وقتی خانم خانه شاغل می شود

دوشنبه ، 22 فروردين 1390 ، 09:06

پیدا کردن شغل مناسب این روزها به یکی از اهداف اساسی خانم ها بدل شده و اغلب زنان و دختران ایرانی اشتغال را به عنوان یکی از راه های حضور در اجتماع انتخاب می کنند.اما این اشتغال چه پیامد های مثبت و منفی به دنبال خواهد داشت؟

به گزارش بانکی دات آی آر در حال حاضر در کل دنیا دو سوم تا سه چهارم کار توسط زنان انجام می شود. آنها 45% از غذای دنیا را فراهم می کنند در حالی که بر طبق آمار تا سال1379 فقط 10% از درآمد جهان به زنها تعلق دارد.

این آمار تکان دهنده نشان دهنده این حقیقت است که متاسفانه در اغلب نقاط جهان حقوق دریافتی زنان و مردان برابری نمی کند و این امر بر کاهش انگیزه های بانوان تاثیر گذار است.

 

تاثیرات مثبت اشتغال بانوان

برای اشتغال بانوان اثرات مثبت فراوانی ذکر شده که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف) اشتغال زنان باعث افزایش آگاهی و بینش اجتماعی آنان و ایجاد روحیه ی اعتماد به نفس، رشد، استقلال فکری و روحی آنان می شود.

ب) کمک به فهم و درک مسائل زنان و کمک به حل این مشکلات، چرا که با حضور آنان در اجتماع بیشتر مشکلات و مسائل زنان را فهمیده و سعی در رفع آن می نمایند.

ج) بالارفتن منزلت زن در جامعه.

د) مشارکت آنان در تصمیم گیری ها باعث می شود از حالت انفعالی خارج شده و به صورت فعال در اجتماع حاضر شوند.

ه) آشنایی بیشتر با روشهای افزایش بهره وری امکانات مادی و معنوی خانواده و تلاش در جهت افزایش بهره وری.

و) افزایش توان مدیریتی زنان ، که کمک به سزایی در تصمیم گیریهای اساسی خانواده خواهد کرد.

ز) کمک به حفظ شئونات اسلامی و حفظ حریم زن و مرد، در صورت رعایت موازین از طرف زن شاغل.

ح) استفاده از اوقات فراغت و جلوگیری از آسیب پذیری اجتماعی در اثر فقر و نیاز مالی به خصوص در مورد زنان بیوه و مطلقه.

ط) کمک به اقتصاد خانواده.

ی) کمک به شادابی و سلامت روح و جلوگیری از افسردگی در اثر بیکاری و یکنواختی زندگی روزمره

تاثیرات منفی اشتغال زنان

در این بین هستند کسانی که اشتغال زنان را ارمغان دیدگاه های غربی می دانند و معتقدند به دنبال انقلاب صنعتی که در غرب اتفاق افتاد، مسائل تازه و جدیدی مطرح شد که یکی از آنها تبلیغ جهت اشتغال در خارج از خانه بود. کارخانه داران و سرمایه داران به دلیل دستمزد کمتر زنان از آنها دعوت کردند تا مشغول به کار شوند و و برای جلب نظر آنها سروصدای زیادی پیرامون حقوق زنان به راه انداختند و خواستار حق مالکیت زن نسبت به درآمد واموال خود شدند. آن ها برای اینکه مادران به خاطر تنها ماندن فرزندان کوچک خود از کار در بیرون از خانه صرف نظر نکنند مهدکودک، شیرخوارگاه و ... تأسیس کردند تا مادران با خیالی آسوده، در محیط کار حاضر شوند. بر اثر این تبلیغات زنان زیادی وارد بازار کار شدند و تا به امروز نیز این روند ادامه یافته است.

به اعتقاد این گروه اشتغال زنان تنها وسیله ای برای اسارت بیشتر آنها و پرداخت حقوق کمتر به نیروی کار ایشان است.

در ایران سالها اشتغال زنان عملی غیر متعارف شناخته می شد و حتی شوهران کسانی که همسرانشان مشغول به کار می شدند با سرزنش عمومی مواجه می شدند . اما این روزها این دیدگاه عمومی تغییر کرده و حتی بسیاری علاقمندند که همسرانشان مشغول به کار باشند تا فشار کمتری بر آنها وارد شود.

در این راستا دیدگاه های عالمان مذهبی هم مخالفتی با اشتغال زنان ندارد و به طور مثال آیت الله جوادی آملی در اظهار نظری اعلام کردند: ما نمی‌توانیم بگوئیم که نیمی از جمعیت وارد اشتغال نشوند، چراکه اموری در جامعه وجود دارد که باید توسط زنان انجام شود و برای برطرف کردن این نیازها و تحصیل دختران، باید به فکر گسترش فضاهای دانشگاهی بود.

اما برای رسیدن به جایگاه مطلوب و دریافت  حقوق مساوی زنان و مردان فاصله ای طولانی داریم .هنوز در اغلب ادارات دولتی و خصوصی کشور حقوق خانم ها و آقایان تفاوت های آشکاری دارد و تلاش ها برای رسیدن به جایگاه مطلوب همچنان ادامه دارد.

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

 

 

 

► تسهیلات میلیاردی یک بانک برای شرکتی که وجود ندارد !
استخدام بانک گردشگری (سراسری) ◄

مطالب مرتبط
بنر