پشم احشام به‌ جای پول نفت ایران!

شنبه ، 21 خرداد 1390 ، 12:00

 

با ورود به بیست و پنجمین سال بازگشایی پرونده وصول بدهی‌های نفتی از نیکاراگوئه، تاکنون پیشنهادهای متعدد تهران برای دریافت بدهی با موافقت دولت ماناگوآ روبرو نشده است.

رئیس جمهوری سه سال پیش قانون وصول مطالبات معوق جمهوری اسلامی ایران از کشورهای سودان، تانزانیا، نیکاراگوئه، اردن و کره شمالی را به وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و وزارت نفت ابلاغ کرد و قرار بود با ایجاد کارگروهای مشترک شرایط برای وصول برخی از این بدهی ها به خزانه ملی دنبال شود.

این در حالی است که با ورود به بیست و پنجمین سالگرد فروش نفت ایران به نیکاراگوئه، هنوز وجوه حاصل از صدور این کالای استراتژیک اقتصادی به خزانه کشور واریز نشده است.

ایران در سال 1986 میلادی چند محموله نفت خام به ارزش تقریبی حدود 53 میلیون دلار به نیکاراگوئه صادر کرد که با گذشت حدود 25 سال و احتساب بهره های متعلقه و تاخیر در بازپرداخت حجم این بدهی به 164 میلیون دلار افزایش یافته است.

 

بر این اساس کارگروهی با حضور مسئولانی از وزارت امور خارجه، نفت، اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی برای وصول این بدهی در سطح دولت تشکیل شد و هم اکنون با وجود برگزاری چندین نشست مشترک با طرف نیکاراگوئه ای هنوز هیچ توافقی برای دریافت این بدهی ها حاصل نشده است.

در همین حال ماریو بارکرو بالتودانو سفیر نیکاراگوئه در تهران  با تاکید بر اینکه وجود بدهی به جمهوری اسلامی ایران را انکار نمی کنیم، گفت: در حال حاضر مذاکرات دو جانبه برای بررسی راهکارهای بازپرداخت این منابع مالی در حال انجام است.

وی با اعلام اینکه مقامات هر دو کشور برای پرداخت این بدهی پاسخگو هستند، تصریح کرد: برای پرداخت این بدهی از سوی دولت ماناگوآ به تهران خوش بین هستیم و امیدواریم به زودی راهکارهایی برای پرداخت این منابع مالی تعریف و اجرایی شود.

سفیر نیکاراگوئه همچنین در خصوص حجم بدهی های نفتی به ایران توضیح داد: حجم این بدهی ها بیش از یکصد میلیون دلار برآورد می شود.

از سوی دیگر، پیگیریها نشان می دهد که در شرایط فعلی کارگروهی برای وصول این مطالبات تشکیل شده که با وجود انجام مذاکرات متعدد در تهران و ماناگوآ اما هنوز راهکاری برای دریافت این منابع مالی نهایی نشده است.

مقامات نیکاراگوئه ای در برخی از این نشستها پیشنهادی مبنی بر فروش کالا به جای پول نفت به ایران ارائه کرده اند به طوری که طرف نیکاراگوئه ای خواستار فروش پشم احشام و یا چوب درخت به ایران شده است.

این پیشنهاد تاکنون مورد موافقت مسئولان ایران قرار نگرفته است ضمن آنکه طرح تعیین قسط بندی برای دریافت پول نفت ایران هم در دستور کار قرار گرفته است که به نظر می رسد باید با برگزاری نشستهای دوجانبه جزئیات این طرح نهایی شود.

این در حالی است که در شرایط فعلی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ماناگوآ، وضعیت پرونده پیچیده دریافت پولهای نفتی ایران از دولت نیکاراگوئه را پیگیری می کند.

منبع: مهر

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

► استخدام چند ردیف شغلی در کرج
استخدام طراح وب سايت و نرم افزار مولتي مديا ◄

مطالب مرتبط
بنر