شیوه جدید گزینش: بررسی سوابق در فیس بوک

سه شنبه ، 7 تیر 1390 ، 08:38

از این پس افراد جویای کار آمریکایی  باید مراقب مطالب و اطلاعاتی که در شبکه های اجتماعی اینترنتی منتشر می کنند و به اشتراک می گذارند،  باشند زیرا ممکن است مانع استخدام آنها شود.

مصاحبه هاي استخدامي، متداول ترين روش مورد استفاده در فرآيند گزينش هستند. بسياري از سازمان ها و كارفرمايان،مصاحبه هاي استخدامي را معتبرترين روش جمع آوري اطلاعات مي دانند که براي قضاوت در مورد هوش داوطلب، توان تحليل، انگيزش، گستره تفكر، مهارت ارتباط با ديگران و ...، مي تواند مفيد واقع شود. اما به تازگی کارفرمایان آمریکایی برای قضاوت در مورد ویژگی های متقاضیان استخدام، دیگر به مصاحبه های استخدامی بسنده نمی کنند و برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد متقاضیان،  از شبکه های اجتماعی اینترنتی کمک می گیرند. به این صورت که فرد متقاضی استخدام، اگر عضو یکی از این  شبکه ها – مانند فیس بوک یا توییتر- باشد ، کارفرما تواند پروفایل وی را بررسی کند و در صورت مشاهده ی .اطلاعات و مطالب نامناسب، از استخدام وی صرف نظر نماید.

 

این کار کارفرمایان کاملاً  قانونی است. کمیسیون فدرال تجارت آمریکا به شرکت اس.آی.سی ( شرکت هوش اجتماعی) این مجوز را داده است که اطلاعات  و مطالب  موجود در پروفایل افراد را در قالب یک گزارش به کارفرمایان بفروشد.  همچنین این شرکت مجاز است هنگام تهیه گزارش، پروفایل  هر فرد را تا هفت سال قبل از تاریخ آماده سازی گزارش مورد بررسی قرار دهد.


اما این مسئله به همین جا ختم نمی شود.  فرض کنید که این فرد متقاضی، پروفایل کاملاً پاک و مناسبی داشته باشد اما با افرادی در این شبکه ها دوست باشد که  سابقه کیفری دارند، عضو گروه هایی هستند، در فعالیت هایی مشارکت یا در کشور هایی اقامت دارند که مورد پسند کارفرما نیست. در این صورت کارفرما می تواند به دلیل ارتباط با افراد به اصطلاح " مشکوک" تقاضای استخدام  وی را رد کند.

 

حال در اینجا این پرسش مطرح می شود که اگر پروفایل یکی از این متقاضیان هک شود و شخصی به نام صاحب اصلی پروفایل ، مطالب و اطلاعاتی از وی منتشر  کند و کارفرما از این موضوع بی خبر باشد و یا نه، فرد متقاضی در عالم دوستی برای دوستان خود مطالبی را برای تفریح و شوخی  منتشر کرده باشد،  در این صورت تکلیف وی چه می شود؟

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

=================

► استخدام شركت مجتمع خدمات كارگزاري بيمه مشتمل بر 6 شعبه در سراسر كشور
تورم ◄

مطالب مرتبط
بنر