، 21:32
دولت از تجاري سازي ايده هاي كارآفريني زنان حمايت مي كند. به دليل خلاقيت بالاي زنان، كارآفريني در اين بخش به خوبي انجام مي شود.
مهدي غضنفري وزير بازرگاني در همايش هم انديشي كانون زنان بازرگان ايران گفت: تجربه نشان داده است كه زنان در كارآفريني خلاقيتهاي بسياري دارند كه بايد آن را تقويت كرد و براين اساس، دولت و وزارت بازرگاني از تجاري سازي ايده هاي كارآفريني زنان حمايت مي كنند.


وزير بازرگاني افزود: توسعه رقابت پذيري كالا و خدمات بانوان، برقراري ارتباط بين خريدار و فروشنده و حمايت از توانمندي بانوان كارآفرين و در نهايت شبكه سازي از طريق اتاقهاي بازرگاني و حمايت هاي مالي از ايده هاي كارآفريني از جمله دستور كارهاي سازمان هاي بين المللي است.


وي با بيان اينكه در زمينه كارهاي پژوهشي ضعف بسياري در حوزه زنان وجود دارد، تصريح كرد: بايد براي انجام كارهاي پژوهشي در حوزه كارآفريني به خصوص در حيطه امور زنان فراخوان هايي صورت گيرد.
وزير بازرگاني خاطرنشان كرد: حضور زن در محيط كسب و كار از ديرباز وجود داشته و موضوع جديدي نيست كه غرب يا شرق آن را به خود نسبت دهند چرا كه در داد و ستد گذشته و مبادلات كالا به كالاي زنان بخشي از مسئوليت را به عهده داشته اند.


همچنين مشاور رئيس جمهوري و رئيس مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري گفت: توجه ويژه جمهوري اسلامي به محور خانواده با فعاليت هاي اقتصادي، با هدف استحكام بنيان خانواده بر مبناي دسترسي به فرصت هاي اقتصادي و اجتماعي است.


مريم مجتهدزاده در همايش هم انديشي كانون زنان بازرگان ايران عنوان كرد: حفظ خانواده از آسيب هاي اقتصادي و اجتماعي جامعه را از مبتلا شدن به مسائل و ناهنجاري ها دور مي كند.
مشاور رئيس جمهوري با بيان اين كه رهبر معظم انقلاب بر ضرورت مشاركت بانوان همراه با حفظ كرامت آنها در عرصه هاي مختلف كار تاكيد دارند، افزود: سيستم اقتصادي جهان با توجه به ظرفيت عظيم جنسيتي زنان و چالش هاي پيش روي تعريف درستي از مشاركت آنها ارائه نمي كند، اما اسلام با حفظ رعايت حقوق بانوان به آنها كرامت بخشيده است.


وي افزود: با وجود ادعاي سازمان هاي بين المللي مبني بر جايگاه زنان در حوزه هاي مختلف اقتصادي و تجاري، اما وضعيت مطلوبي را پيش بيني نكرده اند و ايجاد زمينه براي استفاده از قابليت هاي منحصر به فرد بانوان تنها در اسلام تعريفي واقعي دارد.


تدوين مدل اسلامي مشاركت زنان
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران از زنان بازرگان خواست با تدوين مدل اسلامي، حضور خود در حوزه تجارت، اقتضائات مورد نياز در اين عرصه را فراهم كنند.
يحيي آل اسحاق در اين همايش اظهار داشت: جمهوري اسلامي وظيفه بسترسازي براي مشاركت فعال زنان در عرصه هاي مختلف اقتصادي و اجتماعي با توجه به آرمان ها و ارزش ها را يك تكليف براي خود مي داند.
وي افزود: اما هوشمندي آن است كه بانوان بازرگان مسير درست را در نظر گرفته و اقتضائات آن را درك كنند.به اعتقاد رئيس اتاق تهران با توجه به آرمان هاي ديني و اسلامي بهترين امكانات براي مشاركت فعال بانوان، حوزه تجارت است و اگر مدل درستي در اين خصوص تدوين نشود، راه به بيراهه رفته است.


آل اسحاق تلفيق معنويت و ماديت را در اسلام يادآور شد و گفت: اگر قرار است انرژي عظيمي به نام بانوان در اقتصاد كشور فعاليت داشته باشد، بايد با ملاحظه همه كرامات و عزت آنها باشد.
وي تصريح كرد: ذات اقتصاد ما معنويت است و تصور اين كه اقتصاد به اين حوزه كاري ندارد، اشتباه است.


درآمد 2 و نیم برابري مردان نسبت به زنان
رئيس هيات موسس كانون زنان بازرگان ايران معتقد است با وجود مشاركت يكسان زنان و مردان در حوزه كار و اشتغال كشور، درآمد مردان 5/2 برابر زنان است.
فاطمه مقيمي نيز در اين همايش عنوان كرد: براساس گزارش مجمع جهاني اقتصاد هم اكنون ميانگين درآمد زنان شاغل در ايران 4 هزار و 475 دلار و مردان 11 هزار و 363 دلار است.


وي نرخ رشد نيروي كار زنان در برنامه 5 ساله چهارم توسعه را مورد توجه قرار داد و گفت: بر اين اساس مقرر بود زنان 2/16درصد و مردان 2/69درصد نرخ رشد را در اين برنامه به دست آورند، اما در مورد زنان آمار محقق نشد.
مقيمي با استناد به گزارش سازمان جهاني كار، نرخ مشاركت زنان در ايران را پايين دانست و افزود: در حال حاضر تنها 13درصد زنان با تحصيلات بالا در فعاليت هاي اقتصادي مشغول به كار هستند.
به اعتقاد رئيس هيات موسس كانون بازرگانان ايران فرصت هاي شغلي براي بانوان به اندازه مردان نيست و به بياني ديگر نسبت به آنها بي عدالتي مي شود.

 

اخبار برگزیده بانکی:

==================

► شب عید و بازار آشفته تورهای مسافرتی
بزرگ‌ترین الماس زرد جهان+عکس ◄

مطالب مرتبط
بنر