بازار

چهارشنبه ، 8 تیر 1390 ، 10:57

بازار در بسیاری از شهرهای خاورمیانه و نیز در پاکستان و شبه قاره هند به مرکز تجاری اصلی شهر اطلاق می‌شود که از آن برای خرید و فروش و نیز برای مبادله کالا استفاده می‌شود.

بازار واژه‌ای فارسی است که ریشه آن در زبان پهلوی بهاچار است به معنای مکان قیمت‌ها.واژه بازار تقریباً در هر زبانی که این نوع بازار در آن رایج باشد کاربرد دارد.

واژهٔ بازار در طول ساليان طولانى معانى مختلفى داشته است. بازار به معناى اوليهٔ خود، مکان فيزيکى خاصى است که در آن خريداران و فروشندگان براى مبادله کالا و خدمات به دور هم جمع مى‌شوند. از نظر يک اقتصاددان، يک بازار، شامل تمام خريداران و فروشندگانى است که در حال دادوستد کالاها يا خدمات خاصى هستند.

از نظر يک بازارياب بازار مجموعهٔ تمام خريداران بالقوه و واقعى است که براى يک کالا وجود دارد. بازار، مجموعه‌اى از خريداران و صنعت، مجموعه‌اى از فروشندگان است.

تعریف بازار درواژگان نوین اقتصادی

بازار در اصطلاح عبارت است از منطقه اي معين، در دست مجموع افرادي خاص که به تناسب حرفه خويش و عرضه و تقاضايي که در جامعه وجود دارد، به تنهايي يا گروهي داد و ستد مي کنند. در دانش اقتصاد سياسي لفظ بازار به تناسب مورد استفاده و موضوع و مقصود گوينده، معنا و مفهوم پيدا مي کند.


براي نمونه در اصطلاح(بازار نفت) اگر گوينده به همه کشورهاي نفت خيز يا داراي صنعت نفت نظر داشته باشد، مقصود وي از قراين موجود در سخن او فهميده مي شود. در جغرافياي اقتصادي اصطلاحاتي مانند(بازار جهاني) (بازار مشترک) (بازار آتلانتا)، توجه به منطقه يا محدوده ي جغرافيايي را به ذهن مي آورد.


اصطلاح (بازار سياه) نيز  به تشکيلاتي گفته مي شود که کالاها را بر اثر کمبود عرضه در بازار عادي احتکار کند تا به بهاي گزاف بفروشد.


(بازار رسمي) در برابر (بازار آزاد) به بخشي گفته مي شود که در آن قيمت ها از طرف دولت يا سازمان هاي وابسته، هدايت و نظارت مي شود.
اصطلاحاتي مانند(بازار سهام)، (بازار پولي)، (بازار مالي)، (بازار نقد)، (بازار نسيه)، (بازار پايدار)، (بازار بي ثبات) ، (بازار رو به تنزل) و مانند آن ها بيشتر درباره معاملات اوراق بهادار به کار مي رود.

اخبارپربازدید بانکی:

===============

► دعوت به همكاري شركت صنايع فلزي بنياد پوشش
دعوت به همکاری شرکت خدمات انفورماتیک ◄

مطالب مرتبط
بنر