جدید ترین متد غیر متعارف افزایش سرمایه در نظام بانکی کشور!

چهارشنبه ، 25 خرداد 1390 ، 10:01

بانک مرکزی در سال جاری برخی بانک ها و موسسات مالی  را موظف به افزایش سرمایه نمود تا از این طریق موجبات افزایش تسهیلات و خدمات بانک ها رافراهم آورد.

افزایش ریسک فعالیت بانک ها در ایران یکی از دلایلی بود که کارشناسان اقتصادی برای این تصمیم گیری بانک مرکزی اعلام می دارند و بسیاری از آنها این اقدام بانک مرکزی را مثبت ارزیابی کرده و معتقدند این افزایش سرمایه می تواند امکان تأمین مالی طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ زیربنایی، امکان حضور در صحنه رقابتی مؤسسات مالی بین‌المللی به‌لحاظ ساختار مناسب سرمایه، امکان بهینه‌سازی وضعیت شبکه بانکی از نظر مدیریت انواع ریسک‌های اعتباری و... را به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر برخی بانکهای درحال تاسیس و تازه تاسیس هم در پی جذب و افزایش سرمایه هستند.از این روی رفابت پایاپای و نسبتا شدیدی برای جذب سرمایه در بین این بانک ها در جریان است.

به گزارش خبرنگار بانکی دات آی آر به نظر می رسد برخی بانک ها و موسسات مالی که دلایل این افزایش سرمایه را متوجه نشده اند برای رفع تکلیف این قانون، راهکارهای غیر متعارف و اجباری در پیش گرفته اند.

بنا به گزارش های رسیده به خبرنگار ما برخی بانک ها و موسسات وابسته به سپاه و ارتش، کارکنان این سازمان ها را مجبور کرده اند تا به صورت کاملا اجباری به خرید سهام این بانک ها بپردازند. نکته جالب اینکه یکی از این بانک ها برای خرید سهام خودش به این افراد وام هم پرداخت می کند.

این در حالیست که بسیاری از این افراد تمایلی به خرید سهام بانک ها ندارندو این خرید اجباری موجبات نارضایتی آنها را فراهم آورده است.اگر چه ریسک سرمایه گذاری بانک ها محدود است، با این وجود هر فردی می بایست در انتخاب راه های سرمایه گذاری خود آزاد باشد و سرمایه خود را در هر راهی که تمایل دارد مصرف نماید.

همچنین افزایش سرمایه از این طریق کمک چندانی به بهبود وضعیت نظام بانکداری و اقتصاد کشور نخواهد داشت.

ازسوی دیگر باید به این مسئله توجه داشت که صرف افزایش سرمایه رافع مشکلات نظام بانکی نیست، بلکه اصلاحات همه‌جانبه در سیستم بانکی به‌ویژه در ساختار مالی، اداری و سازمانی در کنار توسعه نهادها و سیستم‌های مکمل از‌جمله مؤسسات رتبه‌بندی و... لازم است.

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

 

 

► از این پس با گوگل صحبت کنید!
کیهان:سه بانک تات،آریا وگردشگری علف هرزند ◄

مطالب مرتبط
بنر