داستان مزدا؛ مردی كه عاشق ايران بود

سه شنبه ، 7 تیر 1390 ، 09:46

 

شايد در ابتدا اين تشابه بي‌ربط به نظر برسد اما حتي در سايت رسمي شركت مزدا هم شرح داده شده كه بنيان‌گذار شركت مزدا يعني جوجيرو ماتسودا علاقه‌ي فراواني به پيامبر ايران باستان، زرتشت داشت.

به گزارش بانکی دات آی آر شركت خودروسازي مزدا موتور ژاپن 91 ساله شد.شركت خودروسازي مزدا موتور كه در بازار خودروهاي سواري ايران نيز طرفداران خاص خود را دارد از جمله بزرگترين خودروسازان ژاپني محسوب مي‌شود كه به رعايت كيفيت در توليد محصولات خود شهرت داد.

توليد شركت مزدا به تنهايي از كل صنعت خودرو ايران بيشتر است. شركت مزدا در سال 1920 ميلادي ابتدا به عنوان توليدكننده‌ي ابزار و ماشين‌آلات توسط جوجيرو ماتسودا پايه‌گذاري شد و امروزه در بازار خودروي بسياري از كشورهاي جهان حضور دارد. مزدا توليد خودروهاي خود را به صورت رسمي از سال 1931 آغاز و اين شرکت در طول جنگ جهاني دوم براي ارتش ژاپن توليد اسلحه و جنگ افزار كرد. اولين اتومبيل داراي چهار چرخ اين شرکت ژاپني با نام مزدا 360 در سال 1960 وارد بازار شد.

 

اما نكته‌ي جالب در مورد شركت مزدا نام اين شركت است. مزدا شما را ياد چه كلمه‌اي در زبان فارسي مي‌اندازد؟ اهورا مزدا.

شايد در ابتدا اين تشابه بي‌ربط به نظر برسد اما حتي در سايت رسمي شركت مزدا هم شرح داده شده كه بنيان‌گذار شركت مزدا يعني جوجيرو ماتسودا علاقه‌ي فراواني به پيامبر ايران باستان، زرتشت  و اهورا مزدا داشت. او نام شركتش را به خاطر علاقه و احترامي كه به آئين زرتشت داشت، مزدا گذاشت. برخي تاريخ‌دانان نيز از ارتباط فرهنگي ايران در زمان هخامنشيان با ژاپن آن روزگار سخن مي‌رانند.

خودروهاي سواري و وانتهاي مزدا از دهه‌ي هفتاد ميلادي وارد ايران شدند. مزدا 929 کوپه به يکي از اتومبيلهاي کوچک و پرطرفدار آن زمان تبديل شد. همچنين وانتهاي مزدا نيز از آن زمان تاکنون در ايران مورد استفاده بوده‌اند. هم‌اكنون گروه بهمن با مشاركت مزدا، وانتها و سواري‌هاي اين شركت را در ايران مونتاژ مي‌كند.

منبع: همصدا

اخبار منتخب بانکی دات آی آر:

==================

► استخدام کارشناس تامین قطعه و تضمین کیفیت در تهران
استخدام در یک شرکت پتروشیمی ◄

مطالب مرتبط
بنر