70درصد مواد غذایی گران می‌شود

سه شنبه ، 27 ارديبهشت 1390 ، 09:37

 

رئيس اتحاديه كشوري بنكداران مواد غذايي از افزايش قيمت 9 تا 12 درصدي 70 درصد مواد غذايي از اول خرداد خبر داد.

به گزارش بانکی دات آی آر قاسمعلي حسني  در واكنش به اين سؤال كه برخي شايعاتي مبني بر كاهش كالا در بازار مطرح مي‌كنند، گفت: هيچ‌گونه كمبودي وجود ندارد، انبارها مملو از كالاست و در صنف مواد غذايي با فراواني كالا مواجهيم و به دنبال مشتري مي‌گرديم.

وي در پاسخ به اين سوال كه در برخي كالاها شاهد افزايش قيمت بي‌منطق هستيم، اظهار داشت: طبق توافقي كه با سازمان حمايت گرفته است، 70 درصد مواد غذايي بين 9 تا 12 درصد از اول خردادماه افزايش قيمت خواهند داشت و كارشناسي‌هاي لازم صورت گرفته و دستور سازمان حمايت در حال ابلاغ به واحدهاي صنفي است.

 

رئيس اتحاديه كشوري بنكداران مواد غذايي گفت: تقاضا براي افزايش قيمت خيلي زياد بوده است،‌ اما با بسياري از اين تقاضاها مخالفت شده و فقط در شرايطي كه توليدكننده متضرر نشود و مصرف‌كننده نيز قدرت خريد خود را از دست ندهد افزايش قيمت به صورت منطقي و بر اساس آناليزهاي سازمان حمايت صورت گرفته است.

دلیل پنهان گرانی برخی اقلام

براساس روال متداول در نظام مدیریتی بخش‌های تولید و بازرگانی کشورمان، با افزایش قیمت کالاها و محصولات کشاورزی مسئولان ذی‌ربط ضمن بررسی عوامل مؤثر در نابسامانی این کالاها به چاره‌جویی برای رفع مشکل تنظیم بازار این کالاها می‌پردازند.

اعلام زود هنگام افزایش قیمت ها بیم سوء استفاده برخی افراد را افزایش می دهد. با این وجود ستاد هدفمندی یارانه ها همواره اعلام می دارد که بر تغییر قیمت ها نظارت دارد و با هرگونه گران فروشی و احتکار برخورد خواهد نمود.

گرچه به‌نظر می‌رسد افزایش تقاضا و کاهش تولید، واردات و در نهایت عرضه هر نوع کالایی از جمله عوامل اصلی نابسامانی بازار محسوب شود اما طی سال‌های اخیر در بسیاری از کالاها که به گفته مسئولان هیچ کاهش تولید یا عرضه‌ یا افزایش غیرقابل پیش‌بینی تقاضایی صورت نگرفته نیز نابسامانی بازار را شاهد هستیم.

نکته اساسی آن است که دستگاه‌های متولی تنظیم بازار با وجود برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده‌اند تا چه حد قادر به حذف عنصر نامطلوب از چرخه تولید و عرضه بوده‌اند یا اینکه این سیاستگذاری‌ها چندان کارآمد نخواهد بود؟

 

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

 

 

► آگهي دعوت به همكاري شركت معتبر توليدكننده قطعات خودرو واقع در جاده مخصوص كرج
استخدام دپارتمان فناوري اطلاعات شركت توسعه و تجارت ماتريس - تهران ◄

مطالب مرتبط
بنر