عسلویه چگونه برسر زبان ها افتاد؟

يكشنبه ، 14 فروردين 1390 ، 08:08

 

 

عَسَلویه شهری از توابع شهرستان کنگان است .اين منطقه در شرق استان بو شهر در حاشيه خليج فارس در 300 كيلومتري شرق بندر بوشهر570 كيلومتري غرب بندر عباس واقع است(همجواري استان بوشهر با استان ها :از شمال به فارس ،از شرق به هرمزگان و از غرب به خوزستان كهكيلويه و بويراحمد) و حدود 100 كيلومتر باحوزه گاز پارس جنوبي كه درميان خليج فارس واقع شده (دنباله حوزه گنبد شمالي قطر ) فاصله دارد. این شهر در دوازه کیلومتری شرقی شهرنخل تقی و در هفت کیلومتری روستای بیدخون  و در کرانه خلیج فارس واقع شده‌است.

به گزارش بانکی دات آی آر آنچه این نقطه دور افتاده را برسر زبان ها انداخت  واحدهای عظیم و پرشمار پتروشیمی و پالایشی می باشد که سبب شد این منطقه طی چند سال به یکی از قطب های اقتصادی کشور بدل شود و نام آن  تیتر خبر ها شود.

در حال حاضر «عسلویه» مهمترین پایگاه اقتصادی ایران و بزرگترین منطقه تولید انرژی جهان در جنوبی‌‌ترین نقطه ایران است كه در طول دوازده سال همت و تلاش، دهكده‌ای دور افتاده را به نام‌آورترین شهر تولید گاز تبدیل كرده است کمتر نقطه‌ای در ایران را شاید بتوان برشمرد که حجم سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در آن در طول پانزده سال اخیر به اندازه عسلویه باشد.

سال 1377 بود كه دولت به فكر افتاد تا از ذخایر خدادادی انرژی در منطقه بهره‌برداری كند و به همین منظور برای برداشت از منابع نفت و گاز حوزه پارس جنوبی و انجام فعالیت‌های اقتصادی در زمینه نفت و گاز و پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس احداث شد.

اگر چه بندر عسلویه سابقه بسیار دیرینه ای دارد . بر اثر تنشها و حوادث و دشمنی ها آثار تاریخی آن مانند قلعه ها و مساجد متعدد ویران و نابود گردید بندر عسلویه از بنادر اولیه خلیج فارس به شمار می آید که آن زمان بیش از پنج بندر فعال نبوده است که عبارتند از : بوشهر، بصره، سیراف، عسلویه و کنگ حکایتگر آن است که در دوره ساسانیان قبل از آن این بندر بوده و بعضی ها قائل هستند 4000 سال قبل از اسلام بندر عسلویه بوجود آمده است و تاریخ ذکر می کند زمانی که می خواستند بغداد را بسازند از بندر عسلویه و سیراف مالیات دریافت می کردند .

 

قطری‌ها از سال 1360 شروع به بهره‌برداری از این منطقه كردند و كشورهای مختلف دنیا نیز به كمك آنها برآمدند و شركت‌های معظم نفتی نظیر شل، توتال،‌ها‌لیبرتون و... به یاری قطری‌ها شتافتند و در حالی كه ما در جنگ تحمیلی بر سر می‌بردیم آنها 13 سال جلوتر از ایران از ذخایر این میدان مشترك بهره‌برده‌اند.

طی این سالها تلاش شده تا تمام این عقب افتادگی ها جبران شود و میزان برداشت ایران از میادین گازی این منطقه به حد قابل قبولی برسد.

در حال حاضر امکانات رفاهی متعددی چون هتل های چند ستاره بین المللی و سایر امکانات تفریحی و اقامتی در این منطقه تاسیس گردیده است اما رشد بی رویه تاسیسات صنعتی به محیط زیست و پوشش گیاهی و جانوری این منطقه آسیب های فراوانی رسانده که نیاز به توجه بیشتر سازمان محیط زیست دارد.

و همچنین با وجود تاسیسات متعدد صنعتی نرخ بیکاری در این منطقه همچنان بالاست و این ناحیه در بین پنج منطقه ای که بالاترین نرخ بیکاری را دارند قرار دارد.

کافيست يک بار گذارتان به ساحل بکر اين منطقه بيفتد تا باور کنيد که عسلويه جز اهميت صنعتي، جاذبه هاي ديدني  هم دارد. ساحل زيبا  لنج هاي پهلو گرفته و کارگراني که در بندرگاه لنج هاي شکسته را تعمير مي کنند... عسلويه حتي اگر جايي براي سفر و سياحت و تفريح نباشد، ساحل امني براي صنعتگراني است که در آن زندگي مي کنند.

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

 

► استخدام در گروه نرم افزاري سياق
استخدام در سیستان و بلوچستان ◄

مطالب مرتبط
بنر